jamejamnashriyat
نشریات روزنامه جام جم کد خبر: ۸۶۰۰۵۲ ۰۷ آذر ۱۳۹۴  |  ۰۰:۰۱

با گذشت چهار روز از سقوط هواپیمای «سوخو» روسیه به دلیل شلیک نیروهای ترکیه و همزمان با بالا گرفتن تنش لفظی بین دو کشور، روسیه دور جدیدی از تنبیهات اقتصادی را علیه ترکیه اعمال کرد که ممکن است برای اقتصاد این کشور مشکل‌آفرین باشد. روسیه قبلا محدودیت‌های شدیدی در زمینه پذیرش میوه و سبزیجات ترکیه و قطع اعزام توریست به ترکیه اجرا کرده بود که جمعا می‌تواند بیش از ده میلیارد دلار از درآمد ترکیه کم کند.

ورود کامیون‌های ترکیه ممنوع

خبرگزاری روسی راشاتودی با اشاره به سایه سنگین این حادثه بر اقتصاد ترکیه نوشت: اقتصاد ترکیه به نوعی وابسته به بازار بزرگی چون روسیه است ، اما حادثه روز سه‌شنبه هفته قبل باعث شده تا مسئولان روسیه قوانین بسیار سختگیرانه‌ای نسبت به کامیون‌های ترکیه برای تردد در خاک روسیه در نظر بگیرند. بر این اساس از روز جمعه گذشته ورود کامیون‌های ترکیه یا دیگر کامیون‌های خارجی که کالای ترکیه را حمل کنند، از گمرکات و مبادی روسیه ممنوع شده و صف طویلی از کامیون‌ها شکل گرفته است.

از سوی دیگر خبرگزاری بلومبرگ نیز نوشت: براساس اعلام میخائیل من وزیر مسکن و ساخت و ساز روسیه، امروز نزدیک به 87 هزار کارگر ترکیه‌ای در پروژه‌های مختلف فعال هستند، اما اگر سیاست روسیه بر محدود کردن این حضور باشد، بدون تردید شرکت‌های پیمانکار جدید ترکیه نمی‌توانند وارد بازار روسیه شده و آنهایی هم که مشغول به کار هستند، باید پس از اتمام پروژه خاک روسیه را ترک کنند.

بیرون راندن هیات‌های تجاری ترکیه از روسیه

همچنین مقامات اقتصادی روسیه در آخرین بیانیه‌ای که صادر کردند، به تمام شرکت‌ها و فعالان تجاری روسی تاکید کردند از برگزاری هرگونه نشست با تجار ترکیه خودداری کنند.

براساس گزارش سی‌ان‌ان مانی، هیاتی تجاری از ترکیه که برای شرکت در یک نمایشگاه در روسیه به این کشور سفر کرده بودند، به دلیل این‌که دارای ویزای توریستی بودند، بازداشت شده و مجبور به ترک خاک روسیه شدند.

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
کنترل کرونا با تشویق و تنبیه

کنترل کرونا با تشویق و تنبیه

نقش‎ها را باید جدی گرفت. اگر می‎‌خواهیم پروتکل‎های بهداشتی مقابله با بیماری کرونا رعایت شود، آمار ابتلا به بیماری کاهش پیدا کند یا کمک کنیم آمار مرگ و میر کم شود، باید هر کسی نقش خود را درست انجام دهد.

چرا اصلاح الگوی مصرف را جدی نگرفتیم؟

چرا اصلاح الگوی مصرف را جدی نگرفتیم؟

دقیقاً 10سال پیش، رهبر معظم انقلاب با اشراف کامل از شرایط محیطی و محاطی کشور و آگاهی از آینده جامعه، مهم‌ترین مسأله روز اقتصادی را شیوه مصرف آحاد مردم ومسؤولان و راه برون‌رفت از مشکلات پیش‌رو را صرفه‌جویی عمومی و اصلاح الگوی مصرف دانستند و بر این اساس، شعار سال 88 را «حرکت به سمت اصلاح الگوی مصرف» نام نهادند و فرمودند: «من آنچه را که می‌خواهم در این برهه عرض کنم این است که ملت عزیز جداً از اسراف و زیاده‌روی پرهیز کنند. چون وضع جامعه ما از لحاظ مصرف، وضع خوبی ندارد...عادت‌های ما، سنت‌های ما، روش‌های غلطی که از این و آن یاد گرفته‌ایم، ما را سوق داده است به زیاده‌‌روی در مصرف به نحو اسراف. یک نسبتی باید در جامعه میان تولید و مصرف وجود داشته باشد. امروز در کشور ما اینجوری نیست.»

این ۵۰ ثانیه تلخ

این ۵۰ ثانیه تلخ

با ذهن ده دوازده سالگی‌ات نگاه کنی، فکر می‌کنی زنگ تفریح یک مدرسه خورده و بچه‌ها دارند هوریز می‌کنند توی حیاط مدرسه که از بوفه ساندویچ مزخرف کالباس خشک بخرند و نوشابه فانتای تگری و این یک ربع وقت آزاد را خرج شکمشان کنند و بادگلوهای سوزنده را توی کلاس بزنند و بینی‌شان تا مغز سرشان تیر بکشد و بسوزد و کیف کنند.

چند نکته درباره اتفاق روز یکشنبه مجلس

چند نکته درباره اتفاق روز یکشنبه مجلس

تصویری که روز یکشنبه از حضور وزیر خارجه در مجلس شورای اسلامی منعکس شد، چگونه تصویری بود؟ وزیر خارجه به عنوان مهمان و از باب معارفه و تحلیل وضعیت سیاست خارجی به مجلس دعوت شد؛ اما در لابه‌لای بحث، مکرر همهمه و داد و فریاد از اطراف و اکناف مجلس بلند بود، وزیر خارجه نیز متقابلاً بر حرارت کلام خود می‌افزود، فضای جلسه از حالت گفت‌وگو به جدل میل کرد و درنهایت تصویری متشنج از سطوح بالای حکمرانی در کشور به افکار عمومی مخابره شد.

شما باید پاسخ بدهید

شما باید پاسخ بدهید

در ماه‌های اخیر برخی چهره‌ها و شخصیت‌های سیاسی در قالب نامه‌نگاری و مصاحبه و اظهارنظرهای مطبوعاتی و... و با لحنی طلبکار در مورد وضع موجود کشور اعلام موضع کرده‌اند.

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر

پیشخوان

بیشتر