رئیس سازمان پدافند غیرعامل مطرح کرد

خطرات یک خرید آمریکایی برای شبکه بانکی کشور

«شیوع» و مبارزه با جنگ نرم

چند شبی است شبکه یک سیما پخش سریالی به نام «شیوع» را آغاز کرده که قصه‌اش با داستان‌ سریال‌های سال‌های اخیر متفاوت است.
کد خبر: ۸۸۴۶۲۴
«شیوع» و مبارزه با جنگ نرم

ماجرای این سریال درخصوص ورود ویروسی بیماری‌زا و تقریبا ناشناخته به کشور و تلاش دستگاه‌های اجرایی و امنیتی برای جلوگیری از شیوع و گسترش آن در سطح کشور است. صرف نظر از فیلمنامه و سناریوی این سریال و قضاوت بر کم و کیف ساختاری و حرفه‌ای آن ـ که البته با بهره‌گیری از بازیگران توانمند عرصه سینما و تلویزیون خوش ساخت هم از آب درآمده ـ ذکر نکاتی چند در حاشیه آن لازم است.

1ـ پس از تامین امنیت در بعد فیزیکی و کنترل جنگ‌های همگون و سیستماتیک که مقابله با آن به عهده نیروهای نظامی و انتظامی کشورمان بوده است، داستان این سریال روایتگر عملکرد حوزه‌ای است که غیر از تهدیدات فیزیکی و جنگی، به دنبال تقابل با درگیری‌های ناهمگون و نرمی است که امروزه بسیاری از تهدیدات بر پایه آنها استوار است؛ جنگی با به کارگیری سلاحی غیر از سلاح‌های گرم و معمول.

2ـ مقابله و دفاع غیرنظامی (Civil Defense) و پدافند غیرعامل (Passive Defense) مجموعه‌ای از عملیات محافظتی و چاره‌اندیشی است که به منظور حمایت و حفاظت از قلمرو و سرحدات یک کشور به لحاظ انسانی، اقتصادی، علمی، زیستی، فنی و مهندسی و بسیاری دیگر انجام می‌گیرد.

در کشور ما «سازمان پدافند غیرعامل» عهده‌دار صیانت و پیشگیری از وقوع جنگ نرم و تهدیدات مورد اشاره است که بخشی از نقش یا مسئولیت این سازمان مهم و تاثیرگذار در قالب سریال به نمایش درآمده است.

3ـ فکر و ایده ساخت این مجموعه داستانی بسیار بجا و ارزشمند بوده و معرفی سازمان پدافند غیرعامل به زبانی عامه فهم و مردم‌پسند، ضمن روشنگری و آگاهی‌بخشی به آحاد جامعه راجع به کارکردهای بسیار حیاتی و حساس آن در مواقع غیرجنگی یا در اصطلاح صلح، آشنا کردن و حساس نمودن جامعه به انواع تهدیداتی است که می‌تواند سلامت یک جامعه را هدف قرار دهد و جای کار را برای دیگر هنرمندان و فیلمسازان در ارائه خدمات و شناسایی مطلوب سازمانی استراتژیک مانند پدافند غیرعامل باز نماید.

4ـ در عرصه جنگ نرم و تهدیدات غیرنظامی که همواره از جانب دشمنان علیه این آب و خاک وجود داشته، دشمن دیگر خود را به صرف هزینه‌های هنگفت نظامی ملزم نمی‌داند و قوای مسلح خود را همچون گذشته در معرض آسیب در جبهه‌های نظامی قرار نمی‌دهد، بلکه با ایجاد تهدیداتی نظیر موضوعاتی که به نوعی در این سریال به آن اشاره شده است، درصدد آسیب رساندن به نیروهای انسانی کشورمان خواهد بود. بدیهی است هزینه‌های مترتب بر چنین نبردی بسیار کمتر از عملیات نظامی بوده و نتایج حاصله از آن، توفیق و پیروزی به مراتب افزون‌تری برای دشمن به ارمغان خواهد آورد.

لذا شایسته و ضروری است تمامی افراد جامعه ضمن شناخت سازمان‌های مرتبط با مباحث جنگ نرم، به تهدیداتی این گونه توجه کافی و وافی مبذول داشته تا امنیت این مرز و بوم از این منظر نیز تامین شود.

سید اکبر یعقوبی - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها