لوبیا سبز یکی از سبزی‌هایی است که سرشار از انواع ویتامین‌های «آ، ب، ث، ک، ای» و مواد مغذی مانند آهن، فسفر، کلسیم، پتاسیم، منگنز، آهن و نیاسین و پروتئین و امگا 3 است.
کد خبر: ۸۶۹۰۷۸

همه این مواد در نوع سبز و تازه لوبیا موجود بوده ولی وقتی خشک می‌شود، ویتامین «ث» آن از بین می‌رود. وجود ویتامین ک لوبیا سبز در استخوان‌سازی و کاهش درد‌های ناشی از آرتوروز نقش مهمی دارد و نیز حاوی پروتئینی است که از مولکول‌های کلسیم در استخوان، محافظت می‌کند.

لوبیا سبز همچنین مشکلات دوران یائسگی را کم کرده و در رفع گر گرفتگی کمک می‌کند. برای افراد دیابتی و افرادی که به گرفتگی عروق مبتلا هستند نیز مفید است. همچنین نیاسین و امگای 3 موجود در لوبیا سبز برای تقویت قلب و باز شدن شراین بسیار سودمند است.

وجود منیزیم و پتاسیم در لوبیا سبز، باعث کاهش فشار خون می‌شود. این سبزی پرخاصیت فیبر فراوان دارد و همین امر یبوست را رفع و سرطان روده را کاهش می‌دهد و از بروز بیماری‌های التهابی مانند آسم و آرتروز جلوگیری می‌کند.

ماده‌ای به نام ریبو فلاوین در لوبیا سبز وجود دارد که از بیماری‌های میگرنی پیشگیری می‌کند، همچنین آنتی‌اکسیدانی به نام فلاوونوئید در لوبیا سبز موجود است که رشد سلول‌های سرطانی سینه و روده را کاهش می‌دهد.

میزان کالری

لوبیا سبز تازه بسیار کم‌کالری است. در هر 100 گرم لوبیا سبز 30 گرم کالری وجود دارد. ولی در هر 100 گرم لوبیا سفید و قرمز خشک 340 کالری و در لوبیا چشم بلبلی 130 کالری وجود دارد که در اثر حرارت و پخته شدن مقداری از کالری لوبیا کم می‌شود.

هنگام خرید لوبیا سبز، دقت کنید لوبیا کاملا سبز، ترد و بدون نخ بوده و زیاد روی بوته نمانده باشد و تازگی و شادابی آنها حفظ شده باشد.

بخارپز کردن، بهترین شیوه مصرف این سبزی مفید است. سعی کنید همیشه آن راتازه مصرف کنید. لوبیا سبز را در فریزر 6 تا 8 ماه می‌توانید نگهداری کنید و در یخچال 3 تا 5 روز در پاکت پلاستیکی، سالم مانده و می‌توانید با آن انواع غذا‌ها را تهیه کنید.

خورش لوبیا سبز

مواد لازم: گوشت خرد شده: 400 گرم ،لوبیا سبز خرد شده: 450 گرم ، سیب‌زمینی: یک عدد بزرگ، آلو بخارا: 10 تا 12 عدد، زعفران آب کرده: 2 قاشق غذاخوری، رب گوجه فرنگی: 2 قاشق غذاخوری ، نمک، روغن، فلفل، دارچین، زرد چوبه و آویشن: به میزان لازم ، پیاز: یک عدد ، آب لیمو: 3 قاشق غذاخوری

طرز تهیه: ابتدا پیاز را خرد کرده و در روغن سرخ کنید. گوشت را به قطعه‌های منظم برش بزنید و به پیاز داغ اضافه کنید و آن را تفت دهید. 3 لیوان آب روی آن بریزید و بپزید. اگر از گوشت دنده استفاده کنید خورش شما طعم بهتری خواهد داشت. لوبیا سبز را خرد کرده و تفت دهید و وقتی گوشت نیم‌پز شد، لوبیا را به گوشت بیفزایید. رب را با کمی روغن تفت دهید و به همراه دارچین و فلفل و زردچوبه، آویشن و زعفران و آبلیمو به خورش اضافه و صبر کنید تا خورش کاملا پخته و به روغن بیفتد. آلو بخارا را از قبل بشویید و در نصف لیوان آب خیس کنید و در اواخر پخت به خورش افزوده و بگذارید خورش جا بیفتد. سیب‌زمینی را خلال کرده و سرخ کنید. خورش را در ظرف مناسب کشیده و سیب‌زمینی را روی آن بریزید و با پلو زعفرانی میل کنید.

کوفته لوبیا سبز

مواد لازم: لوبیا سبز: 300 گرم ، تخم‌مرغ: یک عدد، تکه‌های نان باگت خرد شده: 50 گرم ، زرشک: 2 قاشق غذاخوری، گردوی خرد شده: 3 قاشق غذاخوری ، نمک و فلفل و زرد چوبه و روغن: به میزان لازم ، پنیر پارمیزان: در صورت تمایل: 50 گرم

طرز تهیه: سر و ته لوبیا را بگیرید. آنها را بشویید و بپزید. بعد آب آن را صاف کرده و صبر کنید تا آب آنها کاملا گرفته شود. لوبیا را در غذاساز بریزید و له کنید و در ظرف گودی بریزید و تخم‌مرغ و نان‌های خرد شده و زرشک و گردو، فلفل و نمک و زرد چوبه را به آن اضافه و با دست مخلوط کنید و کمی ورز داده تا چسبنده شده و بتوان آن را در دست به صورت گرد شکل داد.

اگر مقداری پنیر پارمزان به مواد بیفزایید، چسبندگی آن بیشتر و طعم لذیذتری به کوفته شما می‌دهد. روغن را در یک ظرف گود بریزید و بگذارید داغ شود. از مواد گلوله‌هایی به اندازه یک گردو درست کنید و در روغن داغ فراوان سرخ کنید و با سس مورد نظر میل کنید. این کوفته‌ها را می‌توانید به عنوان پیش غذا یا کنار مرغ یا کتلت چیده و با چند برش لیمو تزئین و میل کنید.

لوبیا پلو

مواد لازم: گوشت چرخ کرده: 250 گرم ، لوبیا سبز خرد شده: 250 گرم، رب گوجه: 3 قاشق غذاخوری ، زعفران آب کرده: 3 قاشق غذاخوری، پیاز سرخ شده: 4 قاشق غذاخوری ، برنج: 4 پیمانه ، نمک و ادویه پلویی و روغن: به میزان لازم

طرز تهیه: ابتدا لوبیا را پاک کرده و خرد کنید و با یک لیوان آب بپزید. وقتی آب آن کاملا تبخیر شد، مقداری روغن به آن اضافه کنید و هم بزنید تا کمی سرخ شود.

پیاز سرخ شده را هم اضافه کنید و بعد گوشت چرخ کرده را افزوده و تفت دهید. رب و ادویه و نمک را هم با مواد مخلوط کنید.

برنج را بشویید و با 4 لیوان آب به آنها اضافه کنید و بجوشانید تا آب آن کشیده شده و زعفران را روی پلو بریزید و آن را دم بگذارید. اگر لوبیا پلو را با روغن جامد محلی و چرب‌تر بپزید، ته‌دیگ آن بسیار خوشمزه و لذیذ خواهد شد. لوبیا پلو را با ترشی لیته یا سالاد شیرازی نوش جان فرمایید.

ترشی لوبیا سبز

مواد لازم: لوبیا سبز تازه و بدون نخ: یک کیلو،

ترخون: 100 گرم ، سیر: یک بوته، سرکه و نمک: به میزان لازم

طرز تهیه: ابتدا سر و ته لوبیا را بگیرید. بشویید و در یک قابلمه بریزید و روی آن آب ریخته و بپزید. دقت کنید لوبیا له نشده و شکل ظاهر آن حفظ شود. بعد آن را صاف کنید و روی یک پارچه تمیز پهن کرده و بگذارید آب آن کشیده و خشک شود. ترخون را پاک کرده و بشویید و آن را هم کاملا خشک کنید. سیر و ترخون را ریز خرد کنید.

لوبیا را کم‌کم در شیشه بریزید و لابه‌لای آن سیر و ترخون بپاشید. سرکه و نمک را بجوشانید و بگذارید خنک شود.

وقتی تمام مواد را در شیشه ریختید، سرکه و نمک را روی آنها بریزید. تا جایی که سرکه روی مواد را بگیرد. در ظرف را بسته و در جای خنک قرار دهید. ترشی شما بعد از 10 روز آماده مصرف است.

کوکو لوبیا سبز تبریزی

مواد لازم: لوبیا سبز: 350 گرم، سیب‌زمینی: یک عدد بزرگ، تخم‌مرغ: 4 یا 5 عدد، مغز گردو یا بادام خرد شده: 3 قاشق غذاخوری، هویج: 4 تا 5 عدد متوسط ، پیاز: یک عدد ، زرشک: 2 قاشق غذاخوری ، گوشت چرخ‌کرده: 150 گرم، نمک، فلفل، زرد چوبه و روغن: به میزان لازم، بکینگ پودر: 1 قاشق مربا خوری

طرز تهیه: ابتدا لوبیا و هویج را رنده یا چرخ کرده و به مدت 5 دقیقه بخارپز نمایید. پیاز را رنده کنید و با مقداری روغن تفت داده و بعد گوشت را به آن اضافه کنید و آن را هم تفت داده و کنار بگذارید. سیب‌زمینی را خام رنده کرده و همه مواد را در یک ظرف گود بریزید. مغز گردو و نمک و فلفل و زرد چوبه و زرشک را به مواد افزوده و تخم‌مرغ‌ها را در آن بشکنید و خوب به هم بزنید تا کف کند. روغن را در تابه بریزید و داغ کنید. مواد کو کو را یک جا در روغن داغ بریزید و در ظرف را ببندید تا کو کو خودش را بگیرد و سرخ شود. بعد آن را برگردانید تا طرف دیگر آن سرخ شده وسپس برش بزنید و در دیس چیده، اطراف آن را با حلقه‌های گوجه و لیمو و خیار شور تزئین کنید و با نان سنگک میل نمایید. طبخ این کوکو بیشتر در تبریز رایج است.

روش ساده تهیه کوکو

200 گرم لوبیا سبز را خرد کرده و بپزید. آن را صاف کنید و در یک ظرف گود بریزید و 4 تا 5 عدد تخم‌مرغ را به همراه یک قاشق غذاخوری پودر سیر و 3 قاشق غذاخوری پودر سوخاری و نمک و فلفل مخلوط کنید. روغن را در ماهی تابه بریزید و بگذارید داغ شود. مایه کوکو را در روغن داغ بریزید و سرخ کنید و بعد برش بزنید و برگردانید تا روی دیگر آن هم سرخ شده و با سالاد فصل میل کنید.

سالاد لوبیا سبز

مواد لازم: لوبیا سبز: 200 گرم ، سینه مرغ: یک عدد ، هویج: 2 تا 3 عدد متوسط، پیازچه و جعفری: خرد شده 3 قاشق غذاخوری ، سیب‌زمینی: 2 عدد متوسط، سیر: 2 حبه ، زعفران آب کرده: 2 قاشق غذاخوری، خیار شور: 5 عدد ، روغن زیتون: 2 قاشق غذاخوری ، آب نارنج یا آبلیمو: 2 قاشق غذاخوری، سس مایونز: نصف فنجان، نمک و فلفل سفید: به میزان لازم

طرز تهیه: گوشت سینه مرغ را ریز و قیمه‌ای خرد کنید. هویج و لوبیا سبز را هم خرد کرده و با مرغ مخلوط و آنها را بپزید. سیب‌زمینی را هم پخته و نگینی خرد کنید. آب نارنج را با سیر رنده شده و روغن زیتون و نمک و زعفران مخلوط کنید. سیب‌زمینی‌ها، مرغ و هویج و لوبیا سبز پخته را در آن بریزید تا طعم دار شوند. مواد سالاد را در یک ظرف مناسب بریزید و روی آن را با سس مایونز و پیازچه و جعفری خرد شده تزئین کنید و قبل از غذا میل نمایید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها