فراتر از این، گهگاه فصل دیگری و حتی فصلهایی ساخته میشود در امتداد یک سریال و تعداد قسمتهای آن سه رقمی شده و مرز صد را رد کرده و دو صد و سه صد و چهبسا بیشتر شود. البته آنچه سبب شماره گرفتن تعداد قسمتهای یک مجموعه نمایشی تلویزیون میشود جذابیتهای همهجانبه و فراگیر آن است. به تعبیر بهتر، اقبال مخاطبان برآمده از جذابیتهای یک اثر نمایشی است که دستاندرکاران آن را تشویق میکند به ساخت دنبالهها و فصولی در ادامهاش. گمشده (LOST)، فرار از زندان، 24 و حتی پوآرو... ازجمله سریالهایی هستند که سری دوم و سوم و حتی چهارم هم در امتداد آنها ساخته شده است. این قاعده حتی شامل سریال بیمایه و سطح پایینی همچون «حریم سلطان» هم شده بود.
2 ـ اگر سریالهای نود شبی این چند سال اخیر ـ که البته نسلش رو به انقراض میرود ـ و مجموعههای طنز را فاکتور بگیریم، بیش و کم مجموعههای نمایشی در تلویزیون ما چندان عدد نمیگیرند و به 24 یا در نهایت 36 قسمت محدود میشوند. حالا بماند که بسیاری از مجموعههای تلویزیونی این روزها شمایل و قالب مینی به خود گرفته و شاید تعداد قسمتهایشان به 12 هم نرسد. شاید عاملی که منجر به این افت چشمگیر کمیت در مجموعههای نمایشی ایرانی شده است، فارغ از کمبود بودجه و کاستیهای سختافزاری و نرمافزاری به نبود جذابیت در تمامی ابعاد و ساختار هم بازمیگردد. برخی سریالهای تلویزیونی آنقدر فاقد جذابیت و کششهای دراماتیک هستند و به آن حد از ضعف ساختاری و اجرایی رنج میبرند که بیننده در همان قسمتهای ابتدایی اعطای تماشایشان را به لقایشان میبخشد و رفیق نیمه راه میشود.
3 ـ ذات تولید سریال «کیمیا»، فارغ از کیفیت و نقاط ضعف و قوتش در تلویزیون اتفاق مبارکی است. قرار است کیمیا یک سریال 110 قسمتی یا در همین حول و حوش باشد. این که یک سریال نزدیک به چهار ماه ـ بیشتر از یک فصل ـ روی آنتن باشد و مخاطبانی را سرگرم و با خود همراه کند، تحقق هدف اصلی از تولید چنین مجموعــههای سرگـرمکنندهای است. کیمیـا میتواند بهانه و فتح بابی باشد برای تولید سریالهای بلند در رسانه ملی و حتی ساختن دنباله و فصلهایی در پی آنها. همه اینها البته به وابسته و وامدار یک فاکتور اساسی و مهم است؛ جذابیت.
4 ـ ساخت و به سامان رساندن سریالهای بلند و عریض و طویل و در عین حال جذاب و گیرا، شرط و شروط و الزاماتی میطلبد. چنین اثر نمایشیای باید از چنان ساختار و قوتی برخوردار باشد که مخاطب را با خود همراه کند و او را تا انتهای ماجرا پای تلویزیون بنشاند. قصه جذاب، فیلمنامه محکم و مبتکرانه، بازیگران محبوب و کاربلد، کارگردان و عوامل مجرب و کارآزموده و... از الزامات و شروط ابتدایی و مقدماتی ساخت هر گونه سریال نمایشی است بهخصوص از نوع بلند و زماندارش. فیلمنامه چنین آثاری باید آنقدر چالشها و گرههای دراماتیک داشته باشد که بتواند مخاطب را برای چند ماه متوالی با خود وفادار نگه دارد و پای گیرندههای تلویزیونی بنشاند.
5 ـ بر اساس نظرسنجیها، سریال کیمیا که تاکنون با اقبال بینندگان روبهرو شده است، اگر بتواند این اقبال را حفظ کند هم موفقیتی خواهد بود برای سازندگانش و هم راه را خواهد گشود و چراغ سبزی خواهد شد بر ساخت مجموعههای نمایشی طویل و عریض اجتماعی. بههرحال تماشاگر امروزی با گزینههای انتخاب متعددی که این روزها در پیش روی خود میبیند، چندان باحوصله نیست و اگر احساس کند یک سریال جذابیتهای اولیه و ابتدایی خود را از دست داده به سراغ گزینههای دیگر میرود.
کامبیز بهارمست
رادیو و تلویزیون
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در استودیوی «جامپلاس» میزبان دکتر اسفندیار معتمدی، استاد نامدار فیزیک و مولف کتب درسی بودیم
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد