شلیک مجاز به پرندگان مهاجر؟!

با ورود پرندگان مهاجر به کشور از اوایل مهرماه، شکار آنها هم آغاز می‌شود؛ بامجوز و بی‌مجوز، که بی‌مجوزهایش معمولا هر ساله از همان ابتدای ورود مهمانان آغاز می‌شود و هیچ ضابطه و قانون و محدودیتی نمی‌شناسد، اما روش قانونی و ضابطه‌مند آن اخیرا در استان‌های شمالی آغاز و با محدودیت‌هایی نیز همراه شده است.
کد خبر: ۸۵۸۰۵۶
شلیک مجاز به پرندگان مهاجر؟!

هر ساله پاییز که از راه می‌رسد، استان‌های شمالی شاهد حضور انبوه پرندگان مهاجری است که با غوغای خود، شکوه زندگی مسالمت‌آمیز با طبیعت را به نمایش می‌گذارند؛ زیبایی و شکوهی که گاه با شلیک گلوله شکارچیان رنگ می‌بازد. سال گذشته برای پرندگان مهاجر سال بسیار تلخی بود. تعداد زیادی از پرندگان مهاجر یا در دام‌های محلی گرفتار شدند یا هدف شلیک گلوله‌های شکارچیان قرار گرفتندو به این شکل سفری بی‌بازگشت را تجربه کردند. این گستردگی شکار سال گذشته در حالی رخ داد که سازمان حفاظت محیط‌زیست، صدور مجوز شکار برای شکارچیان دارای سلاح‌های مجوزدار را ممنوع کرده بود. امسال اما تصمیم حفاظت محیط‌زیست تغییر کرد و برای شکارچیان متقاضی شکار پرندگان مجوز، شکار صادر می‌شود. این تصمیم از میانه‌های ماه جاری در استان مازندران و از یکی دو روز گذشته در استان گیلان اعلام شد تا شکارچیان مایل به شکار پرندگان آبزی و خشک‌زی در شهرهای شمالی در صورت داشتن سلاح مجوزدار و دفترچه شکار، پروانه شکار دریافت کنند. طبق دستورالعمل شکار هم هر شکارچی با داشتن پروانه شکار و جواز حمل سلاح، روزهای پنجشنبه و جمعه و در هر مسافرت می‌تواند چهار قطعه پرنده قابل شکار و حمایت شده را خارج از مناطق حفاظت شده و تیراندازی ممنوع شکار کند.

20هزار شکارچی با مجوز در مازندران

مدیرکل محیط‌زیست مازندران دراین باره به جام‌جم می‌گوید: طبق آمار حدود 20 هزار شکارچی دارای مجوز در این استان فعالیت دارند که همه ساله برای تمدید پروانه شکار به این اداره کل مراجعه می‌کنند.

ناصر مهردادی با بیان این که معمولا یک سوم پرندگان مهاجر وارد شده به کشور، در تالاب‌های استان مازندران به ویژه میانکاله اقامت می‌گزینند، می‌افزاید: هنوز بخشی از پرندگان مهاجر از جمله قوها که تعدادشان تا 5000 قطعه تخمین زده می‌شود، وارد استان نشده‌اند.

وی در خصوص اقدامات انجام گرفته برای مقابله با شکار غیرمجاز هم می‌گوید: امسال یکی از اقدامات مناسبی که برای مقابله با شکار غیرمجاز انجام شد، افزودن 75 محیط‌بان به مجموعه حفاظتی استان است. همکاران ما حضور فعالی در مناطق حفاظت شده دارند، اما سعی‌ما این است که با کمک مردم بتوانیم مدیریت خوبی اعمال کنیم. به گفته مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مازندران پیگیری‌هایی برای همکاری دستگاه قضا با هدف حمایت از سازمان برای برخورد با شکارچیان متخلف صورت گرفته است.

مهردادی در خصوص شکارهای بی‌رویه‌ای هم که توسط مردم محلی و از طریق روش‌های صید سنتی مثل دوما صورت می‌گیرد، خاطرنشان می‌کند: در این زمینه قرار شده برای تمام شکارچیان محلی نیز مجوز شکار سنتی صادر شود تا صید آنها هم ضابطه‌مند و محدود شود.

به گفته وی، در زمینه ساماندهی شکار در استان نیز برنامه پنجساله‌ای در محیط‌زیست مازندران به تصویب رسیده که بندهایی از آن به شکار اختصاص دارد و با اجرایی شدن آن شکار پرندگان نیز محدود و ساماندهی خواهد شد.

شکار فقط آخر هفته

رئیس محیط‌زیست انزلی نیز از آغاز فصل شکار در تالاب انزلی خبر داده و می‌گوید: شکارچیانی که مجوز شکار را از محیط‌زیست دریافت کرده‌اند، می‌توانند در مناطقی که به عنوان مراکز آزاد شکار معرفی شده، به شکار بپردازند.

اکبر میغی با تاکید بر این که امسال فقط روزهای پنجشنبه و جمعه به شکار اختصاص داده شده است، می‌افزاید: شکارچیان باید به ضوابط شکار توجه ویژه داشته باشند؛ به طور مثال فقط در خصوص شکار پرنده‌هایی که در پروانه شکارشان به آن اشاره شده است، اقدام کرده و از شکار گونه‌هایی که در حال انقراض هستند، خودداری کنند. علاوه بر این، شکار در روزهای عادی نیز تخلف محسوب شده و در صورت مشاهده، علاوه بر ابطال مجوز شکار، متخلفان به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

وی با اشاره به دو ماهه بودن پروانه‌های شکار در امسال یادآور می‌شود: امسال پروانه شکار به دلیل شرایط خاص و اطمینان یافتن از نبود وجود آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از سوی سازمان دامپزشکی به صورت دو ماهه صادر شده است.

این مقام مسئول به صدور نزدیک به 2000 پروانه شکار در استان گیلان خبر داد.

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها