محیط زیست تهران پیش‌بینی کرده دست‌کم آلودگی هوا تا فردا ادامه پیدا کند

آلودگی هوا؛ کلاف سردرگم

آلودگی از آسمان تهران رخت بر نمی‌بندد، سازمان حفاظت محیط زیست تهران هشدار داده آلودگی هوا دست‌کم تا فردا پابرجاست و گروه‌های حساس بهتر است از خانه‌های خود خارج نشوند. با توجه به پایداری هوا نیز به باد و باران که تنها ناجی کلانشهرنشینان است، امیدی نیست. در این گیر و دار استانداری تهران خبر داده کمیته اضطرار آلودگی هوا امروز برگزار می‌شود، سخنگوی فراکسیون محیط‌زیست نیز وعده داده رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست برای پاسخ به پرسش‌های نمایندگان در مجلس حاضر خواهد شد، اما اینها اقداماتی است که هیچ‌کدامشان تا به حال نتوانسته گره‌ای از کلاف سردرگم آلودگی کلانشهرها باز کند.
کد خبر: ۸۶۷۳۲۲

این روزها آژیر آمبولانس‌های اورژانس بیش از پیش گوش خیابان‌ها را کر می‌کند، هر روز عده بیشتری هوای آلوده کلانشهرها را درون شش‌هایشان می‌کشند؛ آنها اگر خوش‌شانس باشند نفس‌شان بالا می‌آید، اما هیچ تضمینی نیست که در آینده گرفتار هزار و یک بیماری نشوند؛ این داستان تیره و تار این روزهای تهران و دیگر کلانشهرهاست که در سطر سطر آن اتفاقات ناگواری مانند مرگ سالانه حدود 5000 نفر به دلیل آلودگی هوا خودنمایی می‌کند یا از این خبر می‌دهد که ضرر و زیان هر روز تعطیلی تهران بیش از 350 میلیارد تومان برآورد می‌شود و دست‌کم30 میلیون ایرانی تحت تاثیر آلودگی هوا قرار دارند.

استمرار وضع ناسالم هوا

دیروز محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران در گفت‌وگو با فارس از آلوده بودن روز‌های پیش رو پرده برداشت و پیش‌بینی کرد وضع ناسالم هوا تا فردا یکشنبه به دلیل پایداری هوا ادامه پیدا کند.

احد وظیفه، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی نیز با اشاره به جو پایدار در نیمه شمالی کشور طی سه روز آینده به مهر گفته، پیامد این وضع انباشت آلاینده‌های جوی در شهرهای صنعتی به‌ویژه تهران است.

در هفته‌ای که گذشت آلودگی هوا یکه‌تاز کلانشهرهایی مانند تهران بود و با تیرگی‌اش نهیب می‌زد که هیچ کدام از برنامه‌های مسئولان تاکنون نتوانسته از قدرتش ذره‌ای بکاهد؛ راهکار‌هایی که شاید هنوز عده‌ای ناکارآمدی شان را باور ندارند و روی اجرای آنها پافشاری می‌کنند.

ایده‌های خامی مانند بارورکردن ابرها، آبپاشی، تعیین محدوده زوج فرد و طرح ترافیک، ایجاد مسیر اختصاصی برای دوچرخه‌سواران، افزایش قیمت بنزین، گازسوز کردن خودرو‌ها و رواج استفاده از موتورسیکلت‌های برقی که هنوز راه به جایی نبرده‌اند.

نشست کمیته اضطرار

با این حال حسن کریمی، معاون عمرانی استاندار تهران نیز دیروز از این خبر داد که قرار است امروزکمیته اضطرار آلودگی هوا برگزار ‌شود. او گفته دولت به‌دلیل مسائل اقتصادی، تصمیمی به تعطیلی ادارات ندارد و در شرایطی نیستیم که این اتفاق بیفتد. باید یادآور شد کمیته اضطرار آلودگی هوا نیز در این مواقع به شکل مطلوبی عمل نمی‌کند؛ برای نمونه اواخر هفته گذشته با وجود آلوده بودن هوا، مدارس کلانشهرهای آلوده تعطیل نشدند و جان هزاران دانش‌آموز برای چندمین بار به خطر افتاد.

دولت غریبه با حمل و نقل عمومی

افزون براین باید تاکید کرد دولت برخلاف این که خود را محیط زیستی ترین دولت می‌داند، تاکنون برای رفع آلودگی هوا تصمیم ویژه‌ای نگرفته و به وعده دادن بسنده کرده است. برای نمونه جعفر تشکری‌هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره تلاش دولت برای توسعه حمل و نقل عمومی به ایسنا گفته، کمک دولت به مترو، معادل وام پرداختی به 1880 دستگاه خودرو از مجموع 110 هزار دستگاه خودرویی است که دولت برای خروج آنها از انبارهای خودروسازان 2750 میلیارد تومان وام پرداخت کرد، این درحالی است که اگر هزینه ساخت هر کیلومتر مترو دست‌کم 150 میلیارد تومان برآورد شود، با مبلغی که دولت بابت وام خرید خودرو اختصاص داد، می‌شد 18 کیلومتر مترو در تهران ساخت.

محمد آصفری، نماینده مجلس شورای اسلامی نیز درباره تلاش دولت برای حل مشکل آلودگی هوا گفته به دولت امیدی نیست و بهتر است مردم برای رهایی از آلودگی هوا «امن یجیب» بخوانند. این نماینده مجلس به فارس گفته است: ما چند روز است که در مجلس به این وضع آلودگی هوا اعتراض می‌کنیم و متاسفانه این اتفاقات به خاطر سیاسی‌کاری‌‌های محیط زیست است که هیچ برنامه‌ای برای آلودگی هوا ندارد.

آصفری تصریح کرد: موضوع آلایندگی‌ها هیچ ربطی به بنزین ندارد .مسائل آلایندگی‌ها فراتر از این موضوعات است و برخی که به دنبال کارهای اقتصادی خود هستند، معتقدند بنزین باید وارد شود در غیر این صورت این موضوع ربطی به آلودگی هوا ندارد و بیشتر به جیب برخی مسئولان مرتبط است.

افزون بر این رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون محیط زیست و سلامت شورای شهر تهران نیز دیروز درباره خودروهای فرسوده یادآور شد: ۱۷ هزار تاکسی فرسوده در سطح شهر تهران به علت اختلافات بین ستاد سوخت و ایران‌خودرو بلاتکلیف مانده‌اند. بنابراین باید هشدار داد تا زمانی که از قدرت برای رسیدن به اهداف سیاسی بهره برده شود نمی‌توان به حل مشکلات شهروندان مانند آلودگی هوا امیدوار بود.

ابتکار در مجلس

این در حالی است که معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دیروز در سفر به ارومیه آلودگی هوای کشور را محصول نبود برنامه‌ریزی دانست و گفت: زندگی 30 میلیون نفر از مردم کشور تحت‌تاثیر قرار گرفته است، با این حال موید حسینی‌صدر، سخنگوی فراکسیون محیط‌زیست نیز به تسنیم خبر داده که قرار است رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برای پاسخ به سوالات نمایندگان فراکسیون محیط زیست، به مجلس می‌آید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها