فرض کنید رفتید توی آکواریوم بزرگی و دارید با ماهی‌هایی که چشماهاشون همیشه گرد و دهانشون از تعجب بازه، سلفی می‌گیرید و به جایی این‌که عمودی روی زمین سفت راه برید، افقی و یله و‌‌ رها بین سفره ماهی و صخره‌های سخت شنا می‌کنید، بعد به یک کوسه غول‌پیکر برمی‌خورید که دهانش رو مثل در گاراژ باز کرده و دسته ریزماهی‌های احمق که همیشه رو به شمال حرکت می‌کنند رو می‌بلعه یا نه! فرض کنید که جفت چشم‌هاتون رو می‌بندید و قدم می‌گذارید روی آب و بدون این‌که غرق شوید روی آن راه می‌روید، وسط راه چند تا دلفین می‌بینید که دارد رقص عصرگاهی می‌کند و بعد فرسخ‌ها می‌روید و می‌روید تا در غروب دل‌انگیز دریا محو شوید.
کد خبر: ۸۸۴۰۷۲

همیشه فرض کردن محال نیست، امروز دیگر خیلی از فرضیه‌های محال به واقعیت ممکن تبدیل شده و از خیالی پرورانده در سر عبور کرده و ملموس و عینی و قابل تجربه‌اند. نمونه‌اش غواصی است یا اسکی روی آب و جت اسکی. ورزش‌های آبی که این روز‌ها نه تنها صاحبان علم و حرفه‌اش می‌توانند آن را تجربه کنند، بلکه مردم عادی که طالب آن باشند هم می‌توانند آن را بیازمایند. ورزش‌هایی که مثل غارنوردی، رفتینگ، زیپ‌لاین و پل معلق، هیجان، شناسه اصلیشان است و سر نترس و دل شیر می‌خواهد.

مثل جت، اسکی کن

جت اسکی؛ از اسمش می‌شود فهمید چیست «مثل جت روی آب اسکی کن.» یک جور موتورسواری روی آب که هر چقدر سرعت بیشتر باشد، به طبع هیجان هم بالا‌تر می‌رود. در واقع جت اسکی‌ها قایق‌های یک یا دو نفره کوچک هستند که سرعت بسیار بالایی دارند. حفظ تعادل و عکس‌العمل سریع برای موفق بودن در راندن جت‌اسکی بسیار موثر است به همین دلیل بهتر است که راننده آن فردی باشد که از توانایی جسمی بالا و دستانی قوی برخوردار است. سرعت بالای این قایق‌ها آنها را وارد عرصه تفریح خانوادگی کرده است. به دلیل اندازه مناسب این قایق‌ها غیر از ساحل‌های مختلف در دریاچه‌های مصنوعی نیز از آنها برای تفریح و سرگرمی استفاده می‌کنند.

جت اسکی نزدیک به یک دهه است که وارد ایران شده، اما در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است. مناطق آزاد کشور که در سواحل مختلف قرار دارند در پایگاه‌های تفریحی خود از جت اسکی استفاده می‌کنند که تفریح نسبتا ارزان‌تری درقیاس با دیگر رشته‌های آبی محسوب می‌شود. تقریبا اغلب سواحل ایران مجهز به جت اسکی شده است، اما بهترین جت اسکی‌ها مربوط به سواحل کیش است که مربیان کارکشته‌ای هم در این زمینه آموزش می‌دهند.

البته استفاده از جت اسکی در ایران مانند همه جهان قوانینی دارد که باید رعایت کرد به طور مثال افراد زیر 20 سال امکان سوار شدن به آن را ندارند مگر با یک همراه بالای 20 سال یا مربی و همچنین باید فاصله صد متری با دیگر اشیا روی آب مثل قایق و کشتی را رعایت کرد، ضمن این‌که دور زدن و حرکات آکروباتیک برای آماتور‌ها ممنوع است.

روی آب راه برو

اسکی روی آب هم تفریحی است در ادامه فهرست هیجان‌های آبی که سرعت در آن نقش زیادی دارد. ورزشکار در حالی که اسکی مخصوص به پا دارد به وسیله وسایل آبی موتوری با سرعتی حدود 30 کیلومتر در ساعت روی آب کشیده می‌شود. میدان اجرای مسابقه دارای 200 متر طول و 20 متر عرض است که به وسیله گوی‌های شناور به قطر 25 سانتی‌متر مشخص شده است. این ورزش نیازمند قدرت بدنی بالاتنه و پایین تنه ویژه است، همچنین به تعادل و توازن و استقامت عضلانی عالی نیاز دارد.

اسکی روی آب تنوع زیادی دارد و به صورت‌های مختلف انجام می‌شود. اسکی با تخته، اسکی با پای برهنه، اسکی در آب‌های خروشان، اسکی پرشی و اسکی نمایشی ازجمله رشته‌هایی است که در اسکی روی آب انجام می‌شود. اسکی روی آب یک رشته تمام آمریکایی است و در این کشور توسعه بسیار زیادی دارد. اما در ایران این رشته ورزشی این روز‌ها رو به رشد بوده و تفریح خوبی برای مردم است. اسکی روی آب در شمال و جنوب کشور رشد کرده و بسیاری از پایگاه‌های تفریحی امکانات آن را فراهم کرده‌اند. این رشته در ایران زیر نظر فدراسیون قایقرانی کار می‌کند.

شگفتی‌های زیر آب

غواصی هم یکی دیگر از رشته‌های آبی است که این روز‌ها آماتور‌ها هم می‌توانند آن را تجربه کنند. این ورزش مناسب حال آنهایی است که کنجکاوند از دنیای درون دریا‌ها سر در بیاورند و عمیق‌تر به جهان هستی نگاه کنند. یک جورهایی این رشته مکمل کویرنوردی، جنگل گردی، غارنوردی و نجوم است و به فهم انسان در مورد منظومه شمسی و خود‌شناسی و خدا‌شناسی تا حدی کمک می‌کند.

مطالعات علمی ثابت کرده که هنوز بیش از نیمی از دنیای زیر آب کشف‌نشده باقی مانده است. دنیای زیر آب همواره برای گروه‌های مختلف افراد از جویندگان طلا گرفته تا متخصصان و دانشمندان حیات زیر آبی و علاقه‌مندان به غواصی جاذبه رمزآلود داشته است. مجموعه صخره‌های مرجانی، کشتی‌های غرق‌شده و اعماق دریا یا حتی آثاری از گنج‌های قدیمی از قبیل مواردی است که غواصان حرفه‌ای و آماتور را برای گشت و گذار به زیرآب دعوت می‌کند. افرادی که غواصی را امتحان کرده‌اند آن را تجربه‌ای آرام و دلنشین و به همراه مناظر بصری فوق‌العاده توصیف می‌کنند.

هرگاه صحبت از غواصی به میان می‌آید انتخاب بهترین مکان برای انجام این ورزش و تفریح نیز اهمیت پیدا می‌کند. البته غواصی و عکاسی زیر آب نزدیک به یک دهه است که وارد عرصه تفریحی ایران شده است. فدراسیون غواصی و غریق نجات در ایران در بخش‌های مختلف دریای خزر و خلیج فارس سرمایه‌گذاری کرده و الان این ورزش هم از نظر حرفه‌ای و هم از نظر تفریحی شرایط خوبی دارد.

سواحل بکر چابهار از سوی فدراسیون غواصی ایران بهترین مکان برای غواصی معرفی شده، به دلیل این که سواحل آن تمیز و عاری از آلودگی‌های زیست‌محیطی است و آبزیان زیادی در آن وجود دارد که می‌شود در اعماق آب آنها را دید.

البته غواصی انواع مختلفی دارد که قطعا منظور ما شکل پیشرفته آن نیست ضمن این‌که هزینه یادگیری این ورزش در ایران بسیار گران است و زندگی در یکی از سواحل شمالی یا جنوبی را می‌طلبد.

راستی هنگام هر سه ورزش جت اسکی، اسکی روی آب و غواصی به شما دوربین‌های مخصوصی می‌دهند تا بتوانید لحظات پرهیجانی را که داشتید در تاریخچه تصویری زندگی‌تان ذخیره کنید و با مرور از آن لذت ببرید.

امیرحسین احمدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها