هواداران حق خود را از فوتبال می‌‌خواهند

جنجال گرانی بلیت‌ها

فوتبال در حال حاضر یکی از باشکوه‌ترین روزهای خود را پشت‌سر می‌گذارد. هواداران می‌توانند در آن ایفای نقش کنند و به حق، مطالبات و حقوق خود را از آن بستانند.
کد خبر: ۸۸۴۲۹۴
جنجال گرانی بلیت‌ها

به گزارش جام جم ورزشی ، روزهایی که هواداران کاری می‌کنند تا مالکان آمریکایی لیورپول از تصمیم افزایش قیمت بلیت‌های آنفیلد کوتاه بیایند و حضور تماشاگران در ورزشگاه در راستای حمایت از تیم محبوبشان را حیاتی تر از هر نوع منفعت اقتصادی ببینند. حالا با این اتفاق و آنچه چندی پیش در آلمان و بازی میان تیم‌های اشتوتگارت و دورتموند رخ داد، هواداران فوتبال برای دفاع از حقوق خود اطمینان بیشتری پیدا کرده‌اند و می‌دانند که می‌توانند با اتکا به نقش پراهمیت خود بر فوتبال تاثیر بگذارند.

تفاوت بوندس‌لیگا و لیگ برتر

اگرچه روش اعتراض هواداران متفاوت است، اما افزایش قیمت بلیت‌ها در آلمان به طور همزمان با انگلیس رخ داده است و این اعتراض در آلمان از این رو صورت گرفته که همواره در این کشور مدل آلمانی «سازگار با هوادار» که شرایط اقتصادی را برای حضور هواداران در ورزشگاه‌ها مساعد می‌کرد، استفاده می‌شد؛ روشی که بسیاری از کشورهای دنیا آن را دنبال می‌کنند. در آن بازی هواداران دورتموند از این که تیم حریف قیمت 55 یورویی بلیت‌ها را به 70 یورو رسانده است، بسیار عصبانی بودند. این قیمت حتی با توجه به استانداردهای انگلیس نیز بسیار زیاد است. در حالی که در انگلیس قیمت بلیت‌های جام حذفی نسبت به لیگ ارزان‌تر است و البته همه بلیت‌ها گران نیست. قیمت هر بلیت با توجه به صندلی تعیین می‌شود نه جایگاه‌ها. با این حال قیمت بلیت‌های بازی‌های بوندس‌لیگا در مقایسه با لیگ برتر به طور چشمگیری ارزان‌تر است. یکی از دلایلی که بلیت‌ها به طور نسبی ارزان است و معمولا می‌توان در بازی‌های بوندس‌لیگا در همان روز آنها را خریداری کرد به دلیل آن است که بسیاری از هواداران به دنبال خرید بلیت‌های تراس ورزشگاه هستند که از آنجا به صورت سرپایی بازی را تماشا می‌کنند. این در شرایطی است که بلیت صندلی‌ها گران است و بخش زیادی از هواداران قادر به خرید آن نیستند. بخشی از اعتراضات ورزشگاه اشتوتگارت تلاشی برای از بین بردن این شرایط بود.

فوتبال مقرون به صرفه

یکی از شعارهایی که هواداران دورتموند روی بنر خود نوشته بودند، این بود که «فوتبال باید مقرون به صرفه باشد.» البته این ترجمه مودبانه آن است و آنها لحنی کمی عصبی و توهین‌آمیز داشتند! اما چرا فوتبال باید مقرون به‌صرفه باشد؟ اصلا مقرون به صرفه یعنی چه؟ همه باشگاه‌های فوتبال به ادامه سودآوری خود نیاز دارند یا به عبارت دیگر به حدود 45 هزار هوادار نیاز دارند تا حاضر باشند پول بلیت تماشای بازی را خریداری کنند. بسیاری از باشگاه‌ها وقتی چند سال پیش قیمت بلیت‌ها به وضع اسفباری رسید، بازهم توانستند هواداران مشتاق خود را در ورزشگاه‌ها حفظ کنند و همچنان بازی‌های آنها مملو از تماشاگر بود. در آن زمان این سوال به وجود آمد که آیا این ناشی از هیجان وصف‌ناپذیر لیگ برتر است یا وفاداری کورکورانه هواداران؟ با این حال در چشم‌انداز باشگاه‌ها این آن سودی نبود که انتظارش را داشته باشند و از آنجا که حق پخش تلویزیونی از دید آنها ناچیز بود، به افزایش قیمت بلیت‌ها ادامه دادند. داستان آنها مانند حاکم ناتینگهام و رابین هود شده بود. از مردم پول بیشتر می‌گرفتند تا برای خودشان خرج کنند، اما این ولخرجی‌ها به نام مردم زده می‌شد. تا آنها می‌گفتند لیگ برتر جذاب است و در شرایطی می‌تواند به موفقیت بهتری برسد که گسترش پیدا کند و هر کسی که توانایی دیدن آن را دارد، به ورزشگاه بیاید. فوتبال مانند دیدن فیلم در سینما یا خرید بلیت یک شب کنسرت اپرا نبود که هر از چند گاهی رخ دهد. فوتبال همیشگی بود و مردم نمی‌توانستند خودشان را از آن دور نگه دارند.

افزایش قیمت بلیت‌ها برای برخی باشگاه‌ها به ضرر خودشان تمام شد چراکه شرایط بد اقتصادی برخی مناطق و شهرها، مردم را مجاب می‌کرد تا از حضور در ورزشگاه‌ها اجتناب کنند. از سوی دیگر مردم تمایل داشتند اتحاد خود را به طور مستمر حفظ کنند. در میان باشگاه‌های هوداران افرادی بودند که بدون حس خطر در مورد افزایش قیمت بلیت‌ها، بتوانند همه بازی‌ها را به ورزشگاه بروند، اما باید این وضع تغییر می‌کرد و پول کافی برای رفتن به ورزشگاه باید در اختیار همه در همه جا قرار می‌گرفت چراکه در غیر این صورت نسل بعدی به زندگی بدون فوتبال عادت می‌کردند. باشگاه‌های بزرگ تمایلی به از دست دادن هواداران خود نداشتند چراکه در این صورت هیچ چیز نداشتند. بنابراین آنها باید با یکدیگر متحد عمل می‌کردند. نباید تیمی خودش را به طور داوطلبانه در معرض ضرر اقتصادی قرار می‌داد حتی لیورپول. اتفاقی که درباره این تیم تا چندی پیش در حال وقوع بود اما اعتراض هواداران و خروج آنها در دقیقه 77 به نشانه اعتراض به قیمت 77 پوندی بلیت ورزشگاه، باعث شد تا مالکان بوستونی این تیم به خودشان بیایند و با نگاهی به تجربه افزایش قیمت بلیت در انگلیس، خود را از این ضرر اقتصادی داوطلبانه نجات دهند. اکنون باشگاه‌های انگلیسی به این نتیجه رسیده‌اند که نباید کمبودهای اقتصادی خود را با افزایش قیمت بلیت و به وسیله مردم تامین کنند بلکه باید از دولت مطالباتی داشته باشند و خواهان مشارکت اقتصادی از سوی آن باشند.

توپ‌های تنیس دورتموندی‌ها

در بازی تیم‌های اشتوتگارت و دورتموند، هواداران به نشانه اعتراض توپ‌های تنیس زیادی به داخل زمین ورزشگاه ریختند، اما واقعا دلیل این کار چه بود؟ آلمانی‌ها ضرب‌المثلی دارند با عنوان «تنیس خوب» که برای نشان دادن تعجب، زمانی که کاری خوب انجام می‌پذیرد، استفاده می‌شود که این می‌تواند یک اعتراض کنایه‌دار در جهت معکوس باشد. چراکه توپ‌های تنیس ارزان هستند و قاچاق آنها آسان است.

در انگلیس ضرب‌المثل دیگری است با عنوان «بدون کریکت» که همان معنای ضرب‌المثل «تنیس خوب» را می‌دهد. با این تفاوت که توپ‌های کریکت گران است و کسی نمی‌تواند آنها را به دلیل حمل وسایل خطرناک، به درون زمین فوتبال پرتاب کند.

منبع: گاردین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها