پرسش و پاسخ قضایی

مرکز مشاوره قوه‌قضائیه با توجه به پرسش برخی خوانندگان درخصوص شرط داوری، ورود غیر قانونی به زمین کشاورزی، تشخیص اعتیاد همسر و خرید لیزینگی خودرو به پرسش‌های مطرح شده در‌این‌باره پاسخ داده است.مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامک به شماره 300011224 مطرح کنند و پاسخ را در همین صفحه بخوانند.
کد خبر: ۸۷۸۰۸۳

قراردادی است که شرط داوری دارد. آیا صلاح است من با وجود این شرط قرارداد را امضا کنم؟

قانونگذار در مواردی طرفین قرارداد را مخیر کرده تا با لحاظ صرفه و صلاح خود اقدام به درج شرط داوری کرده و از مراجعه به دادگستری صرف‌نظر کند؛ با این اوصاف برای جمع‌بندی و اتخاذ تصمیم شایسته باید به موضوع قرارداد و تعهدات طرفین توجه کرد و در نظر داشته باشید نحوه نگارش شرط مزبور در قرارداد از اهمیت بالایی برخوردار است و اگرچه نهاد داوری حائز ویژگی‌های مثبتی (مانند هزینه کمتر و سرعت در رسیدگی) می‌باشد، اما در پاره‌ای موارد درج شرط مزبور و کم‌اهمیت دانستن آن نه‌تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه خود مانعی بر سر راه یکی از طرفین در احقاق حق و مراجعه به محاکم قضایی است.

یکی از هم‌محلی‌های ما اتاقی در زمین کشاورزی خود ساخته است و اکنون زمین کشاورزی من را محل آمد و رفت خود کرده و چند درخت دراین زمین داشتم که آنها را در نبود ما بریده است. اکنون چه شکایتی باید مطرح کنم و در صورت درخواست شاهد از طرف دادگاه چگونه می‌توانم خواسته خود را بدون شاهد ثابت کنم؟

در صورتی که شخص نامبرده از قدیم یا به موجب توافق حق عبور در ملک متعلق به شما را داشته باشد، از این حیث مسئولیتی متوجه او نخواهد بود؛ اما در صورتی که تردد او بدون اذن و بدون حق ارتفاق صورت گرفته باشد، می‌توانید حسب مورد اقدام به شکایت رفع مزاحمت کیفری یا حقوقی کنید. در رابطه با تخریب درختانی که اعیان آن متعلق به شماست می‌توانید در صورت عمدی بودن، اقدام به طرح شکایت کیفری تخریب عمدی کنید. در ضمن استناد به شهادت شهود تنها دلیل اثبات عمل مجرمانه نیست و امکان استناد به سایر ادله وجود خواهد داشت.

زنی 21 ساله هستم که از چهار سال پیش به‌دلیل معتاد بودن و دلایل اخلاقی از زندگی با همسر خود منصرف شدم و چهار سال است نزد پدر ومادر خود زندگی می‌کنم، قصد طلاق گرفتن دارم، اما شوهرم من را طلاق نمی‌دهد، با توجه به مصرف مورفین، آزمایشگاه توان شناخت نوع مواد را ندارد تنها راه من برای طلاق گرفتن چیست؟ چهار سال گذشته و من قصد ادامه زندگی با او را ندارم، آیا راه چاره‌ای برای مشکل من وجود دارد؟

مطابق قانون، به‌وجود آمدن هر شرایطی که ادامه زندگی را برای شما با مشقت همراه ساخته و تحمل آن مشکل باشد، امکان مراجعه شما به دادگاه خانواده و درخواست صدور حکم به طلاق از مقام قضایی را برایتان فراهم خواهد کرد. لذا این امر مستلزم احراز مشقت و سختی توسط دادگاه است که این امر محقق نمی‌شود جز از طریق اثبات آن توسط شما با تمسک و توسل به ادله اثبات دعوا بنابراین تنها دلیل اثبات شما استناد به آزمایش پزشکی نخواهد بود.

شخصی به صورت لیزینگی خودرویی خریده ولی اقساط را به‌طور کامل پرداخت نکرده و خودرو را به شخصی دیگر فروخته است. حال خریدار دادخواست الزام به تنظیم سند داده است. آیا دادگاه آن شخص را ملزم می‌کند یا دادخواستش را رد خواهد کرد به چه علت؟

در سوال توضیحات کافی درباره کیفیت معامله صورت گرفته، ذکر نشده است، پاسخ کلی این است با توجه به این‌که اغلب در این نوع قراردادها پرداخت نکردن حتی یک قسط توسط خریدار موجب بی‌اعتباری قرارداد شده و حتی حق واگذاری به غیر تا قبل از پرداخت آخرین قسط وجود ندارد، لذا فرد فروشنده، مالک خودرو نبوده که بتواند آن را به دیگری بفروشد و خریدار هم نمی‌تواند دادخواست الزام به تنظیم سند به طرفیت فروشنده بدهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها