با مناسب‌ترین لپ‌تاپ‌های بازار برای دانشجویان آشنا شوید

عصای دست دانشجویان

زندگی دانشجویی چند اصل ثابت دارد؛ کم‌خوابی، جزوه‌‌های حجیم دست‌نویس و کپی‌شده، زندگی‌ای که در یک کوله‌پشتی جا می‌گیرد، زندگی خوابگاهی، دوران پرتلاش طول ترم و دوران پرآرامش امتحانات پایان‌ترم! البته رفته رفته در یک دهه اخیر عضوی جدید به اعضای کوله‌پشتی دانشجویان اضافه شده است؛ رایانه‌های قابل حمل یا لپ‌تاپ.
کد خبر: ۸۶۷۱۲۰

یار غاری که علاوه بر امکان جا گرفتن در کوله‌پشتی در بسیاری از موارد عصای دست دانشجویان است و وظایف نه چندان علمی از جمله پخش فایل‌های چندرسانه‌ای به‌خصوص انواع سریال‌های چند فصلی، اجرای بازی‌های آنلاین مالتی‌پلیر، مرور صفحات وب و جست‌وجو برای یافتن نمونه‌ سوال‌های حل‌شده و تحقیق‌های آماده را به عهده‌دارد! البته گاهی به‌خصوص در دوران امتحانات پایان‌ترم کاربردهایی همچون اجرای کد‌های عددی، نرم‌افزارهای مهندسی، اجرای شبیه‌سازی‌های سه‌بعدی و کاربردهای پیش‌بینی‌نشده دیگر را نیز عهده‌دار می‌شود. بنابراین، لپ‌تاپ در واقع اصلی‌ترین ابزار دانشجویان به شمار می‌رود و اهمیت آن‌ روزبه‌روز در حال افزایش است و تقریبا هر دانشجویی با توجه به امکانات مالی و رشته تحصیلی خود یک لپ‌تاپ دارد یا قصد خرید یکی از آنها را دارد. خوشبختانه پیشرفت فناوری در این سال‌ها به کمک این قشر مرفه جامعه آمده و می‌توان با هزینه‌‌ای نه‌چندان سنگین یک رایانه قابل حمل با مشخصات و ظرفیت قابل قبول تهیه کرد. جست‌وجو برای یافتن لپ‌تاپی که علاوه بر داشتن مشخصات فنی و ویژگی‌های کاربردی قابل‌قبول، قیمتی مناسب داشته باشد، می‌تواند زمانبر باشد. بنابراین تصمیم گرفتیم با نزدیک شدن به امتحانات پایان‌ترم به کمک دانشجویان آمده و با معرفی چند گزینه ‌مناسب در بازه‌های قیمتی معقول، بار سنگین تصمیم‌گیری درباره اساسی‌ترین خرید دوره دانشجویی را تا حدی سبک ‌کنیم.

لپ‌تاپی برای همه: Acer Aspire E5-573G

حدود قیمت: 1.5 میلیون تومان

کاربری: عمومی

شرکت Acer سال‌هاست سری لپ‌تاپ‌های E خود را برای کاربری عمومی با قیمت مناسب به بازار عرضه می‌کند و می‌توان گفت این سری از لپ‌تاپ‌ها بهترین انتخاب برای کسانی است که با بودجه محدود به دنبال امکانات معقول و کاربری مناسب هستند.

این لپ‌تاپ از پردازنده سری Core i3 اینتل با فرکانس پردازنده دو گیگاهرتز و حافظه کش سه مگابایت برخوردار است که به آن توان لازم برای انجام بیشتر کاربردهای معمول یک لپ‌تاپ از جمله پخش مالتی‌مدیا، مرور صفحات اینترنتی، اجرای بازی‌های متوسط و نرم‌افزارهای محاسباتی را می‌دهد.

حافظه رم این لپ‌تاپ نیز شامل چهار گیگابایت رم DDR3 است که قابلیت ارتقا دارد. به‌علاوه حافظه یک ترابایتی این لپ‌تاپ از ظرفیت قابل قبولی برخوردار است و شما را مجبور به استفاده از حافظه‌های خارجی قابل حمل نمی‌کند، هر چند سرعت پایین چرخش هارددیسک به کار رفته در این سری به این معنی است که نمی‌توانید انتظار عملکرد خیره‌کننده‌ای در زمینه انتقال فایل داشته باشید، اما یکی از نقاط قوت این لپ‌تاپ، کارت گرافیک NVIDIA سری GeForce 920M است که از دو گیگابایت حافظه گرافیکی اختصاصی برخوردار بوده و به شما امکان می‌دهد بدون مشکل ویدئو‌های HD یا بازی‌های متوسط و معمولی را اجرا کنید.

صفحه نمایش این لپ‌تاپ 15.6 اینچی است و با دقت تصویر 1366 در 768 و نسبت تصویر 16:9 جزو نمایشگرهای متوسط به شمار می‌رود. به‌علاوه در بالای این صفحه یک وبکم داخلی با وضوح سه مگاپیکسل نیز قرار داده شده است.

این لپ‌تاپ از نظر امکانات اتصالی چیزی کم ندارد و کنار درایو DVD-RW، از پورت‌های VGA و HDMI، دو پورت USB 3.0 و یک پورت USB 2.0، بلوتوث داخلی، بلندگوهای استریو، صفحه لمسی با پشتیبانی از مالتی‌تاچ، کارت شبکه بی‌سیم با استاندارد 802.11ac و پورت LAN برخوردار است. در نهایت باید به باتری چهار سلولی با امکان شارژدهی پنج ساعته (برای کاربری سبک) و وزن 4/2 کیلوگرمی این لپ‌تاپ‌ اشاره کرد که آن را به انتخابی مناسب برای کسانی تبدیل کرده که علاوه بر بودجه محدود به دنبال حداکثر کاربری هستند.

میان رده پرتوان

Lenovo ThinkPad E540-B

حدود قیمت: 2 میلیون تومان

کاربری: عمومی با امکان اجرای برنامه‌های سنگین‌تر

شرکت Lenovo که با خرید خط تولید شرکت IBM جان تازه‌ای به تجارت ساخت لپ‌تاپ خود داده، اکنون به یکی از نام‌های اصلی در بازار جهانی تبدیل شده است. یکی از خوشنام‌ترین محصولات این شرکت، سری ThinkPad نام دارد که از قدیم به‌عنوان لپ‌تاپ‌های سخت‌جان در میان کاربران جاافتاده‌ است.

لنوو در سری جدید این محصول که Edge نام دارد، سعی کرده با کاهش قیمت در حین حفظ کیفیت باعث افزایش جذب مشتریان شود و به نظر می‌رسد در این امر موفق بوده است. لپ‌تاپ E540-B دارای سخت‌افزار متوسط به بالایی است که برای کاربردهای عمومی در کنار کاربردهای نیمه‌حرفه‌ای مناسب است، هر چند برای اجرای برنامه‌های سنگین نمی‌توانید خیلی روی آن حساب باز کنید.

این لپ‌تاپ از پردازنده سری Core i5 با فرکانس 2.6 گیگاهرتز (با قابلیت افزایش به 3.2 گیگاهرتز) و سه مگابایت حافظه کش برخوردار است که توان پردازشی مناسبی برای آن فراهم می‌آورد.

حافظه رم این لپ‌تاپ شش گیگابایت DDR3 است که البته امکان افزایش آن وجود دارد و هاردیسک متعارف یک ترابایتی آن فضای ذخیره‌سازی مناسبی در اختیار کاربر قرار می‌دهد، هر چند این هارددیسک نیز از نوع پرسرعت نیست و در انتقال داده‌های حجیم عملکرد چشمگیری نخواهد داشت. البته از نظر پردازنده گرافیکی مشکلی وجود ندارد و کارت گرافیک GeForce GT 740M آن با دو گیگابایت حافظه اختصاصی و امکان استفاده از رم برای افزایش ظرفیت می‌تواند از پس بیشتر برنامه‌های گرافیکی، بازی‌های متوسط و کاربری‌های معمول برآید.

نمایشگر 15.6 اینچی این لپ‌تاپ نیز با وجود داشتن فناوری LCD به دلیل داشتن روکش مات از کیفیت قابل‌‌قبولی برخوردار است و به احتمال زیاد می‌تواند رضایت خریدار خود را جلب کند. به‌علاوه این لپ‌تاپ دارای کیبوردهای مشهور AccuType شرکت لنوو است که برای کسانی که زیاد تایپ می‌کنند بسیار مناسب است.

از نظر امکانات جانبی نیز این دستگاه وضعیت مناسبی دارد و در کنار داشتن تمام پورت‌ها و اتصالات معمول از جمله وبکم، درایو نوری DVD-RW، پورت HDMI،VGA و LAN با ظرفیت یک گیگابیت و دو پورت USB 3.0، تاچ‌پد با پشتیبانی از مالتی‌تاچ، بلندگوهای استریو با صدای دالبی، بلوتوث نسل چهارم، کارت‌خوان SD از باتری شش سلولی با ظرفیت مناسب برخوردار است. این لپ‌تاپ ضخامت قابل قبول و وزن 44/2 کیلوگرمی دارد و به نظر می‌رسد تمام نیازهای یک دانشجوی فنی و مهندسی قابل را مرتفع کند.

نیمه حرفه‌ای‌ها

HP Pavilion 15-p213ne

حدود قیمت: 2.6 میلیون تومان

کاربری: عمومی با امکان اجرای برنامه‌های سنگین‌

سری Pavilion شرکت HP سال‌هاست به‌عنوان لپ‌تاپ‌های خوش‌ساخت و باکیفیت و در رده قیمتی متوسط جایگاه مناسبی در بازار جهانی برای خود کسب‌ کرده‌ و مدل 15 p213ne نیز از این قاعده مستثنا نیست.

علاوه ‌بر طراحی چشمگیر و ارگونومیک، مشخصات فنی قابل ملاحظه‌ای دارد که می‌توان به پردازنده Core i7 سری Broadwell اینتل با مصرف کم و فرکانس هسته 4/2 گیگاهرتزی در کنار چهار مگابایت حافظه کش و هشت گیگابایت رم DDR3 اشاره کرد.

همچنین علاوه‌ بر هارددیسک یک ترابایتی، این لپ‌تاپ از کارت گرافیک قدرتمند GeForce GT 840M بهره می‌برد که با چهار گیگابایت حافظه اختصاصی در کنار امکان استفاده از رم، خیال شما را بابت اجرای بازی‌ها و برنامه‌های گرافیکی سنگین راحت می‌کند.

صفحه ‌نمایش این لپ‌تاپ نیز از فناوری HD-Brightview شرکت HP استفاده می‌کند و می‌تواند تصاویر با وضوح ‌بالا را با کیفیت قابل قبولی برای شما به نمایش بگذارد. این لپ‌تاپ علاوه بر تاچ‌پد با پشتیبانی از مالتی‌تاچ و وبکم HD دارای اسپیکر‌های ساخت شرکت beats است که کیفیت صدای بسیار مناسبی برای آن به ارمغان می‌آورد.

همچنین دو پورت USB 3.0 در کنار یک پورت USB 2.0 ، پورت LAN و HDMI، کارت شبکه بی‌سیم با استاندارد b/g/n و آنتن بلوتوث داخلی از نظر اتصالات مشکلی ندارد. باتری چهار سلولی این لپ‌تاپ عمر چندانی ندارد، هرچند برای استفاده‌های معمول به نظر کافی می‌رسد.

در نهایت باید به وزن 2.3 کیلوگرمی و ابعاد مناسب این لپ‌تاپ (با ضخامت تنها 24 میلی‌متر) اشاره کنیم که باعث می‌شود حمل و نقل آن برای دانشجویان کوله به دوش دشوار نباشد.

آرش جهانگیری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها