در پنجمین سالگرد انقلاب اتفاق افتاد

فضای مصر امنیتی شد

همزمان با نزدیک شدن به سالگرد انقلاب مصر و تصمیم مردم این کشور به برگزاری مراسم و اعتراضات، استان‌ها و مناطق مختلف این کشور شکل امنیتی به خود گرفت.
کد خبر: ۸۷۵۷۵۴

به گزارش منابع خبری، همزمان با افزایش فراخوان‌ها برای تظاهرات و بالا گرفتن خشم مردمی نسبت به اوضاع این کشور، مقامات مصری تدابیر امنیتی را در میدان التحریر قاهره و دیگر میادین اصلی شهرهای مختلف افزایش دادند.

در همین زمینه، مجدی عبدالغفار، وزیر کشور مصر با اعلام این‌که برگزاری تظاهرات حق عمومی مردم است، هشدار داد: وزارت کشور تمامی اتفاق‌های احتمالی را پیش‌بینی کرده و به همین منظور نیروهای پلیس و امنیتی به حال آماده‌باش درآمده‌اند. در این میان گفته می‌شود نیروهای مسلح و دستگاه امنیتی وزارت کشور مصر از عصر روز جمعه در بیانیه‌ای از همکاری‌ با دستگاه‌های امنیتی برای تامین امنیت زیرساخت‌های حیاتی، تاسیسات مهم و جاده‌های اصلی در قاهره و دیگر استان‌ها خبر دادند.

سخنگوی نیروهای مسلح مصر در این زمینه گفت: نیروها به حالت آماده‌باش درآمده‌اند و ماموریت حفاظت از تاسیسات کشور و ساختمان‌های دولتی و خصوصی و نیز مقابله با اقدامات خصمانه‌ای که امنیت شهروندان را به خطر اندازد، به آنها تفهیم شده است. به گفته سخنگوی نیروهای مسلح مصر، خودروهای گشتی، گروه‌های واکنش سریع و نیروهای ویژه برای تامین امنیت در استان قاهره بزرگ مستقر شده‌اند. مناطق جنوبی و غربی مصر نیز طی روزهای گذشته شاهد گسترده‌تر شدن حضور نیروهای امنیتی و پلیس بوده است.

شدت گرفتن بازداشت‌ها

به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به سالروز انقلاب مصر در روز 25 ژانویه، بازداشت‌ها از سوی نیروهای امنیتی مصر نیز روندی صعودی به خود گرفته است.

در همین خصوص اعلام شد دادستانی مرکز دمیاط دستور حبس هفت عضو جماعت اخوان‌المسلمین از جمله یک رهبر بارز این گروه را به اتهام تحریک به ارتکاب خشونت و عضویت در یک گروه ممنوعه صادر کرد. گزارش شده که این افراد به مدت 15 روز بازداشت شده‌اند. به نظر می‌رسد روند این بازداشت‌ها تنها محدود به شخصیت‌های اسلامگرا نیست. چند روز پیش حدود ده نفر از نیروهای امنیتی به استودیو عماد‌الدین رفته و در حالی‌که برگه مجوزی از سوی وزارت کشور در دست داشتند، اکثر تجهیزات این مرکز را مصادره کردند.

یک روز بعد نیز نیروهای امنیتی سه نفر را در مرکز قاهره دستگیر کردند. طاهر مختار، یکی از فعالان سیاسی که در جریان انقلاب سال 2011 حضور و نقش فعالی داشت، از جمله دستگیرشدگان بود. علاوه بر این گفته می‌شود نیروهای امنیتی و لباس شخصی طی چند روز اخیر بارها رستوران‌ها و کافه‌های اطراف میدان التحریر را بررسی کرده‌اند.

از سوی دیگر شبکه خبری اسکای‌نیوز عربی روز گذشته از کشته شدن سه شهروند در قاهره و زخمی شدن دو نفر دیگر از ساکنان مرکز فاقوس در استان الشرقیه در تیراندازی گروهی ناشناس خبر داد. این افراد ناشناس به سمت مرکز امنیتی شهر فاقوس تیراندازی و با موتورسیکلت از محل فرارکردند.

امیدهای واهی برای احترام به حقوق بشر

همزمان با نزدیک شدن به سالروز انقلاب ۲۵ ژانویه مصر، سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی تاکید کرد که مصر با بحران حقوق بشر مواجه است.

در همین رابطه «سعید بومدوحه» رئیس بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان عفو بین‌الملل گفت: با گذشت پنج سال از سرنگونی مبارک، در شرایط فعلی دروازه‌های امید برای آغاز دوره جدید اصلاحات و احترام به حقوق بشر بسته شده است و مصری‌ها اکنون شاهد بازگشت به دولت پلیسی هستند. وی به بازداشت ده‌ها هزار مصری اشاره کرد و گفت که زندان‌های مصر مملو از زندانی است.

سازمان عفو بین‌الملل همچنین در گزارش خود آورده است که به بهانه مبارزه با تروریسم در سال 2015 نزدیک به 12 هزار نفر بازداشت شدند که در میان آنها تظاهرکنندگان و فعالان مخالف دولت و روزنامه‌نگاران به چشم می‌خورند. در این گزارش به شکنجه و بدرفتاری با زندانیان، محاکمه‌های ناعادلانه و صدور احکام اعدام برای صدها نفر و بازداشت تعداد زیادی از مصری‌ها بدون اتهامات کافی اشاره شده است.

داعش در کمین مبارزات آرام اخوان المسلمین

همزمان با پنجمین سالگرد انقلاب ژانویه 2011 مصر، گروه «ولایت سینا» (شاخه مصری داعش) فایل ویدئویی را منتشر کرد که این پیام‌ها خطاب به گروه اخوان‌المسلمین و حامیان آن برای ترغیب آنها جهت رها کردن اقدامات مسالمت‌آمیز منتشر شده است. داعش خطاب به اخوان‌المسلمین گفت: ما از شما می‌خواهیم با تمام وجود طاغوت را تکفیر کنید و خودتان را نجات دهید و کرامتی را که از شما سلب شده است، بازگردانید، همچنین شما را به گرفتن قصاص به دلیل کشتار فرزندانتان و بازپس‌گیری اموالتان و در دست گرفتن سلاح علیه طاغوت فرامی‌خوانیم.این برای چندمین بار است که داعش چنین پیام‌هایی را برای اخوان‌المسلمین منتشر می‌کند. اخوانی‌ها نیز تاکنون هیچ پاسخ و واکنشی نسبت به این بیانیه‌ها نداشته‌ و مرزبندی‌های خود را با این گروه تروریستی حفظ کرده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها