آشپزی با کلم و ‌گل ‌کلم

با رسیدن فصل پاییز سبزی مفیدی وارد بازار تره‌بار می‌شود، که هر چقدر از خاصیت آن بگوییم کم است؛ خانواده کلم‌ها‌. گرچه در سال‌های اخیر، این سبزی پر خاصیت در بیشتر فصل‌ها یافت می‌شود ولی فصل برداشت آن در مهر و آبان است. این گیاه را هم پخته و هم خام می‌توان استفاده کرد‌، ولی تا جایی که ممکن است سعی کنید به صورت خام از مواد مغذی موجود در کلم بهره ببرید.
کد خبر: ۸۶۳۲۶۶

ویتامین «c» موجود در کلم مقاومت بدن را بالا برده و نوعی آنتی‌اکسیدان تولید می‌کند که از پیری زود رس پوست جلوگیری کرده و در معالجه و ترمیم زخم‌ها بسیار نافع است. همچنین ماده‌ای مفید بنام فیتو کمیکل در گل کلم موجود است که از بروز ‌ سرطان‌ها جلوگیری کرده و حتی رشد سلول‌های سرطانی را کاملا متوقف می‌کند. اگر با زرد چوبه مصرف شود، سرطان پروستات را مهار و فشارخون را تنظیم می‌کند، یبوست را برطرف و اختلالات روده ، مثانه و کلیه را رفع می‌کند.

محققان علوم تغذیه دریافته‌اند که گل کلم موادی به نام ‌ایندول 3 و کارو بینول‌ دارد که برای پیشگیری از سرطان پستان و رحم در بانوان بسیار مفید است و نیز خاصیت سم‌زدایی دارد و خون را تصفیه می‌کند. سلینیوم موجود در کلم‌ها قدرت دفاعی بدن را افزایش داده و مانع سکته قلبی شده و برای سلامت قلب موثر است. فیبر موجود در این سبزی مفید، سیرکننده و دستگاه گوارش را ایمن می‌کند. گل کلم مقدار زیادی کولین را در خود نهفته دارد که باعث تقویت حافظه می‌شود. همچنین مواد ضروری مورد نیاز بدن مانند ریبوفلاوین، نیاسین، کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم، منگنز و مواد معدنی فراوانی در کلم موجود است که با مصرف آن سلامت سیستم بدن تامین می‌شود.

میزان کالری

در هر 100 گرم گل کلم حدود 25 کالری وجود دارد و به دلیل کم کالری بودن در رژیم لاغری مصرف آن به افراد چاق توصیه می‌شود. کلم درصد کمی‌چربی و پروتئین دارد و بیشتر حاوی فیبر است.

روش‌هایی برای از بین بردن بوی کلم‌ها:گل کلم تازه، سالم و فشرده مرغوب است و بهترین نوع استفاده آن خام‌خواری است که هم تمام خواص انواع کلم حفظ شده و هم بوی کمتری می‌دهد، اما به چند روش می‌توان بوی آن را هنگام پختن کم کرد:

* زمان پخت، چند تکه ساقه کرفس یا چند قطعه مغز گردو به گل کلم اضافه کنید. مغز گردو و ساقه کرفس بوی کلم را به خود می‌گیرند. یک قاشق سرکه یا آبلیمو هم بوی کلم را کم می‌کند همچنین استفاده از چند تکه نان درون آبی که کلم در آن می‌جوشد بوی گل کلم را به خودش می‌گیرد. برای این‌که گل کلم شما سفید و شفاف بماند هنگام پخت مقداری شیر به آن بیفزایید. سرکه و آبلیمو هم به سفیدی گل کلم کمک می‌کنند. بهترین روش پخت آن بخار پز است. برای نگهداری آن بهترین روش پیچیدن در پارچه است و بعد در پاکت نایلونی قرار داده و در یخچال نگهداری شود.

کلم سوخاری

مواد لازم: گل کلم: یک بوته متوسط ، روغن و نمک و فلفل: به میزان لازم ، آرد: دوسوم لیوان ، زرد چوبه: یک قاشق مرباخوری ، تخم مرغ: 2 عدد ، شیر: یک فنجان

طرز تهیه: ابتدا گل کلم را به قطعه‌های منظم گل‌برش بزنید و با مقداری آب و نمک بپزید. دقت کنید خیلی له نشود. در یک ظرف گود، تخم‌مرغ‌ها را بشکنید و با شیر و آرد و نمک و زردچوبه خوب مخلوط کنید. گل کلم‌ها را بعد از پختن، در سبد بریزید تا آب آنها گرفته شود. روغن را در ماهیتابه بریزید و بگذارید داغ شود. گل کلم‌ها را در سس آماده شده بزنید و در روغن فراوان سرخ کرده و در دیس چیده و میل کنید.

ترشی لیته‌کلم

مواد لازم: گل کلم: یک بوته ، کلم برگ: یک بوته ، سیر: یک بوته ، گلپر، فلفل، نمک‌ و پودر تخم گشنیز: به میزان لازم ، گوجه: 2 کیلو ، فلفل تند: 6 تا 8 عدد ، سرکه: یک لیوان

طرز تهیه: گل کلم و کلم برگ را شسته چرخ کنید. گوجه‌ها را بشویید و در مخلوط‌کن بریزید و میکس کنید. سرکه را به آن اضافه کرده و ‌ مدت پنج دقیقه بجوشانید. فلفل‌ها را هم ریز خرد کنید. سیر را رنده و با نمک و فلفل و تخم گشنیز و گلپر به مواد اضافه و با سرکه و گوجه خوب مخلوط کنید. دقت کنید نمک آن کم نباشد.

مواد را در ظرف شیشه‌ای بریزید و در جای خنک بگذارید. بعد از یک هفته ترشی شما آماده می‌شود.

کوکوی‌ گل‌کلم

مواد لازم: تخم مرغ : 5 تا 6 عدد ، گل کلم: یک بوته کوچک ، پیاز رنده شده: یک عدد ، زعفران آب کرده: 2 قاشق غذاخوری، بکینگ پودر: یک قاشق چایخوری ، نمک و فلفل و روغن: به میزان لازم

طرز تهیه: گل کلم‌ها را با آب و نمک روی حرارت بگذارید و چند دقیقه بجوشانید تا نرم شود و بعد در صافی بریزید. تخم‌مرغ‌ها را در یک ظرف مناسب بشکنید و با پیاز رنده شده و زعفران و نمک و فلفل و بکینگ پودر مخلوط کنید. گل کلم‌ها را با چنگال کمی‌خرد کرده و به مواد اضافه کنید و خوب مخلوط کنید، روغن را در ماهیتابه بریزید و بگذارید داغ شده، مواد کوکو را در آن بریزید و در ظرف را ببندید تا کوکو خودش را بگیرد و سرخ شود. بعد آن را برگردانید و طرف دیگر آن را هم سرخ کنید. کوکو را برش بزنید و در دیس چیده و اطراف آن را با چند برش لیمو، خیارشور و گوجه تزئین کرده و میل کنید. این کوکو را با کلم بروکلی به همین روش می‌توانید تهیه کرده و از خواص بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید.

خورش‌ گل‌کلم

مواد لازم: گوشت خورشی: 400 گرم ، پیاز: یک عدد متوسط ، سیب زمینی و هویج نگینی خرد شده : از هر کدام یک لیوان ، سیر: 3 تا 4 حبه ، زنجبیل تازه: یک برش 2 سانتی یا یک‌چهارم قاشق چایخوری پودر زنجبیل ، اسفناج‌ خرد شده: نیم‌‌کیلو ، نمک و فلفل و زرد چوبه و روغن: به میزان لازم ، گل کلم : یک بوته کوچک ، پنیر سفید : 100 گرم

طرز تهیه: ابتدا گوشت را به قطعه‌های کوچک برش زده و بپزید. آب آن را صاف کرده و پیاز را خرد‌ کرده و سرخ کنید. گوشت پخته را به پیاز اضافه کرده و تفت دهید سیر و زنجبیل را هم خرد کنید و به همراه هویج و سیب‌زمینی ریز شده به مواد بیفزایید و آنها را‌ با هم تفت بدهید. آب گوشت و نمک و فلفل را روی آن بریزید و حرارت را کم کنید. اسفناج را خرد کرده و ‌ همراه پنیر کمی ‌تفت دهید و به خورش اضافه کنید. گل کلم را به قطعه‌های منظم خرد کنید و در اواخر پخت به خورش افزوده و بگذارید خورش کم آب شده و جا بیفتد.

آرد را بدون روغن کمی‌ بو داده تا بوی خامی‌آن برطرف شود. بگذارید سرد شده و با ماست و زعفران مخلوط و در انتهای پخت به خورش‌ اضافه کنید .2 تا 3 دقیقه بعد خورش‌ آماده شده، آن را در ظرف مناسبی کشیده و با پلوی زعفرانی میل کنید.

دلمه‌ کلم

مواد لازم: کلم برگ : یک بوته متوسط ، گوشت چرخ کرده: 400 گرم ، برنج : 3 لیوان ، لپه یا باقلا : یک لیوان ، سبزی دلمه‌ شامل تره، جعفری، ترخون، مرزه و گشنیز و شوید و پیازچه: 600 گرم ، نمک و فلفل و زردچوبه و روغن: به میزان لازم ، پیاز: یک عدد بزرگ ، سرکه: یک لیوان ، شکر: یک لیوان

طرز تهیه: ابتدا بوته کلم را در یک قابلمه بزرگ بگذارید و روی آن آب بریزید و روی حرارت بگذارید تا برگ‌ها نرم شده و شکننده نباشند. بعد آن را بیرون آورده و صبر کنید تا سرد شود و از انتهای کلم به آرامی‌ برگ‌ها را یکی یکی جدا کنید و کنار بگذارید. پیاز را خرد کرده و سرخ کنید و گوشت و سبزی‌های خرد شده را هم با آن تفت دهید. لپه و برنج را هم جدا بپزید و آبکش کنید. همه مواد را در یک ظرف بزرگ بریزید و نمک و فلفل لازم را به آن اضافه کنید. شکر و سرکه را بجوشانید و به مواد دلمه اضافه و آن را مخلوط کنید. کف یک قابلمه مناسب را چند برگ کلم بگذارید. از مواد دلمه به اندازه مناسب در برگ‌ها بریزید و به شکل بقچه دلمه‌ها را بپیچید و در قابلمه بچینید و مقداری سرکه و شکر را هم روی دلمه‌ها ریخته و آنها را دم بگذارید. دقت کنید با حرارت کم، دلمه را دم کرده تا مغزپخت شود. دلمه‌ها را در ظرف مناسب بگذارید و با ماست و خیار و سبزی تازه میل کنید. در صورت تمایل می‌توانید کشمش هم به مواد دلمه اضافه کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها