بودجه منشور توسعه فرهنگ قرآنی هنوز تأمین اعتبار نشده است

انتظار 9 ماهه یک منشور قرآنی

در حالی که وارد دهمین ماه از سال جاری می‌شویم، اما هنوز حتی یک ریال از بودجه 200 میلیارد تومانی تخصیص داده شده به منشور توسعه فرهنگ قرآنی در سال 94 تأمین اعتبار نشده است.
کد خبر: ۸۶۷۰۶۲
انتظار 9 ماهه یک منشور قرآنی

به گزارش جام‌جم، یکی از مهم‌ترین اهداف منشور توسعه فرهنگ قرآنی که در اردیبهشت سال 1388 توسط شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در ده ماده به تصویب رسید، ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های دولتی، مؤسسات و گروه‌های فعال غیردولتی در جهت هم‌افزایی و ارتقای فعالیت‌های قرآنی در سطح ملی و بین‌المللی عنوان شده است. با وجود این و پس از گذشت شش ماه از ابلاغ دستورالعمل اجرایی هزینه اعتبارات اجرای این منشور در سال 94 در روزنامه رسمی کشور، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در حاشیه بیست‌وهشتمین مسابقات قرآن کریم در کرمانشاه ابراز تأسف می‌کند که با گذشت 9 ماه از سال هنوز یک تومان از بودجه تخصیص‌یافته به منشور توسعه فرهنگ قرآنی اختصاص داده نشده است.

حجت‌الاسلام احمد شرفخانی که در پاسخ به پرسشی درباره دغدغه نخبگان قرآنی کشور در مورد وضعیت ناکافی تخصیص بودجه به فعالیت‌های قرآنی، چنین واکنشی نشان داده بود، با تأکید بر لزوم تخصیص اعتبار برابر به فعالیت‌های قرآنی در مقابل دیگر حوزه‌های هنری، ورزشی و عمرانی، عنوان کرد: چرا همیشه قرآن باید مظلوم باشد، در حالی که در یک نظام اسلامی به جای این که در صدر قرار بگیرد، در خط آخر تخصیص بودجه قرار گرفته است؟! شرفخانی که کاهش آسیب‌های اجتماعی، بهبود اخلاق شهروندی و... را از پیامدهای توجه به فعالیت‌های قرآنی می‌داند، بر آن است که اهمیت سرمایه‌گذاری در هیچ عرصه‌ای برای فرهنگسازی به اندازه قرآن نیست، چون فرهنگی به جز فرهنگ قرآنی نداریم. معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف با انتقاد از این که برخی فکر می‌کنند تخصیص اعتبار به قرآن به قشر خاصی تعلق می‌گیرد، افزود: توسعه اقتصادی بدون توسعه فرهنگی امکان ندارد و توسعه فرهنگی نیز در گرو توسعه قرآنی است که این امر در تمام جوامع ثابت شده است.

نوشدارو بعد از ...

در چند ماه گذشته برخی فعالان قرآنی نیز از اختصاص نیافتن اعتبارات تخصیص داده شده به منشور توسعه فرهنگ قرآنی گله داشتند. حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تائید این که تاکنون پولی از بودجه منشور توسعه فرهنگ قرآنی به دستگاه‌ها و نهادها داده نشده است، به جام‌جم گفت: این مسأله زیر نظر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است و به مجموعه وزارت ارشاد ارتباط ندارد. به گفته حشمتی اعتبارات معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد از سوی وزارتخانه تأمین می‌شود و معاونت تاکنون مشکل خاصی در این زمینه نداشته است. با این همه چرا تاکنون حتی بخش کمی از بودجه منشور توسعه فرهنگ قرآنی تأمین اعتبار نشده است؟ دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در پاسخ به این پرسش با اشاره به این‌که بودجه مذکور قرار بود نیمه اول سال جاری محقق شود، عنوان کرد: بخشی از این بودجه تا هفته‌های آینده تخصیص می‌یابد، البته تا پایان سال به طور حتم مبلغی از بودجه به دستگاه‌ها می‌رسد.

حجت‌الاسلام حمید محمدی با اشاره به محدودیت‌های دولت در تأمین بودجه این مسأله را یکی از مهم‌ترین عوامل تخصیص نیافتن بودجه مصوب قرآنی عنوان کرد و به فارس گفت: مسئولان دولتی قول دادند در هفته‌های آینده حداقل مبلغی هرچند اندک از بودجه مصوب قرآنی تخصیص دهند.اما آیا تأمین اعتبار در پایان سال کمی دیر به نظر نمی‌رسد؟ محمدی در پاسخ به این پرسش، بیان کرد: سال گذشته بودجه قرآنی در اسفندماه به دست دستگاه‌ها رسید، اما این امر به دلیل عدم تخصیص بودجه در زمان مناسب بود چرا که پرداخت بودجه قرآنی به دستگاه‌ها، به زمان اختصاص آن به شورای توسعه فرهنگ قرآنی بستگی دارد.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان این‌که بودجه قرآنی در جدول یک‌دوازدهم قرار ندارد، گفت: بودجه قرآنی بودجه مصوب در مجلس شورای اسلامی است، اما در جدول تخصیص یک دوازدهم اصلی تعریف نمی‌شود. در تقسیم و تخصیص یک دوازدهم، دولت باید هر ماه مبلغی را پرداخت کند، اما این بودجه حمایتی دستگاه‌ها و پشتیبانی ویژه در قالب اجرای منشور است که برنامه‌هایی خارج از فعالیت متعارف دستگاه‌ها را شامل می‌شود.

کمیل انتظاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها