هندبال بدون سهمیه جهانی

گفت‌وگوهای نه‌چندان محترمانه علیه یکدیگر و انتقادهای اهالی هندبال به سهل‌انگاری‌هایی که در جریان رقابت‌های قهرمانی آسیا به وجود آمد و همین طور قرعه سخت تیم ملی در رقابت‌های انتخابی هندبال المپیک که بخت این تیم را برای رفتن به ریودوژانیرو به صفر رساند و حاشیه‌های ریز و درشت دیگر،‌ همه اتفاقاتی است که این روزها در هندبال از آنها صحبت می‌شود.
کد خبر: ۸۸۱۲۹۰
هندبال بدون سهمیه جهانی

تیم ملی هندبال ایران با این نگاه که آسیا در رقابت‌های جهانی چهار سهمیه دارد و بعلاوه قطر، قهرمان قاره، در مجموع آسیا با پنج سهمیه روانه رقابت‌های جهانی می‌شود رهسپار بحرین شد، اما مسئولان فدراسیون در روزهای پایانی مسابقه‌ها متوجه این موضوع شدند که آسیا فقط چهار سهمیه دارد. همین بود که با عنوان پنجمی ایران در رقابت‌های قهرمانی آسیا بخت جهانی شدن هندبال از دست رفت. مسئولان هندبال ایران در توجیه این ناکامی، توپ را به زمین فدراسیون جهانی می‌اندازند، اما باید پرسید چرا تیمی که دوماه پیش با عنوان دومی بازی‌های انتخابی المپیک، امید زیادی برای رسیدن به عرصه رقابت‌های جهانی داشت، در قهرمانی آسیا رتبه پنجم را به دست آورد؟

بعد از بازگشت تیم ملی از بحرین،‌ مسئولان فدراسیون هندبال،‌ مسئولان جهانی و آسیایی را به اهمال در این زمینه متهم کردند. حتی رئیس فدراسیون در یک برنامه تلویزیونی از وجود مستندات در ارتباط با وجود پنج سهمیه قاره کهن خبر داد، اما سایت رسمی مسابقه‌های جام جهانی هندبال 2017 فرانسه با انتشار مطلبی، نحوه توزیع 24 سهمیه ورودی قاره‌ها برای حضور در این بازی‌ها را اعلام کرد که برخلاف آنچه پیش از این اعلام شده بود، سهمیه آسیا سه بعلاوه قطر است و سهمیه‌ای در بخش پلی آف برای آسیا وجود ندارد.

این سایت در مطلبی که پیش از این منتشر کرده بود، به حضور 24 تیم در جام جهانی فرانسه اشاره کرد که فرانسه و قطر به عنوان دو تیم برتر دوره قبل جواز حضور در این بازی‌ها را کسب کرده‌اند.

سه تیم برتر قهرمانی اروپا و 9 تیم برتر در انتخابی اروپا، سه تیم برتر قهرمانی قاره‌های آمریکا، آسیا و آفریقا به صورت مستقیم جواز حضور در جام جهانی را کسب کردند و سهمیه بیست و چهارم‌ سهمیه اضافی عنوان شده بود که بین تیم برنده تورنمنت، تیم چهارم مسابقات قهرمانی آفریقا و آمریکا و تیم پنجم آسیا یعنی ایران و البته تیم برتر اقیانوسیه توزیع می‌شد.

این سایت اما با انتشار مطلبی از توزیع سهمیه بیست و چهارم بین نماینده اقیانوسیه و آمریکا خبر داده است.

در این مطلب عنوان شده تیم برتر اقیانوسیه و آمریکا برای کسب سهمیه حضور در جام جهانی به مصاف هم خواهند رفت. در صورت برتری نماینده اقیانوسیه این سهمیه در اختیار نماینده این قاره قرار خواهد گرفت. در غیر این صورت به صورت وایلدکارت (سهمیه آزاد) با تصمیم فدراسیون جهانی به یکی از کشورها اعطا می‌شود.

در این گزارش، بحرین، ژاپن و عربستان به عنوان سه تیم از آسیا در کنار قطر، سهمیه حضور در جام جهانی فرانسه را کسب کرده‌اند. همچنین مصر، تونس و آنگولا به عنوان سه تیم برتر قهرمانی آفریقا و آلمان، اسپانیا و کرواسی نیز به عنوان سه تیم برتر اروپا راهی جام جهانی شده‌اند.

حمله استکی علیه عرفان

بعد از اتفاقاتی که در میدان رقابت تیم ایران با حریفان به وجود آمد و در نهایت سبب شد تیم ملی نتایج خوبی نگیرد،‌ برخی چهره‌های سرشناس این ورزش جنگ لفظی و حاشیه‌های ناشی از شکست‌های تیم ملی را به بیرون از زمین مسابقه منتقل کردند. در راس این گروه‌ الله‌کرم استکی، چهره مطرح هندبال ایران است که تیم ملی را در بحرین همراهی نکرد. گفت‌وگوی شدیداللحن الله‌کرم استکی علیه سرمربی تیم ملی این نکته را ثابت می‌کند که ملی‌پوش هندبال ایران، ‌عطای بازی کردن در تیم ملی را دست‌کم تا حضور عرفان اسماعیلاگیچ در این تیم به لقایش بخشیده است.

استکی که هم‌اکنون در ترکیب مون‌پلیه فرانسه به میدان می‌رود، دل پُری از مسئولان فدراسیون دارد و معتقد است اگر در ایران مورد حمایت قرار می‌گرفت، یک دقیقه هم به بازی کردن در کشورهای خارجی فکر نمی‌کرد.

ملی‌پوش هندبال در گفت‌وگویی درباره نتایج تیم ملی در رقابت‌های قهرمانی آسیا و سرمربی این تیم می‌گوید: یادم نمی‌آید تمام ١٠ سالی که در تیم‌ملی بودم، با اختلاف ١٠ گل به یک تیم عربی باخته باشیم. متاسفانه فدراسیون فکر می‌کرد پنج تیم سهمیه می‌گیرند و می‌گفتند با تیم جوانان هم برویم، پنجم می‌شویم. به همین خاطر تیم را به بهانه جوانگرایی به‌دست سرمربی کروات دادند که اصلا آدم نرمالی نیست. البته تمام مربیان اروپای شرقی درست و حسابی نیستند و به خاطر پول همه کار می‌کنند. عرفان هم تیم نایب‌قهرمان آسیا را با خط زدن چند نفر ویران کرد. سنگ مربی‌ای را به سینه می‌زنند که اگر حقوقش یک‌روز عقب بیفتد، تهدید به رفتن می‌کند.

آینده تیم ملی چه می‌شود

تیم ملی هندبال با این حاشیه‌ها باید خود را برای رقابت‌های انتخابی المپیک آماده کند که زمانش زیاد دور نیست. خیلی‌ها به راهیابی تیم ملی به ریودوژانیرو امیدی ندارند، اما بازی با قدرت‌های برتر هندبال جهان را برای هندبال ایران مناسب ارزیابی می‌کنند. گروه ما در تورنمنت انتخابی المپیک بسیار سخت است. اسپانیا تیم دوم اروپا و سوئد یکی از تیم‌های صاحب سبک هندبال جهان است و اسلوونی بازیکنان قدرتمندی دارد. قرار است تیم ملی برای این بازی‌ها که فروردین آغاز می‌شود، از 18 تا 28اسفند اردوی تدارکاتی برگزار کند. سپس بازیکنان چند روز برای تعطیلات عید به مرخصی می‌روند و بعد از ریکاروی اردوی تدارکاتی برای مسابقه‌های انتخابی المپیک پیگیری می‌شود.

پافشاری رئیس

فدراسیون هندبال که با حملات تعدادی از بازیکنان مطرح خود علیه سرمربی تیم ملی روبه‌روست، اکنون با پافشاری رئیس، مبنی بر حذف تعدادی از ملی‌پوشان باید هر چه زودتر در ارتباط با بازی‌های انتخابی و ترکیب تیم ملی برنامه ریزی کند، زیرا در طول این چند ماه ترکیب تیم ملی هر دفعه دچار تغییر و تحول شده و مشخص نیست آینده هندبال ایران با این تغییرات به چه ترتیبی است.

افشین رضاپور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها