بانوی معلول ایرانی با گرفتن سهمیه المپیک تاریخ‌ساز شد

تیر نعمتی در سیبل المپیک

سانحه‌ای در رانندگی او را ویلچرنشین کرد تا از تکواندو به کمانداری تغییر مسیر دهد، این تصادف گرچه نخاع را از او گرفت، اما خدشه‌ای به اراده مثال‌زدنی‌اش نزد؛ ابتدا طلای پارالمپیک 2012 لندن به عنوان نخستین زن ایرانی و دیروز کسب سهمیه المپیک 2016 ریو؛ زهرا نعمتی حالا نخستین بانوی معلول ایران است که بلیت المپیک (غیرمعلولان) را در جیب دارد.
کد خبر: ۸۵۴۳۱۷

به گزارش جام‌جم، درخشش زهرا نعمتی در آسمان ورزش ایران ادامه دارد، بانویی از دل کویر و خطه کرمان. شاید روزی که در سال 83 دچار سانحه رانندگی شد و سلامت فیزیکی خود را از دست داد و ویلچرنشین شد هرگز کسی تصور نمی‌کرد 11 سال پس از آن اتفاق در جمع ورزشکاران غیرمعلول بتواند سهمیه ورودی المپیک 2016 را بگیرد، اما او این کار بزرگ را عملی کرد.

نعمتی که پیشتر در پارالمپیک 2012 لندن موفق شد به عنوان نخستین بانوی ایرانی تاریخ ورزش در بازی‌های پارالمپیک و المپیک به مدال طلا دست یابد،‌ چندی پس از آن افتخار از عزم خود برای رقابت با کمانداران غیرمعلول خبر داد و دیروز باز هم قدرت اراده و توانمندی خود را با کسب مدال نقره رقابت‌های تیراندازی با کمان قهرمانی آسیا و بلیت ورودی المپیک 2016 به‌دست آورد تا از این نظر تاریخ‌ساز شود و نخستین ایرانی معلول لقب گیرد که به رقابت‌های المپیک غیرمعلولان راه می‌یابد.

نعمتی که در حاشیه لندن 2012 جشن طلایی شدن خود را در 27 سالگی با جشن ازدواج با رهام شهابی‌پور دیگر ملی‌پوش کماندار معلول همزمان ساخت، در حالی در سه سال اخیر برای کسب سهمیه المپیک برنامه‌ریزی کرده بود که دیروز در بانکوک در ماده ریکرو انفرادی زنان با نتیجه ۷ بر ۳ از سد کمانداری از ویتنام گذشت و ضمن راهیابی به دیدار پایانی این رقابت‌ها موفق شد سهمیه حضور در المپیک ۲۰۱۶ برزیل را به‌دست آورد. او که در رقابت‌های بخش انفرادی بانوان با شکست حریفانی از ازبکستان، کره‌شمالی و مغولستان به نیمه نهایی رسیده بود در فینال این رقابت‌ها با کانگ اون جو، کمانداری از کره‌شمالی رقابت کرد و با نتیجه ۶ بر ۲ شکست خورد و مدال نقره را بر گردن آویخت.

تلاش برای کسب سهمیه پارالمپیک

این بانوی کماندار ایران همچنین رقابت‌های آسیایی تایلند، برای کمانداران دارای معلولیت را پیش‌رو دارد و با شرکت در این مسابقات برای کسب سهمیه پارالمپیک نیز تلاش خواهد کرد.

او دیروز پس از کسب این موفقیت در بانکوک به خبرگزاری صداوسیما گفت: کسب سهمیه المپیک ریو تنها متعلق به من نیست، بلکه این موفقیت به جامعه ورزش بانوان ایران تعلق دارد. من سرباز وطنم، در صورت نیاز به حضورم در مسابقات انتخابی کسب سهمیه پارالمپیک نیز شرکت خواهم کرد و کاروان جانبازان و معلولان را در این رقابت‌ها همراهی می‌کنم.

نعمتی، شایسته پرچمداری در المپیک است

محمود خسروی‌وفا، رئیس فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولین نیز دیروز طی یک نشست خبری که به همین منظور برگزار شد، این افتخار را نه‌تنها متعلق به ایران که جامعه معلولان دنیا دانست و گفت: زمانی که دونده معلول آفریقای جنوبی (پیستوریوس) موفق به کسب سهمیه المپیک پکن شد یک سال تیتر خبری دنیا بود امیدوارم موفقیت نعمتی هم سانسور نشود چراکه اولین زن پارالمپیکی قرار است در المپیک شرکت کند.

با وجود شایعاتی که مبنی بر احتمال بی‌مهری فدراسیون جانبازان با این ورزشکار در ماه‌های گذشته به گوش می‌رسید، خسروی‌وفا تصریح کرد: نعمتی با این کار نشان داد که شایستگی دریافت نشان دولتی را دارد نه این‌که صبر کنیم بعد از کسب نتیجه در برزیل دنبال این موضوع باشیم بلکه همین امروز باید این کار صورت گیرد.

وی افزود: پیش از اعزام گفته بودم نعمتی تمام تمرکزش را روی کسب سهمیه المپیک بگذارد و حالا هم اختیار و انتخاب را برعهده خودش گذاشته‌ام، طی صحبتی که با او داشتم او تصمیم دارد برای کسب سهمیه پارالمپیک در تایلند بماند.

وی افزود: به نعمتی قول دادم به صورت مستقل عمل کنم و دچار مشکل نشود و هر تصمیمی که فدراسیون تیراندازی با کمان برای او گرفت همراهی و کمک خواهیم کرد. ما هم حقوق نعمتی را به صورت جداگانه از کمیته ملی المپیک پرداخت خواهیم کرد تا انگیزه‌اش مضاعف شود. خواهش من از کیومرث هاشمی و کمیته ملی المپیک این است که روی پرچم‌داری زهرا نعمتی کار کنند چراکه اگر می‌خواهیم کاروان ایران خبرساز شود بهترین گزینه انتخاب نعمتی است.

امید توفیقی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها