مجلس نمایندگان آمریکا طرح دیگری را برای نقض توافق هسته‌ای در دستورکار دارد

چوب کنگره، لای چرخ برجام

کنگره آمریکا که تحت تاثیر لابی‌های عبری ـ عربی مخالف برجام است، در ادامه سلسله تلاش‌های خود برای نقض توافق هسته‌ای میان ایران و 1+5 تلاش دارد تا اجازه لغو تحریم برخی افراد و سازمان‌ها را از دولت ایالات متحده گرفته و مانع آن شود که واشنگتن به تعهدات خود در قالب توافق وین، عمل کند. بر همین اساس، کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه طرحی را تائید کرد که طبق آن برخی اشخاص و نهادهای ایرانی تنها در صورتی از تحریم‌ها معاف می‌شوند که اثبات شود در برنامه موشکی ایران نقشی نداشته‌اند. آسوشیتدپرس نوشته است: طرح شفافیت حمایت مالی ایران از تروریسم در صورت تصویب نهایی، بخش مهمی از این توافق هسته‌ای را تحت نظارت شدیدتر کنگره قرار می‌دهد.
کد خبر: ۸۷۰۸۴۵

احتمال وتوی مصوبه جدید کنگره آمریکا

رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در اظهاراتی خصمانه ادعا کرد: نهادهای ایرانی که امنیت ما را تهدید می‌کنند، نباید از فهرست تحریم خارج شوند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، ادرویس با اشاره به این‌که جان کری، وزیر خارجه آمریکا در یکی از جلسات استماع قول داده بود توافق هسته‌ای به کاهش فشار بر برنامه موشکی بالستیک ایران منجر نخواهد شد، گفت: ایران از زمانی که دولت اوباما توافق هسته‌ای با ایران را تکمیل کرده است، گام‌هایی برداشته که برای بیشتر ما غیرقابل پیش‌بینی بود. ایران برنامه موشکی خود را تسریع کرده و با این کار تحریم‌های سازمان ملل را نقض کرده است.

وی مدعی شد: اشخاص و بانک‌های ایرانی که همچنان امنیت ملی ما را تهدید می‌کنند، نباید از فهرست تحریم‌ها خارج شوند. این کاری است که این قانون پیشنهادی انجام می‌دهد.

در واکنش به تلاش جمهوریخواهان برای نقض برجام، الیوت انگل، نماینده ارشد دموکرات آمریکا تاکید کرد: طرح جدید تحریم‌های ایران که از سوی کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسیده، مانع پایبندی واشنگتن به تعهدات خود برای لغو تحریم‌های ایران در چارچوب توافق هسته‌ای خواهد شد. به گزارش اسپوتنیک، وی همچنین تاکید کرده است: من فکر می‌کنم طرح در مجلس نمایندگان تصویب شود، اما نمی‌دانم در سنا هم تصویب خواهد شد یا نه اما اگر در سنا هم تصویب شود، باراک اوباما آن را وتو خواهد کرد، چراکه این طرح نمی‌تواند رای دو سوم سناتورها را به‌دست آورد.

کنگره آمریکا در حالی آزمایش‌های موشکی تهران را بهانه‌ای برای نقض برجام قرار داده که تهران بارها تاکید کرده، توسعه توانمندی‌های دفاعی خود را در ذیل مذاکرات هسته‌ای و توافق ایران و 1+5 نمی‌داند.

بروجردی: کنگره آمریکا به‌دنبال برهم‌زدن برجام است

علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس در این‌باره گفت: کنگره آمریکا درپی برهم‌زدن برجام است. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، وی یادآور شد: آمریکایی‌ها با سنگ‌اندازی به‌دنبال ابراز نارضایتی خود از حضور نداشتن در بازارهای اقتصادی ایران هستند. وی در واکنش به طرح جدید کنگره آمریکا برای تحریم برخی بانک‌های ایران به بهانه حمایت از تروریسم گفت: به طور حتم این طرح مغایر با برجام بوده و به توافق ایران و 1+5 آسیب وارد می‌کند.

اجرای برجام شاید تا چند روز دیگر

همزمان با مانع‌تراشی‌های تازه کنگره آمریکا برای اجرای برجام و درحالی‌که حتی جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور گفته است «فرآیند تحریم توقف ندارد»، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد: توافق هسته‌ای ایران شاید تا چند روز دیگر اجرایی شود. به گزارش خبرگزاری صداوسیما و به نقل آسوشیتدپرس، جان کری همچنین گفت که روز پنجشنبه در تماسی تلفنی با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران صحبت کرده است. وی توضیح داد: ایران قصد دارد تعهدات خود را فوری اجرا کند و دولت اوباما نیز آماده انجام چنین کاری است. کری از اقدام ایران در انتقال اکثر اورانیوم غنی‌‌شده خود به خارج از کشور ستایش کرد. همزمان با این اظهارات، دیروز نشست دو روزه کارشناسی ایران و 1+5 نیز در ژنو آغاز به کار کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها