ساعت 11:45 امروز شاه به اتفاق ملکه وارد فرودگاه مهرآباد شد و بلافاصله در مصاحبه ای با خبرنگاران داخلی و خارجی شرکت کرد.
کد خبر: ۸۵۹۳۶

فرودگاه از صبح امروز در محاصره شدید گارد شاهنشاهی بود. آخرین خبر حاکی است که شاه با جت بوئینگ 727 شهباز پس از یک ساعت توقف در فرودگاه و مصاحبه با خبرنگاران پرواز کرده است . همین خبر حاکی است که صبح قبل از پرواز شاه 2 هواپیما حامل اثاثیه و لوازم او پرواز کردند. ظاهرا یکی از آنها جت شاهین بود که عده ای از همراهان نیز در آن بودند. شاه ماه گذشته اعلام کرده بود که بشدت خسته است و به استراحت نیاز دارد. شاه مدت استراحت و غیبت خود را معلوم نکرد. با این حال بعضی منابع رسمی و غیررسمی تاکید کرده اند که غیبت شاه طولانی خواهد بود. رویترز به نقل از منابع موثق دربار گزارش می دهد که شاه همراه شهبانو از ایران خواهد رفت و مقصد نهایی ، ملک شخصی او در نزدیکی لس آنجلس خواهد بود. منابع رسمی مصر اعلام کردند که انتظار می رود شاه ایران امروز برای مذاکره با انورسادات وارد آسوان شود. سخنگوی سادات تاکید کرد که دیدار شاه و سادات حتمی است ولی زمان دقیق آن تعیین نشده است. انورسادات ، رئیس جمهوری مصر دولت نزدیک شاه ایران است . شاه و همسرش امشب میهمان سادات و همسرش خواهند بود و در هتل «اوبروی» پذیرایی خواهند شد که از لحاظ امنیتی بسیار محفوظ است و در جزیره کوچکی مشرف به شهر آسوان واقع است . فریده دیبا (مادر فرح) دیروز به اتفاق 2 فرزند کوچک شاه ، علیرضا و لیلا و 2 مقام بلندپایه دربار با یک هواپیمای ارتشی از ایران خارج شدند و به امریکا رفتند. مادر شاه نیز مدتی است که در امریکا بسر می برد ، تقریبا تمام اعضای خانواده شاه طی چند هفته گذشته از ایران خارج شده اند. خبر خروج شاه ساعت 2 بعدازظهر از رادیو اعلام شد. روزنامه اطلاعات با تیتر «شاه رفت» درشت ترین عنوان تاریخ خود را تا آن روز رقم زد.

بازتاب خروج شاه

با انتشار خبر عزیمت محمدرضا پهلوی ، مردم ، سربازان را بوسه باران کردند. همه اتومبیل ها حتی کامیون های ارتشی و پلیس چراغهای خود را روشن کردند و کاروان های شادی در خیابان های پایتخت به حرکت درآمد. مردم به گلفروشی ها و قنادی ها هجوم بردند و همه جا را گلباران و نقل باران کردند. در بسیاری از خیابان ها، قنادها خودشان هر چه نقل و شیرینی داشتند به مردم بخشیدند و در واقع از آسمان تهران نقل و گل می بارید. صدای بوق آهنگین خودروها فضای شهر را پر کرده بود. همه جا عنوان های درشت «شاه در رفت» و «شاه سابق رفت» به چشم می خورد. جوانان ، عظیم ترین تظاهرات را بر پا کردند. آنها برف پاک کن اتومبیلها را به رقص در آوردند و برروی آنها شعارهایی نصب کردند که از پایان دوره ای سیاه و آغاز عصری جدید حکایت می کرد. مردم در بسیاری از میدان ها ، مجسمه های شاه را پایین کشیدند. سربازان در همه خیابان ها و محلات با مردم بودند و فقط سربازان محافظ کاخ نیاوران در حالت آماده باش به سر می بردند و راههای منتهی به این خیابان بسته بود. زنان در این تظاهرات با شکوه حضور چشمگیری داشتند و با تمام وجود در شادی ملی شرکت کردند.

در پاریس چه می گذشت؛

خبرگزاری فرانسه : حضرت آیت الله خمینی پس از شنیدن خبر خروج شاه گفتند: الله اکبر. نزدیکان ایشان وقتی خبر عزیمت شاه را شنیدند در حالی که فریاد شادی می کشیدند به سوی اقامتگاه آیت الله رفتند. این خبر بلافاصله به آگاهی ایشان رسید و اندکی بعد آیت الله در میان جمعیت ظاهر شدند. تعداد زیادی مامور به زحمت از میان روزنامه نگاران راهی برای ایشان باز کردند و سرانجام با زحمت زیاد حضرت آیت الله توانستند روی صندلی بنشینند. در حالی که انبوه جمعیت به حدی بود که عده زیادی روی پلکان اجتماع کرده و یا روی پای خود ایستاده بودند. در این حال رهبر ایران نخستین سخنرانی خود را پس از خروج شاه ایراد کردند و گفتند: این نخستین مرحله پیروزی ملت ایران است. ایشان در پایان سخنان خود تاکید کردند که در موقع مناسب به ایران بازخواهند گشت و به زودی یک دولت موقت تشکیل خواهند داد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها