اشاره: روزهای پایانی سال در راه است و ایرانیان براساس رسمی قدیمی به خانه‌تکانی می‌پردازند. سال‌های نه چندان دور که هنوز خانه‌های حیاط دار در محله‌ها دیده می‌‌شد و جای خود را به آپارتمان‌ها و برج‌های بلند تهران نداده بود، زنان خانه دست به کار می‌شدند و فرش‌ها را در حیاط یا پشت بام پهن می‌کردند و مشغول شستن آنها می‌شدند. بعد هم گردگیری و شستشوی در و دیوار و پاک کردن شیشه‌ها آغاز می‌شود، اما طی سال‌های اخیر شستن فرش‌ها به مراکز قالیشویی و گردگیری به کارگران شرکت‌های نظافتی سپرده شده است. کافی است گشتی در آگهی‌ها بزنید تا با تبلیغات این شرکت‌ها رو به رو شوید که در این ایام با داغ شدن بازار کارشان، بازار تبلیغات و پخش تراکت این شرکت‌ها هم داغ می‌شود. تبلیغاتی که در اغلب آنها فقط یک شماره تلفن همراه اعتباری چاپ شده است.
کد خبر: ۸۸۱۶۶۴

در این ایام بازار برخی سارقان که در پوشش شرکت‌های قالیشویی و خدماتی فعالیت می‌کنند نیز داغ شده و کافی است کمی سهل‌انگاری کنید تا سال 94 را با خاطره تلخ به پایان برسانید.

در این ایام آمار پرونده‌های سرقت در پوشش این شرکت‌ها نیز در پلیس آگاهی افزایش پیدا می‌کند و کمی دقت می‌تواند دزدان را ناکام بگذارد.

به گفته رئیس پلیس آگاهی تهران، در روزهای پایانی سال برخی شهروندان فرش‌های خود را برای شستن به قالیشویی‌ها می‌سپارند که این موضوع باعث شده برخی تبهکاران با توزیع انواع آگهی‌های تبلیغاتی در کمین شهروندان باشند. این تبلیغات به صورت پخش کردن برگه‌هایی است که تنها یک شماره در آن ذکر شده است. این شرکت‌ها در تبلیغات خود هیچ اشاره‌ای به آدرس کارگاه قالیشویی خود نمی‌کنند. برخی شرکت‌ها با اجاره دفتر با اجاره ماهانه بالا و تهیه اسناد جعلی، در این ایام به فعالیت پرداخته و پس از جمع آوری فرش‌های شهروندان با تعطیل کردن دفتر فرار می‌کنند. اعلام قیمت‌های پایین از سوی این تبهکاران، ترفندی برای فریب مردم است.

سردار عباسعلی محمدیان در این باره هشدار می‌دهد: برای گرفتار نشدن در دام این مجرمان، از شرکت‌های قالیشویی که آگهی‌هایشان در روزنامه‌ها چاپ می‌شود، استفاده کنید، زیرا اغلب مدارک این‌گونه شرکت‌ها کنترل می‌شود. البته تاکید می‌کنم چاپ آگهی در روزنامه‌ها دلیلی برای تائید فعالیت همه شرکت‌ها نیست. همچنین برخی هموطنان پس از شستن فرش‌های خود، آن را برای خشک شدن روی دیوار یا پشت بام قرار می‌دهند که ممکن است مورد سرقت قرار گیرد. به همین دلیل توصیه می‌شود فرش را در مکانی قرار دهید که به کوچه و خیابان مشرف نباشد.

اما برای این‌که در دام این مجرمان گرفتار نشویم چه باید کرد؟ رئیس پلیس تهران در پاسخ به این پرسش گفته است، شهروندان هنگام تحویل فرش‌ها به نمایندگان قالیشویی‌ها، کارت شناسایی آنها را به دقت بررسی کنند .همچنین مشخصات ظاهری آنها را نیز همراه با شماره پلاک خودرو یادداشت کنند تا در صورت بروز مشکلات احتمالی، پلیس بتواند مجرمان را شناسایی و دستگیر کند. شهروندان برای اطمینان بیشتر از صحت فعالیت این شرکت‌ها، از اتحادیه قالیشویان نیز استعلام کنند.شرکت‌هایی که از طریق اتحادیه مجوز فعالیت می‌گیرند موظف به رعایت 17 بند هستند. به عنوان نمونه باید دارای دفتر یا کارخانه با مجوز فعالیت تجاری باشند،کارمندان و رئیس شرکت نباید سوء پیشینه داشته باشند و آزمایش سلامت نیز داشته باشند. از لحاظ فنی هم باید اصول مربوط را به‌طور حرفه‌ای رعایت کنند.

از سوی دیگر در برخی آگهی‌ها به مردم وعده اعلاشویی و سفیدشویی داده می‌شود که این اصطلاحات، برای جذب مشتری است؛ چرا که شست و شوی فرش‌ها با استفاده از مواد شوینده معمولی یا پودر صابون و بستگی به نوع فرش صورت می‌گیرد. فرش‌های ماشینی با یک شیوه و فرش‌های دستباف هم براساس نوع رنگ‌آمیزی (ابریشم، تبریز،کاشان) متفاوت خواهد بود. حال اگر مردم از شست‌وشوی فرش‌هایشان ناراضی باشند می‌توانند با اتحادیه تماس بگیرند تا اگر فرش احتیاج به شست‌وشوی مجدد داشت بار دیگر شسته شود. این در حالی است که اگر براثر غفلت کارکنان فرش مفقود هم شده باشد پس از بررسی‌های کارشناسی از سوی کارشناسان اتحادیه و براساس فاکتور خرید، تا90 درصد قیمت فرش به صاحب آن بازگردانده می‌شود.

همچنین برخی از مردم می‌گویند مدتی پس از تحویل فرش‌هایشان به قالیشویی‌ها، متوجه پوسیدگی ریشه یا بخشی از فرش‌ شده‌اند که این مشکل هم به‌خاطر استفاده از مواد هیدرو پرکلرین و از سوی کارگران غیرحرفه‌ای در شرکت‌های غیرمجاز بروز می‌نماید. یکی از مشکلات اساسی مردم در واگذاری فرش‌ها و قالی‌ها به قالیشویی‌های غیرمجاز نیز همین است.

سارقان در نقش کارگران خدماتی

ماجرای دزدی در قالب کارگران شرکت‌های خدماتی و نظافتچی‌ها کمی فرق دارد. اینجا با دو گروه مجرم روبه‌رو هستیم. گروهی که به صورت باند عمل کرده و با راه‌اندازی شرکت‌های جعلی مدعی ارائه خدمات نظافتی می‌شوند و پس از راه یافتن به خانه‌های شهروندان، هنگام تمیز کردن از یک لحظه غفلت صاحبخانه سوءاستفاده کرده و اقدام به سرقت لوازم کم حجم و با ارزش مانند طلا، پول و ارز می‌کنند. این دزدان گاهی نیز از کلید خانه یدکی ساخته و در فرصتی مناسب بخصوص در مسافرت‌های نوروزی، تمام وسایل با ارزش را سرقت می‌کنند.

اما برخی سارقان هم تک رو بوده و با مراجعه به منازل و اعلام آمادگی برای کار وارد خانه‌ها می‌شوند. این افراد برای کارهای خدماتی مبلغی کمتر از شرکت‌ها درخواست می‌کنند تا بتوانند صاحبخانه را وسوسه کنند.

سال گذشته در این ایام ماموران پلیس آگاهی تهران یکی از سارقان تک رو را که در پوشش کارگر خدماتی سرقت می‌کرد، دستگیر کردند. زن جوان که از دزدان سابقه‌دار بود، پس از ورود به خانه‌ها با تهدید چاقو زنان تنها را در اتاقی زندانی می‌کرد و با برداشتن پول و طلا و مجسمه‌های گرانقیمت فرار می‌کرد. زن معتاد در یکی از سرقت‌های خود با مقاومت زن صاحبخانه روبه‌رو شد و با ضربه‌ای که به سر زن سالخورده زده بود او را روانه بیمارستان کرده بود.

ماموران پلیس با بررسی شکایت‌های مشابه، این زن را شناسایی و دستگیر کردند. متهم در بازجویی‌ها مدعی شد، بیشتر سراغ زنان سالخورده می‌رفتم. چون اغلب آنها تنها زندگی می‌کردند و قدرتی برای مقابله در برابر من نداشتند.

سرهنگ علی احمدی، کارشناس انتظامی در این‌باره می‌گوید:شهروندان برای استخدام نظافتچی و کارگران خدماتی مواظب نظافتچی‌های قلابی باشند. با توجه به نزدیک شدن نوروز و خانه تکانی، تعدادی از سارقان و افراد سودجو ضمن معرفی خود به عنوان نظافتچی، اقدام به سرقت از منازل شهروندان می‌کنند که لازم است شهروندان در این خصوص دقت کافی را داشته باشند و تنها از کارگران خدماتی شرکت‌های معتبر خدماتی بهره جویند، ضمن این‌که موارد مشکوک را به پلیس اطلاع دهند. همچنین در زمانی که این کارگران را به خانه دعوت می‌کنند سعی کنند که در خانه تنها نباشند. زنان در زمانی که در خانه تنها هستند از راه دادن کارگران مرد به خانه خودداری کنند و به هیچ عنوان کارگران خدماتی را در خانه تنها نگذارند.

وی ادامه داد: در زمان حضور این افراد در خانه اگر دسته کلید خانه یا کلیدهای یدک ناپدید شد، سریع اقدام به تعویض قفل‌های ورودی خانه کنند. زیرا امکان دارد این سارقان پس از به دست آوردن کلید خانه به‌صورت باندی به آنها دستبرد بزنند.

این کارشناس انتظامی خاطرنشان کرد: به هیچ عنوان نباید به تراکت‌هایی که در سطح شهر پخش می‌شود اعتماد کامل کرد. زیرا توزیع تراکت در شهر یا چاپ آگهی در روزنامه‌ها دلیلی بر قانونی بودن فعالیت‌های شرکت‌های خدماتی نیست و بهتر است قبل از ورود کارگران به خانه از صحت و ثبت شرکت مطمئن شوید.

مجرمان سایبری نیز بیکار نمی‌مانند

تعطیلات نوروز بهترین فرصت برای مسافرت است و در این ایام فروش و فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی بیشتر می‌شود. طی سال‌های اخیر با اینترنتی شدن اغلب خدمات، فروش بلیت‌ها نیز در برخی دفاتر به صورت اینترنتی انجام می‌شود که این اقدام و تقاضای زیاد برای تهیه بلیت باعث شد، مجرمان در این حوزه نیز ورود پیدا کنند. رفتن به سفرهای خارجی با امکانات ویژه و قیمت بسیار پایین می‌تواند ترفند کلاهبرداران حرفه‌ای باشد.

سرهنگ یزدان نیکنام، رئیس پلیس سابق فتای البرز در این خصوص می‌گوید: با توجه به فرارسیدن تعطیلات نوروز، تورهای گردشگری متعددی اقدام به برگزاری سفرهای ارزان‌ قیمت می‌کنند. متاسفانه گاهی افراد فریب این تورهای ارزان قیمت را خورده و برای سفر به کشورهای دیگر اقدام می‌کنند، در حالی که تور موردنظر به تعهدات خود عمل نکرده و اقدام به سودجویی از مسافران می‌کند. این مقام مسئول با بیان این‌که لازم است شهروندان در هنگام خرید بلیت سفر به مدارک قانونی تورها توجه کنند، گفت: در برخی موارد این تورها پس از فریب افراد و اخذ هزینه‌ پاسخگو نیستند و متواری می‌شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که در مسافرت‌ها استفاده شهروندان از خدمات الکترونیک و استفاده از دستگاه کارتخوان و پرداخت الکترونیکی افزایش می‌یابد، گفت: برخی از شهروندان در این ایام برای تهیه بلیت هواپیما و قطار به اینترنت مراجعه و از این طریق اقدام می‌کنند که در این‌گونه موارد باید مراقب کلاهبرداران و افراد سودجو باشند.

نیکنام در پایان به کاربران تاکید کرد که در هنگام ورود به صفحات پرداخت الکترونیکی حتما به دو پارامتر(https) و نشان قفل امنیتی توجه داشته باشند. وجود این دو نشان دهنده صحت و درستی صفحه پرداخت است.

مراقب تورهای تقلبی باشید

رئیس پلیس‌فتای استان‌کرمانشاه هم در این باره هشدار داد: هیچ تورگردشگری قصد ضرر کردن ندارد و افراد باید با دیدن قیمت بسیار ارزان این تورها به آنها شک کنند و احتمال وجود کلاهبرداری را بدهند. این افراد با ارائه قیمت‌های بسیار پایین افراد را ترغیب می‌کنند تا از خدمات آنان بهره‌مند شوند و در حقیقت تورهای ارزان‌قیمت آنها تنها پوششی برای کلاهبرداری از مسافران‌نوروزی است. زمانی که تور ارزان ارائه می‌شود پیش‌توطئه و کلاهبرداری در کار است، مگر این‌که تورهایی که سایت آنها نماد الکترونیکی (E-NAMAD) را داشته باشد و بخواهند نزدیک عید نوروز برای جلب بیشتر مسافر تخفیف‌های معقول بدهند. در همین راستا توصیه می‌شود افراد در صورت امکان برای اولین‌بار برای ثبت‌نام در تور گردشگری به صورت حضوری به دفاتر گردشگری مراجعه کرده، در غیر این‌صورت با رفتن به مراکزمعتبر گردشگری آدرس‌اینترنتی دقیق این شرکت‌ها را دریافت کنند. افراد برای اطمینان از صحت و مجوز دفاترخدماتی و مسافرتی می‌توانند به سایت سامانه جامع دفاترخدمات مسافرتی متعلق به سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری مراجعه کنند. افراد همچنین باید بعد از واریز پول به حساب تورگردشگری میزان کسر شده از حساب را با قیمت اعلام‌شده در سایت مقایسه کنند.

وی با اشاره به شلوغی مراکز فرهنگی، اقتصادی و تفریحی در زمان خرید نوروزی و روزهای پایان سال، از افراد خواست تا دراین اماکن حتی‌المقدور از تلفن‌همراه خود استفاده نکنند و از قرار دادن عکس‌های شخصی و اطلاعات حساب‌های بانکی در گوشی خود اجتناب کرده و بر روی گوشی خود رمز قرار دهند تا در صورت مفقود شدن این وسایل، موجب سوء‌استفاده دیگران نشود.همچنین افراد هنگام خرید، خودشان کارت را کشیده و رمز را وارد کنند و از در اختیار قراردادن رمز به افراد غیر خودداری کنند و در انتها رسید مشتری را دریافت کرده و آن را بررسی کنند تا مبلغی بیشتر از حساب آنها کسر نشده باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها