الرمادی، یک گام تا آزادی کامل

تله‌های انفجاری، مین گذاری‌های خیابانی، استفاده از تک‌تیراندازها و بمبگذاری‌های متعدد هرچند پیشروی نیروهای عراقی را در شهر الرمادی کندکرده، اما نتوانسته است متوقف کند.
کد خبر: ۸۶۷۸۵۴

عملیات آزاد سازی الرمادی که از سه‌شنبه هفته گذشته شروع شد، همچنان ادامه دارد و فرماندهان عراقی می‌گویند موفق شده‌اند ظرف یک هفته گذشته بیش از 80درصد این شهر را آزاد کنند. الرمادی در 110 کیلومتری غرب بغداد است و یکی از مراکز مهم تجمع گروه تروریستی داعش به شمار می‌رود. تکمیل آزادسازی این شهر، ضربه سختی بر پیکر تروریست‌های عراق بوده و مقدمات را برای بازپسگیری موصل هموار خواهد کرد. این وعده‌ای است که حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق روز شنبه تکرار کرد و نیروهای عراقی نیز متعهد شده‌اند تا به پیشروی‌های خود ادامه دهند .

فرات نیوز، روز گذشته به نقل از عبدالغنی الاسدی، فرمانده یگان مبارزه با تروریسم در عراق نوشت: 80 درصد محلات و مناطق شهر الرمادی، مرکز استان الانبار از تصرف گروه تروریستی داعش آزاد شده و تنها مجموعه ساختمان‌های اداری در مرکز شهر مانده است. پیشتر برخی منابع امنیتی عراقی گفته بودند فاصله نیروهای مشترک مردمی و نظامی عراق تا مرکز شهر ـ که آخرین مرحله از عملیات آزادی کامل شهر است ـ 300 متر است.

آزادی 8 محله

به گزارش فرات نیوز، نیروهای یگان مبارزه با تروریسم عراق توانسته‌اند تاکنون هشت محله البکر، معلمین و الضباط دوم، الشرطه، حی اندلس، الجمعیه، الثیله الشریه و الحوز را آزاد کنند. این در حالی ‌است که کمیته امنیتی شورای منطقه خالدیه در استان الانبار نیز روز شنبه تصریح کرد نیروهای امنیتی موفق شدند منطقه ابوفراج در شمال شهر الرمادی را به طور کامل ازدست تروریست‌های داعش بازپس بگیرند. ابراهیم الفهداوی، رئیس کمیته امنیتی شورای منطقه خالدیه، گفت در این عملیات دست‌کم 20 تروریست داعش کشته شدند.

همچنین نیروهای ارتش عراق صبح دیروز با کمک عشایر الانبار موفق شدند کنترل کامل منطقه الطاش را به دست گیرند. الطاش در شرق دانشگاه الانبار است. گفته می‌شود هم‌اکنون نیروهای عراقی در حال پیشروی به سمت بیمارستان دولتی شهر الرمادی هستند که در صورت تصرف این منطقه راهبردی نیروهای عراقی به راحتی وارد مرکز شهر خواهند شد. همچنین آنها خواهند توانست پل ارتباطی بین الحوز با مناطق حومه جنوبی از جمله القادسیه در جنوب شهر را بازسازی کنند.

همزمان در یک عملیات مشترک دیگر نیروهای کرد و نیروهای ویژه آمریکایی در حویجه، چند رهبر ارشد داعش کشته و چند نفر دیگر اسیر شدند. حاتم کریم الفلاحی، کارشناس نظامی و امور استراتژیک عراق درباره نبردهای کنونی علیه داعش گفت: نیروهای عراقی با حمایت هوایی و توپخانه‌ای شدید در میان مقاومت بی‌رحمانه داعش پیش می‌روند و تروریست‌ها مهارت وارد شدن به یک جنگ چریکی را ندارند.

هلاکت «سفاح» داعش

همزمان با ادامه عملیات ارتش عراق علیه تروریست‌ها، یک منبع نظامی در شهر موصل از کشته شدن قاضی شرع گروه تروریستی داعش و 18 جلاد وی در حملات هوایی ائتلاف بین‌المللی در غرب موصل خبر داد. عبدالله الحمدانی اعلام کرد: جنگنده‌های ائتلاف بین‌المللی، دادگاه به‌اصطلاح شرعی داعش را در منطقه زراعی در غرب شهر موصل هدف قرار دادند که به کشته شدن عبدالله خضر جاجان، قاضی این دادگاه، ملقب به سفاح موصل و 18 جلاد وی منجر شد.

دادگاه شرعی داعش تاکنون حکم اعدام بسیاری را صادر کرده بود. در یک خبر مرتبط روز گذشته فرمانده پلیس نینوا از اعدام 837 زن از آغاز اشغال موصل تاکنون توسط گروه تروریستی داعش خبر داد. به گزارش مهر و به نقل از خبرگزاری آلمان، ذنون السبعاوی، فرمانده پلیس نینوا با اعلام این خبر افزود: اغلب این زنان پس از صدور حکم اعدام از سوی دادگاه شرعی داعش به ضرب گلوله اعدام و اجساد آنها به پزشکی قانونی داعش در موصل تحویل داده شده است. ذنون السبعاوی گفت: اغلب زنانی که اعدام شدند کاندیداهای پارلمان و شوراهای استانی بوده‌اند، همچنین برخی از آنها نیز کارمندان ادارات دولتی، شهرداری‌ها، کمیته عالی انتخابات در موصل، بخش تربیتی و آموزشی نینوا، وکلا و عریضه‌نویسان [دادگاه] و نیز زنان خانه‌دار یا آرایشگران بوده‌اند که به بهانه‌های مختلف حکم اعدام برای آنها صادر شده است.

مخالفت صدر باگشایش سفارت عربستان

مقتدا صدر، رهبر جریان صدر عراق، با اشاره به سیاست‌های دولت سعودی در منطقه، با بازگشایی سفارت عربستان در بغداد در شرایط حاضر مخالفت کرد. وی در بیانیه‌ای در خصوص افتتاح سفارت سعودی در بغداد، گفت تا زمانی که به درد و رنج مردم بحرین و یمن پایان داده نشود، بازگشایی سفارت عربستان در بغداد، امری خلاف اصول و بنیان‌های انسانی است. وی افتتاح سفارت سعودی در بغداد را پیش از پایان سرکوب حقوق مردم یمن و بحرین توسط سعودی‌ها امری مطلوب ندانست. مشارکت عربستان در سرکوب جنبش مردم بحرین و یورش بمب‌افکن‌های سعودی به یمن که ماه‌هاست غیرنظامیان و تاسیسات این کشور را هدف قرار داده، مورد اعتراض شدید مردم و احزاب عراقی قرار گرفته است. برخی جریان‌های سیاسی عراق به انتصاب السهبان به عنوان سفیر سعودی در بغداد اعتراض کرده و خواستار مخالفت دولت العبادی با این انتخاب ریاض شده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها