انتقاد مرجان کلهر،ملی‌پوش اسکی بانوان از شرایط فعلی این رشته

‌ 10 سال عقب افتادیم

رشته اسکی در سال‌های اخیر همواره با حواشی همراه بوده است و در حال حاضر هم کار به جایی رسیده که حدود یک سال است در این رشته تیم ملی تشکیل نمی‌شود و این موضوع، تلخی اتفاقات این رشته را افزایش داده است.‌
کد خبر: ۸۸۳۱۷۳

به همین بهانه به سراغ مرجان کلهر، عضو باسابقه تیم ملی اسکی رفتیم. کلهر در گفت‌وگو با جام بانوان درباره شرایط این روزهای تیم ملی اسکی اظهار کرد: ‌به خاطر یک‌سری شرایط و مسائلی که فدراسیون اعلام کرده، ما امسال تیم ملی اسکی نداریم و این موضوع جای تعجب دارد. ورزشی که المپیکی است قطعا باید تیم ملی داشته باشد و اردوهای منسجم برگزار کند، اما متاسفانه هیچ کدام از این اتفاق‌ها نمی‌افتد.

یک باور غلط

ملی‌پوش اسکی بانوان با بیان این‌که برخی باورهای غلط به اسکی ضربه می‌زند، تصریح کرد: من نمی‌توانم علت این تصمیم فدراسیون را درک کنم. برخی فرهنگ‌ها و باورهای غلط درباره بومی‌ها به این رشته لطمه وارد می‌کند. در همه جای دنیا افرادی که عضو تیم ملی اسکی هستند و یا مربی می‌شوند افرادی هستند که نزدیک پیست زندگی می‌کنند. متاسفانه ما سه پیست داریم و این موضوع به چشم می‌آید، اما در همه جای دنیا 300 پیست وجود دارد و اصلا مشخص نمی‌شود. ما در رقابت‌های معتبر شاهد این هستیم که زن و شوهر، خواهر و برادر یا افراد یک خانواده در تیم ملی کشورشان هستند و در دنیا نیز این شرایط وجود دارد چرا که هرکسی نمی‌تواند از هر منطقه‌ای این ورزش را انجام دهد و در سرمای زیر صفر در پیست قرار بگیرد. این باور غلط به ورزشکاران و جامعه اسکی لطمه وارد می‌کند. متاسفانه این باور غلط را هم بزرگ‌ترین نهاد ورزشی کشور پذیرفته و هیچ کس فکری به حال ورزش اسکی نمی‌کند.

فدراسیون مقابل ملی‌پوشان

کلهر با بیان این‌که فدراسیون اجازه حضور در رقابت‌های بین‌المللی را حتی با هزینه شخصی نمی‌دهد، گفت: ما در نظر‌داشتیم با هزینه شخصی به مسابقه‌های ترکیه برویم، اما فدراسیون معرفی نامه به ما نداد. در واقع فدراسیون مخالفت کرد و معرفی‌نامه‌ای که ترکیه درخواست داده بود را برای ما صادر نکرد و نتوانستیم به رقابت‌ها برویم. با این شرایط ما خیلی محدود شدیم و در هیچ مسابقه‌ای شرکت نکردیم. عدم حضور در مسابقه‌ها از طرف فدراسیون جهانی جریمه امتیازی برای ما به همراه دارد. اگر شرایط به همین منوال جلو برود ما در سال 2018 هیچ نماینده خانمی در المپیک نخواهیم داشت. باید در مسابقه‌های زیادی شرکت کنیم و امتیازهایمان را افزایش دهیم. فدراسیون جهانی نمی‌داند که چرا اسکی‌بازان در مسابقه‌ها شرکت نمی‌کنند و طبق قوانینی که دارد ورزشکار را جریمه می‌کند. همه ما این مشکل را داریم و فقط این مربوط به من نیست.

میزبانی‌هایی که لغو شد

کلهر درباره لغو چند مسابقه بین‌المللی که قرار بود به میزبانی ایران برگزار شود، گفت: متاسفانه چند مسابقه هم که قرار بود به میزبانی ایران برگزار شود، لغو شد و این اصلا اتفاق خوبی نیست. در چند سال گذشته ما توانستیم میزبانی چند رقابت بین‌المللی را کسب کنیم، اما با این روال بعید می‌دانم میزبانی دیگری به ما داده شود. ما می‌توانستیم با هزینه کم امتیازهایمان را بالا ببریم، اما رقابت‌ها بدون هیچ دلیلی کنسل شد. او در ادامه افزود: برگزاری مسابقه اسکی کار هر کسی نیست و برگزاری آن نیازمند تجربه است. متاسفانه ما کسی را نداشتیم که این رقابت‌ها را برگزار کند و به ورزش اسکی لطمه وارد شد. هر ورزشی را از طریق ورزشکارانش می‌شناسند. شاید ما مدال المپیک نگیریم، اما کسانی که اسکی را می‌شناسند متوجه هستند حضور در المپیک خودش حکم مدال را دارد، اما متاسفانه ما خیلی عقب افتادیم. می‌توانم بگویم در این یک سال به اندازه ده یا 11 سال عقب افتاده‌ایم.

مداوا با هزینه شخصی

کلهر در پایان درباره وضعیت و آمادگی خود نیز اظهار کرد: وضعیت خودم هم خوب نیست و بعد از آسیب‌دیدگی و جراحی در حال برگشت به حالت اولیه هستم. متاسفانه هنوز از شرایط مطلوب فاصله دارم و زیر نظر علی‌داد ساوه شمشکی و با هزینه او که اردو برگزار کرده است، تمرین می‌کنم. از لحاظ روحی هم هنوز نتوانستم خوب برگردم. یک‌سری اتفاق‌ها افتاده است با این حال من تمرین می‌کنم و سعی می‌کنم خود را برسانم. آقای علی‌داد ساوه شمشکی با مرخصی بدون حقوق و با هزینه شخصی به ما تمرین می‌دهد و ما از این‌که به‌رغم نبود برنامه از طرف فدراسیون تمرین می‌کنیم، خوشحال هستیم.

کلهر ادامه داد: مهرماه در پیست اتریش زمین خوردم و از ناحیه زانو آسیب‌دیدگی شدیدی داشتم. دکتر اعلام کرده که بعد از شش ماه می‌توانم به پیست برگردم، اما این زمان برای ورزشکارانی است که 20 پزشک در کنار آنها حضور دارد نه من که تمام مراحل درمانم را با هزینه شخصی انجام دادم و هر روز آژانس می‌گیرم و به فیزیوتراپی می‌روم. با این حال تمام تلاشم را می‌کنم که باز هم برگردم و خیلی عقب نیفتم.

شبنم روحی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها