هر فرزندی که به دنیا می‌آید یک زندگی دوباره آغاز می‌شود

زندگی شیرین‌تر با بچه‌ها

احتمالا شما هم در فامیل و دوست و آشنا خانواده‌هایی را می‌شناسید که پرجمعیت‌اند و زندگی‌شان هم سال‌های سال است که به خوبی و خوشی گذشته است.
کد خبر: ۸۶۶۰۷۷
زندگی شیرین‌تر با بچه‌ها

در دهه‌های قبلی، بیشتر خانواده‌ها پرجمعیت بودند و معمولا کمتر خانواده‌ای را می‌دیدید که تعداد فرزندانشان کمتر از سه تا باشد.

داشتن پنج، شش فرزند امری کاملا طبیعی محسوب می‌شد و پدر و مادر هم می‌توانستند درحدی قابل قبول، فرزندان را به سامان برسانند.

امروزه کمتر خانواده‌ای را می‌بینید که بیش از سه فرزند داشته باشد. اصلی‌ترین دلیل این مساله، وقت نداشتن پدر و مادرهاست.

در دوران قدیم، پدرها تنها نان‌آور خانه بودند و مادر زمان کافی برای رسیدگی به فرزندان خود داشت، اما امروزه تعداد زنان شاغل زیاد شده و مادرها به سختی می‌توانند حتی از پس تربیت دو فرزند بربیایند.

شاید دلایل دیگری هم برای کم‌جمعیت شدن خانواده‌ها وجود داشته باشد، اما ما در اینجا می‌خواهیم برای لحظه‌ای این بهانه‌ها را کنار بگذاریم و امتیازات داشتن فرزندان زیاد را برای شما برشماریم.

حس جوانی: بله؛ بچه‌ها به ما کمک می‌کنند خود را جوان‌تر حس کنیم. در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که مادر شدن بالای 35 و 40 سال به امری طبیعی تبدیل شده و خانم‌های زیادی را می‌بینیم که در دهه چهارم زندگی‌شان صاحب فرزند می‌شوند.

تحقیقات نشان می‌دهد‌ کودکان به والدین خود احساس جوانی و شادابی می‌بخشند؛ گویی هر فرزندی که به دنیا می‌آید، یک زندگی دوباره را برای والدین خود به همراه می‌آورد و تقدیمشان می‌کند.

پول: خیلی از پدر و مادرها بیش از یک یا دو فرزند به دنیا نمی‌آورند و نداشتن امکانات مالی کافی را بهانه می‌کنند.

این اصلا درست نیست. فرزند شما بیشتر از نیازهای مادی به محبت و شادی خانواده‌اش احتیاج دارد.

فراوانند فرزندانی که از دل خانواده‌های ثروتمند بیرون آمده‌اند و به افرادی مشکل‌دار و لطمه‌خورده تبدیل شده‌اند و در مقابل، خانواده‌های زیادی هم بوده‌اند که کمترین امکانات رفاهی را داشته‌اند.

اما به دلیل آن که در این خانواده‌ها عشق و مهربانی و شور و عاطفه موج می‌زده، فرزندانشان به افرادی سالم و موفق تبدیل شده‌اند.

پدر و مادرهایی که بی‌پولی را بهانه می‌کنند و تنها یک یا دو فرزند به دنیا می‌آورند به این مساله توجه ندارند که فرزندان خود را از داشتن نعمت خانواده‌ای پرجمعیت و خواهر و برادر محروم کرده‌اند. با هیچ مبلغی نمی‌توان خواهر و برادر خرید.

سرگرم شدن بچه‌ها: تنهایی به هیچ وجه برای سلامت روحی کودکان مناسب نیست. بچه‌هایی که خواهر و برادر دارند از این مشکل فارغند.

آنها می‌توانند با یکدیگر بازی کنند، تکالیفشان را انجام دهند، به یکدیگر کمک برسانند و با غم و شادی همدردی کنند.

افرادی که دوران کودکی‌شان را در تنهایی گذرانده‌اند در دوران بزرگسالی با مشکلاتی جدی روبه‌رو می‌شوند. آنها را از داشتن خواهر و برادری با کمی اختلاف سن محروم نکنید.

دلسوزان دوران پیری شما: شمایی که تنها یک فرزند دارید، آیا هیچ به آینده‌تان فکر کرده‌اید؟ دوران کهولت، مشکلات و بیماری‌های خود را دارد و شما نباید تنهایی را هم به آن بیفزایید.

اگر چند فرزند داشته باشید و آنها را هم مانند خودتان مهربان بار بیاورید، دوران پیری شادتری را تجربه خواهید کرد.

سالمندان بیش از دیگران احتیاج دارند که دور و برشان شلوغ و پرجمعیت باشد. به آن روزها فکر کنید.

مسئولیت‌پذیری: در خانواده‌هایی که تعداد بچه‌ها بیشتر است، اجبارا مسئولیت‌ها افزایش می‌یابد و وظایف باید بین افراد خانواده تقسیم ‌شود.

معمولا خواهر و برادرهای بزرگ‌تر با میل و علاقه در نگهداری از کوچک‌ترها به والدین خود کمک می‌کنند و بتدریج همین حس مسئولیت‌پذیری در فرزندان کوچک‌تر هم نهادینه می‌شود.

در این خانواده‌ها هر یک از فرزندان می‌تواند استقلال شخصیت خود را پیدا کند، دلسوزی برای دیگران را بیاموزد، اعتماد به نفسی قابل قبول بیابد و مسئولیت‌پذیر شود.

رقابت: بچه‌ها در خانواده پرجمعیت می‌کوشند تلاش بیشتری کنند تا بیش از دیگران بدرخشند. رقابت مساله‌ای سالم و در عین حال ضروری است.

اگر دوست دارید فرزندان موفق‌تری تحویل جامعه بدهید، به داشتن تعداد اولاد بیشتر به طور جدی فکر کنید.

تک‌فرزند همواره عادت دارد که بدون کوچک‌ترین تلاشی کانون توجه باشد، اما هنگامی که پنج فرزند دارید، تک‌تک‌شان یاد می‌گیرند که با سعی و تلاش در میان دیگران بهتر خودنمایی کنند. پس خانواده پرجمعیت می‌تواند فرزندان موفق‌تری هم تحویل بدهد.

شاد بودن: کودکان همراه با خود شادی را به این دنیا می‌آورند. شما باید همراه با آنها کوچک شوید، بازی کنید، درس‌های دوران ابتدایی را بخوانید، اسباب‌بازی تهیه کنید، به پارک بروید و خلاصه هزار و یک کار دیگر انجام دهید که مخصوص این نونهالان است.

افرادی که چند بچه دارند انگیزه بیشتری برای گشت و گذار، بازی‌های دسته‌جمعی، رفتن به دامان طبیعت و مهمانی دادن دارند و این برای بهبود وضعیت روحی همه ما مفید است.

از امتیازات داشتن خانواده‌ای پرجمعیت صحبت کردیم. همواره به خاطر داشته باشید که پدر و مادر بودن یعنی یک دنیا مسئولیت و شما باید فداکارانه این کار را انجام بدهید.

یکی از این مسئولیت‌ها آن است که به فرزندان خود خواهر و برادر بدهید و حس مهربانی و مسئولیت‌پذیری را به طور عملی به آنها بیاموزید. امیدواریم ‌ شما بهترین خانواده‌ها را داشته باشید.

ضمیمه چاردیواری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها