کنفرانس جهانی خلع سلاح در حالی اجلاس دوره ای خود در ژنو را آغاز کرد که هنوز جامعه جهانی از سخنان ژاک شیراک رئیس جمهوری فرانسه در بهت و ناباوری به سر می برد.
کد خبر: ۸۶۸۴۰

کوفی عنان دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به کنفرانس خلع سلاح در ژنو ، شکست در امور خلع سلاح بین المللی را ناامیدکننده خواند.
کنفرانس عمومی خلع سلاح از روز سه شنبه در ژنو با حضور نمایندگان 66 کشور عضو آغاز به کار کرد. این کنفرانس در چند دهه فعالیت ، کوشیده است کشورهای جهان را به نابودی سلاحهای کشتار جمعی و خلع سلاح عمومی تشویق کند. اما این تلاشها همواره ناکام مانده است . براساس مفاد پیمان NPT ، پنج قدرت هسته ای جهان موظف به خلع سلاح شده اند. لیکن از زمان تصویب این پیمان در اوایل دهه 1970 ، جهان بیش از هر زمان دیگری با تهدیدهای اتمی قدرتهای بزرگ روبه رو بوده است . دولت امریکا ، حمله پیشدستانه اتمی را در دکترین جدید نظامی خود تعریف کرده و در عین حال نسل جدیدی از سلاحهای هسته ای موسوم به بمبهای مینیاتوری را در دست ساخت دارد. همزمان نیز شیراک از به کار بردن سلاح اتمی در صورت حمله تروریستی به فرانسه سخن به میان آورده است . این جهتگیری ها از سوی واشنگتن و پاریس در حالی صورت می گیرد که قدرتهای اتمی در پیمان NPT از تهدید اتمی علیه کشورهای غیراتمی منع شده اند. اما در سالهای نخستین قرن بیست و یکم قدرتهای بزرگ قصد دارند بحث به کارگیری سلاحهای مرگبار اتمی را به منازعات روزمره جهانی تسری دهند. در چنین صورتی جهان به سوی اشاعه و گسترش سلاحهای اتمی حرکت خواهد کرد. مخالفت 5قدرت اتمی با قرار دادن بحث خلع سلاح اتمی در اجلاس بازنگری پیمان NPT در تابستان سال گذشته در نیویورک یکی از دلایل ناکامی این اجلاس به شمار می آید. قدرتهای اتمی برخلاف تعهدات بین المللی معتقدند که موضوع خلع سلاح هسته ای صرفا به 5 عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل اختصاص دارد. در حالی که موضوع جهان غیراتمی یک مساله بین المللی است و با سرنوشت نسل بشر پیوند خورده است . به هر حال تا زمانی که کشورهایی نظیر امریکا ، فرانسه ، انگلیس ، روسیه و چین زرادخانه های اتمی خود را نابود نکنند ، جهان همچنان در کابوس جنگهای ویرانگر هسته ای به سر خواهد برد. این در حالی است که همین کشورها از دستیابی کشورهای در حال توسعه به فناوری صلح آمیز هسته ای جلوگیری می کنند و حتی جمهوری اسلامی ایران را برای توقف تحقیقات علمی و دانشگاهی تحت فشار قرار داده اند.

امیرعلی ابوالفتح
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها