مرکز مشاوره قوه‌قضاییه با توجه به پرسش برخی خوانندگان درخصوص درخواست قصاص، جدایی مشکلات ملکی، طلاق، شارژساختمان و پرداخت مهریه از ارث به پرسش‌های مطرح شده در‌این‌باره پاسخ داده است.مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامک به شماره 300011224 مطرح کنند و پاسخ را در همین صفحه بخوانند.
کد خبر: ۸۵۸۵۲۹

بنده یک قطعه زمین زراعی در سال 80 از شخص الف خریداری کردم. شخص الف راهمه اهالی به‌عنوان صاحب زمین می‌شناختند ولی صاحب زمین نبوده و ازپدر ایشان بوده که درسال 78 فوت کرده درحال حاضر یکی از وراث شکایت و ادعای ارث کرده که دادگاه حکم به خلع ید داده است. بنده مایحتاج خانواده خودم را از این زمین برآورده می‌کنم ورثه هم مانع کشت من می‌شود بنده باید چه‌کار کنم؟

اگر فروشنده مالکیت موروثی داشته شما با بقیه ورثه مالک مشاعی هستید و برای تصرف در مال مشاعی خود (اگر حکم خلع ید قطعی و اجرا شود) باید با بقیه مالکین به توافق برسید و اگر کسی از وراث تصرف کند، شما می‌توانید نسبت به سهم خود اجرت المثل بخواهید.

آیا شوهر می‌تواند بدون دلیل موجه برای دادگاه همسر خود را طلاق دهد. آیا می‌تواند تقاضای اعسار بدهد در صورتی که تقاضای طلاق از خودش باشد‌؟

شوهر به شرطی می‌تواند از دادگاه درخواست اجازه طلاق کند که کل حق و حقوق زن اعم از مهریه و دیگر حقوق او را پرداخت کند. البته پس از صدور حکم طلاق در صورت عجز از پرداخت حقوق زن از جمله مهریه می‌تواند دادخواست اعسار به دادگاه تقدیم کند. قبول یا رد دعوی اعسار از اختیارات دادگاه است.

در یک مجتمع مسکونی با 9 واحد زندگی می‌کنم. واحد 9 دو برابر واحدهای دیگر مساحت دارد، 320 متر مربع، بقیه واحدها 160 متر مربع مساحت دارد. برای واحدهای کوچک 160‌هزار تومان در ماه شارژ تعیین شده و واحد 9 هم معتقد است که باید همین مقدار شارژ را پرداخت کند و نه بیشتر. این مجتمع دارای استخر و سونای بخار و سونای خشک است و تا به حال به واحد9 اجازه داده شده دو برابر دیگران از استخر استفاده کند. لطفا راهنمایی فرمایید که چگونه باید شارژ واحد 9 محاسبه شود.

مطابق مواد 4 قانون تملک آپارتمان‌ها و 23 آیین‌نامه اجرایی آن سهم هر یک از مالکان قسمت اختصاصی از مخارج مشترک متناسب است با نسبت مساحت قسمت اختصاصی به مجموع مساحت، مگر این‌که توافق دیگری بین مالکین پیش بینی و به عمل آمده باشد و تعیین سهم با مدیر یا مدیران است.

پدر و مادر همسرم شش فرزند داشتند. به فاصله 15 سال از دنیا رفته اند واملاکی از آنان به‌جا مانده که بین وراث تقسیم نشده است. یکی از فرزندان ذکور بعد از فوت پدر ازدواج کرده و 300 سکه طلا مهریه همسر خویش قرار داده است و او نیز فوت کرده . قابل ذکر است که وی فرزندی هم ندارد حال با عنایت به مراتب معروض تکلیف و نحوه پرداخت مهریه عروس این خانواده چگونه خواهد بود.

پرداخت مهریه از محل ترکه متوفی (مورد ذکور مورد اشاره شما) صورت خواهد گرفت که بعد از تقسیم ترکه پدر و مادر و مشخص شدن ترکه فرزند متوفی با توافق وراث وی ممکن خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها