روزهای ابتدایی نمایشگاه جهانی موبایل بارسلون چگونه گذشت؟

سونـامی گجت‌هـا

نه کسی دنبال هنرنمایی ساق‌های پای مسی در مستطیل سبز است و نه دیگر نیوکمپ مقصد رویایی مسافران بارسلون است. این بار شهر جدایی‌طلب کاتالونیا ضیافت دیگری برای ساکنان دائم و موقتش ترتیب داده است. این بار به‌جای توپ گرد، گوشی‌های تخت و تبلت‌های چهار گوش قهرمان پایتخت دوم اسپانیا شده است.
کد خبر: ۸۸۴۶۵۲

کنگره جهانی موبایل بارسلون که گاهی از آن به‌عنوان جام جهانی موبایل‌ها یاد می‌شود، امسال هم میزبان شرکت‌های مطرح تولیدکننده تلفن همراه و گجت‌های هوشمند بود. شرکت‌های مختلف، ستاره‌های پرچمدار خود را به خط کرده بودند تا در مراسمی پرطمطراق از آنها رونمایی کنند و دنیا را با بهترین‌های صنعت تلفن همراه در یک سال آینده آشنا کنند. کنگره جهانی موبایل بارسلون مانند تمام فیلم‌های اکشن تمام سکانس‌های پربرخورد جذاب و هیجان‌انگیزش را در همان پلان‌های اول نمایش به مخاطبش نشان داد تا عطش تماشاچی را برای تجربه‌های جدید بخواباند. در این گزارش نگاهی خواهیم داشت به اتفاقات دو روز ابتدایی نمایشگاه جهانی موبایل بارسلون که آبستن اتفاقات مهمی بوده است.

جنگ درون کره‌ای

حتی ساعت‌ها قبل‌تر از شروع کنگره جهانی موبایل، شهر بارسلون شاهد جدال نفسگیر دو کره‌ای بود. این بار از جنگ سنتی چشم بادامی‌های شمال و جنوب خبری نبود، بلکه دو نماینده از کره شمالی، جدی‌ترین نبرد نمایشگاه امسال را رهبری می‌کردند. دو شرکت پرآوازه ال‌جی و سامسونگ یک روز قبل‌ از شروع رسمی مراسم با رونمایی از دو ‍پرچمدار جدید خود آتش این رویداد را حسابی گرم کردند و از دو هوشمند جدیدشان پرده‌برداری کردند که تا دقایق آخر نمایشگاه امسال مهم‌ترین رویداد MWC 2016 بود. G5 از ارتش پرروحیه ال‌جی و Galaxy s7 و s7 Edge دو سلحشور لژیون کهکشانی سامسونگ در این نبرد بودند. تلفن‌های هوشمندی که هر کدام با تحولات ریز و درشتشان اتفاقات مهمی در صنعت موبایل محسوب می‌شوند و قرار است تا یک‌ سال چیزهای زیادی از آنها بشنوید.

غلاف تمام فلزی

زمانی که شرکت ال‌جی از گوشی V10 رونمایی کرد تصور می‌شد این شرکت کره‌ای سنگ تمام گذاشته است و یک‌سال آینده را به همین محصول جدید می‌نازد، اما با رونمایی از G5 مشخص شد ال‌جی رمز و راز بازی را بخوبی یاد گرفته است و جدی‌تر از همیشه می‌خواهد در ارتفاعات بازار موبایل باقی بماند. اولین چیزی که نظر شما را به خود جلب می‌کند بدنه تمام فلزی این تلفن همراه است که برای ال‌جی یک خرق عادت به حساب می‌آید. پردازنده اسنپدراگون 820، چهار گیگابایت رم، حافظه 64 گیگابایتی و قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه جانبی تا 200 گیگابایت از این گوشی یک ابرقدرت تمام عیار ساخته، اما نقطه قوت واقعی این دستگاه دوربین فوق‌العاده آن است.

ال‌جی برای دوربین سلفی یا جلویی گوشی یک انتخاب هشت گیگابایتی قدرتمند داشته است، اما وقتی به پشت گوشی نگاه می‌کنید تازه متوجه می‌شوید دوربین برای این شرکت از نان شب هم واجب‌تر است و دو دوربین 8 و 16 مگاپیکسلی را در کنار هم جای داده است که دیدی 135 درجه به این گوشی می‌دهد. جالب است که ال‌جی باز هم دست از باتری جدا شونده برنداشته، اما این بار با ماژولار کردن گوشی ابتکار تازه‌ای به خرج داده است. گوشی G5 از آوریل وارد بازار شود و به احتمال خیلی زیاد با قیمتی مشابه G4 یعنی 599 دلار برای فروش گذاشته می‌شود.

کهکشانی قد می‌کشد

هفتمین کهکشانی سامسونگ بعد از ماه‌ها انتظار و شایعات فراوان سرانجام در مراسم رسمی سامسونگ معرفی شد تا طرفداران این شرکت، پرچمدار سال 2016 را از نزدیک مشاهده کنند. این شرکت کره‌ای بعد از تجربه موفق گلکسی اس 6 در استفاده از بدنه فلزی این بار هم سراغ متریالی خوب برای بدنه رفته است با این تفاوت که به‌جای فلز پرداخت شده و مات، رنگ مشکی و طلایی براق را برای بدنه دستگاه جدید خود انتخاب کرده است. همچنین ظرافت طراحی این دستگاه نیز بشدت بالا رفته و دیگر خبری از برجستگی‌های دوربین و دکمه Home از پشت و جلوی گوشی نیست. سامسونگ گلکسی اس 7 را با نمایشگری 5.1 اینچی روانه بازار کرده، اما اندازه این نمایشگر در گلکسی اس 7 اج به 5.5 اینچ ارتقا داده شده تا برادر بزرگ‌تر چند میلی‌متر قد کشیده باشد. این گوشی‌ها مانند G5 از پردازنده جدید کوآلکام یعنی اسنپدراگون 820 استفاده می‌کنند، اما از نظر دوربین یک قدم از ال‌جی عقب‌تر هستند و با دو دوربین 12 و 5 مگاپیکسلی در پشت و جلو سال 2016 روانه بازار می‌شوند. سامسونگ در این مدل بار دیگر درگاه کارت حافظه جانبی را به گلکسی اس برگردانده تا علاوه‌بر حافظه داخلی 128 گیگابایتی تا 200 گیگابایت قابلیت ارتقا داشته باشد. سامسونگ از 4 اسفند پیش‌فروش پرچمدارهای خود را آغاز کرده و تمام کسانی که از 4 تا 28 اسفند اقدام به پیش‌خرید گلکسی اس 7 و اس 7 اج کنند، هدست واقعیت مجازی Gear VR را هدیه خواهند گرفت. قیمت پایه برای گلکسی اس 7، 649 دلار و برای گلکسی اس 7 اج 749 دلار خواهد بود. این محصول هفته آخر سال یعنی 21 اسفند به‌صورت رسمی وارد بازارهای جهانی خواهد شد.

تبلت‌ها دوباره جان می‌گیرند

با وجود رکود تولید و استقبال از تبلت‌ها در بازار گجت‌های هوشمند، شواهد حاکی از آن است که MWC امسال فصل جدیدی از عصر تبلت‌ها را آغاز خواهد کرد. در نمایشگاه امسال شرکت‌های زیادی یک بار دیگر تلاش خود را برای تولید محصولات جدیدی در زمینه تبلت انجام داده‌اند که می‌توانند به این بازار راکد دوباره جان بدهند. شرکت لنوو با سه تبلت جدید بیشترین سهم را به خود اختصاص داد. سه تبلت جدید با نام‌های TAB3 7، TAB3 8 و TAB3 10 معرفی شدند. همان‌طور که از اسم این محصولات پیداست، سه گجت جدید لنوو براساس اندازه صفحه نمایش دسته‌بندی شده‌اند و در سه اندازه 10، 8 و 7 اینچی که به‌ترتیب از ویژگی‌های سخت‌افزار ضعیف‌تری برخوردار هستند وارد بازار خواهند شد. آلکاتل نیز که تا به حال تلاشی جدی در زمینه تولید تبلت انجام نداده بود از یک تبلت هیبریدی به‌نام Plus 10 رونمایی کرد.

یکی از بهترین محصولاتی که در خانواده تبلت‌ها از آن رونمایی شد، آخرین دستاورد شرکت چینی هوآوی بود. هوآوی تبلت 12 اینچی خود را به نام MateBook با داک و کیبورد اختصاصی و قلم استایلوس معرفی کرد تا رقیبی بسیار جدی برای آیپد پرو و سرفیس پرو باشد. این محصول که از سیستم‌عامل ویندوز 10 نسخه Home و Professional بهره می‌برد، قیمت بسیار مناسب‌تری نسبت به رقبای خود دارد و با قیمت پایه 649 دلار شروع خواهد شد که مربوط به مدل 4 گیگابایت رم و حافظه 128 گیگابایت SSD آن است. کیبورد و قلم اختصاصی این دستگاه نیز به‌ترتیب 129 و 99 دلار قیمت دارند. این دستگاه از پردازنده قدرتمند Core M3 اینتل استفاده می‌کند.

در میان محصولات شرکت ZTE نیز محصولی به چشم می‌خورد که با وجود این‌که از خانواده تبلت‌ها بود، اما ساز و کار کاملا متفاوتی نسبت به دیگر محصولات داشت. تبلت-پروژکتور اسپرو پلاس جدید این شرکت علاوه بر این‌که یک تبلت است، به ویدئو پروژکتور مجهز بوده و تصویر صفحه‌نمایش این تبلت را روی پرده به نمایش می‌گذارد. پروژکتور Spro Plus تصاویری با وضوح 1280 در 800 پیکسل به نمایش خواهد گذاشت.

ضیافت تمام عیار تازه واردها

با وجود این‌که مهم‌ترین محصولات MWC 2016 در زمینه تلفن همراه همان پرچمداران ال‌جی و سامسونگ به حساب می‌آمدند، اما باز هم این به معنای آن نبود که شرکت‌های دیگر با دست خالی به نمایشگاه آمده باشند، بلکه این بار علاوه بر بازیگران اصلی عرصه تلفن همراه شرکت‌هایی مانند ایسر و اچ‌پی که کمتر از آنها انتظار می‌رفت نیز با گوشی‌های جدیدشان خودی نشان دادند. اچ‌پی تلفن هوشمند جدیدش را با نام اچ‌پی الیت ایکس 3 معرفی کرد که از ویندوز 10 استفاده خواهد کرد. مهم‌ترین ویژگی این محصول قابلیت اتصال آن به داک مخصوص و بهره‌گیری از آن به‌عنوان کامپیوتر رومیزی است. این تلفن همراه 6 اینچی از پردازنده 820 استفاده می‌کند. شرکت آلکاتل در زمینه تلفن همراه نیز با سه یار جدید میان‌رده با نام‌های پاپ 4، پاپ 4 پلاس و پاپ 4 اس روانه نمایشگاه شد که هر سه محصول ظاهری مناسب و سخت‌افزار متوسطی دارند. ظاهر این دستگاه‌ها بشدت شما را یاد نکسوس 5 گوگل و ال‌جی می‌اندازد. علاوه بر این شرکت آلکاتل دو پرچمدار جدید خود را هم با نام‌های Idol 4 و Idol 4s معرفی کرد تا نشان دهد سال پرکاری در پیش دارد. در این میان دو شرکت سونی و اچ‌تی‌سی نیز از دو تلفن همراه جدید و پرقدرت خود رونمایی کردند که می‌توان آنها را از اتفاقات مهم این نمایشگاه در نظر گرفت. شرکت سونی برخلاف انتظار گوشی جدیدی با نام Xperia X Performance که به پردازنده اسنپدراگون 820 مجهز است، معرفی
کرد.

این گوشی از یک دوربین 23 مگاپیکسلی بهره می‌برد و دارای 3 گیگابایت رم و حافظه داخلی
32 گیگابایتی است. شرکت اچ‌تی‌سی نیز سرانجام
One X9 را معرفی کرد تا با یک نمایشگر
5.5 اینچی و پردازنده
Helio x10 جدید و دوربین 13 مگاپیکسلی‌ نماینده آبرومندی در نمایشگاه امسال داشته باشد. حضور شرکت‌های دیگری مانند ZTE و ایسر با تلفن‌های همراه جدید خود سبد تلفن همراه سال 2016 را حسابی سنگین کرده است تا مشتریان این محصولات در سال جدید حق انتخاب بیشتری داشته باشند.

آرش جهانگیری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها