اعتراض‌ها به لغو سفر تیم ملی فوتسال بانوان ایران به گواتمالا بالا گرفت

بلیت‌ها چرا «اوکی» نشد؟!

با ورود مجلس به ماجرای تیم ملی فوتسال بانوان، بحث لغو سفر این تیم به رقابت‌های جهانی گواتمالا حالا ابعاد گسترده‌تری به خود گرفته است.
کد خبر: ۸۵۳۸۳۱

ماجرا درست از فردای قهرمانی تیم ملی فوتسال بانوان در آسیا شروع شد؛ روزی که علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال سرمست از این موفقیت بزرگ تاکید کرد که از این تیم حمایت ویژه‌ای خواهد کرد تا موفقیت‌های بزرگ‌تر حاصل شود. کفاشیان در همان ایام قول اعزام این تیم را به رقابت‌های جهانی گواتمالا داد؛ قولی که البته عملی نشد تا یک نمره منفی بزرگ در کارنامه رئیس فدراسیون ثبت شود. گواتمالا در زمره کشورهایی است که در ایران سفارت ندارد و مسئولان باید از طریق کشوری دیگر اقدام به گرفتن ویزا می‌کردند. از طرفی با توجه به این‌که ویزای گواتمالا فینگرتاچ است و نیاز به اثر انگشت افراد دارد، امکان دریافت ویزا کلیه نفرات تیم توسط یک نماینده وجود نداشت و باید تمامی اعضای تیم به یک کشور ثالث سفر می‌کردند تا ویزای آنها صادر شود؛ موردی که هزینه‌بر و دردسرساز بود.

شرط و شروط ما

ظاهرا فدراسیون برای دریافت ویزا از کشور ثالث، از گواتمالا تضمین خواسته است، اتفاقی که البته در دیپلماسی ورزشی به هیچ وجه مرسوم نیست. عرب‌عامری، رئیس کمیته فوتبال بانوان در این‌باره به جام‌جم گفت: تضمینی نبود که آنها به ما ویزا بدهند. من باید ۲۳، ۲۴ دختر را برمی‌داشتم و به کشوری ثالث می‌بردم؛ آن هم در حالی‌که معلوم نبود به ما ویزا بدهند یا نه. اگر مطمئن بودیم ویزا می‌دهند، این کار را می‌کردیم، اما وقتی اطمینان کامل نداشتیم، نمی‌توانستیم این کار را انجام دهیم. ما به فدراسیون فوتبال گواتمالا اعلام کردیم که این راه بسیار دور را می‌آییم؛ به شرطی که به ما تسهیلات ویزا بدهید، اما پاسخی به ما ندادند.

در پاسخ به درخواست فدراسیون فوتبال ایران، گواتمالایی‌ها در ابتدای هفته گذشته پیشنهاد کردند تیم ملی فوتسال بانوان ایران به آلمان سفر کند و در آلمان ویزای گواتمالا را بگیردکه البته عملا غیرممکن به نظر می‌رسید، چراکه سفر به آلمان ویزای شینگن می‌خواهد و اخذ این ویزا حداقل 20 روز طول می‌کشد. در این میان فدراسیون فوتبال پیشنهادکرد تیم ملی فوتسال بانوان با سفر به یکی از کشورهای همجوار گواتمالا از آن طریق ویزا را اخذ کند. پیشنهاد فدراسیون ایران کشور مکزیک بود، اما حضور در مکزیک و صدور ویزای گواتمالا حداقل 48 ساعت زمان می‌برد و در طول این مدت، اعضای تیم ملی فوتسال بانوان باید در مکزیک اقامت می‌کردند؛ اقامتی که فدراسیون هزینه آن را از طرف گواتمالایی درخواست کرد، اما آنها پاسخ منفی دادند. عرب‌عامری در این‌باره گفت: آنها گفتند تیمتان را به مکزیک بیاورید و دو روز آنجا بمانید تا پس از انگشت‌نگاری وارد گواتمالا شوید. شما تصور کنید ما چطور می‌توانستیم با ۲۰ دختر جوان به مکزیک برویم و تازه دو روز هم می‌خواستیم آنجا معطل شویم که معلوم نبود چه شرایطی داشت.

موارد نقض

اگر چه مسئولان فدراسیون فوتبال در توجیه این اتفاق می‌گویند تسهیلات ویزا از طرف گواتمالا به ایران داده نشده، اما مشخص نیست این تسهیلات چرا فقط به دختران ایران داده نشده است. وقتی قرار است تورنمنتی جهانی برگزار شد و ایران نیز به عنوان قهرمان آسیا مجوز حضور در این مسابقات را دارد، قطعا مشکلی هم برای اخذ ویزا وجود نخواهد داشت. تیم ملی اسکی برای اخذ ویزای آمریکا راهی ارمنستان می‌شود، تیم ملی کشتی برای دریافت ویزای آمریکا به امارات می‌رود و تیم ملی وزنه‌برداری برای دریافت ویزای آمریکا به ترکیه سفر می‌کند.

در مورد کشور گواتمالا هم باید گفت، سال ۲۰۰۰ تیم ملی فوتسال مردان ایران بدون هیچ مشکلی راهی این کشور شد و در جام جهانی بازی کرد. سال ۲۰۰۶ هم تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی جوانان ایران راهی گواتمالا شدند و در مسابقات جهانی مبارزه کردند. در سال 2012 هم شاهد حضور تیم ملی وزنه‌برداری جوانان در گواتمالا بود، جایی که شهر آنتی گوا میزبان رقابت‌های جهانی بود. در تمام این سال‌ها گواتمالا در ایران سفارتخانه نداشت، مسیر طولانی بود و شرایط اعزام نیز دشوار. اما سفرها انجام شد. با این وجود الهه عرب عامری معتقد است تبعیضی در کار نیست: متاسفانه وقتی رسانه‌ها خبری را اعلام می‌کنند، مردم نگران می‌شوند و این صحبت، ما را به چالش می‌کشد. باید بگویم در فدراسیون نگاه جنسیتی نیست. هنوز هم امید داریم اگر ویزا فراهم شود به گواتمالا برویم.

امیدی که البته نباید زیاد به آن دل بست.

واکنش مجلسی‌ها

عضو فراکسیون ورزش مجلس معتقد است مسئولان ورزشی می‌توانستند برای حل مشکل حضور بانوان فوتسالیست در مسابقات جهانی گواتمالا به فراکسیون ورزش مراجعه کرده و با استفاده از ارتباط مجلس مانع لغو سفر آنها شوند. ابوذر ندیمی با تاکید بر این‌که فدراسیون فوتبال نباید هزینه‌های ورزشکاران مرد و زن را به صورت جداگانه تعریف کند، گفت: اگر برای حضور مردان در عرصه ورزش، فرصت خاصی در نظر گرفته می‌شود باید این فرصت برای حضور زنان نیز وجود داشته باشد. نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: حضور نیافتن زنان فوتسالیست کشورمان در مسابقات جهانی گواتمالا به دلیل مشقت دریافت ویزا توجیه مناسبی نیست و تکرار این اتفاقات باعث دلزدگی ورزشکاران ما خواهد شد.ندیمی که با سایت خانه ملت گفت‌وگو می‌کرد، ادامه داد: برخی هزینه‌ها در عرصه ورزش در حقیقت هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است؛ زیرا باعث می‌شود روحیه ورزشی جامعه تقویت و سبب ایجاد انگیزه برای جوانان شود.

به دنبال این اظهارات رئیس فراکسیون ورزش مجلس عنوان کرد با توجه به باقی ماندن زمان تا برگزاری مسابقات هنوز امکان اخذ ویزا وجود دارد و باید پیگیری‌های لازم انجام شود. مقداد نجف‌نژاد که با ایسنا صحبت می‌کرد، افزود: در صحبتی که با یکی از مسئولان مربوطه داشتم، ظاهرا برای گرفتن ویزا پیگیری‌هایی انجام شده، اما با مشکلاتی مواجه شده‌اند و نتوانستند هماهنگی‌های لازم را انجام دهند. وی با تاکید بر لزوم انجام اقدامات لازم برای اعزام تیم فوتسال بانوان به گواتمالا گفت: حضو بانوان باحجاب در میادین ورزشی همچون فوتسال تبلیغات مثبتی به شمار می‌آید و حتی ورزش بانوان با رعایت شئونات اسلامی می‌تواند مدلی برای تمامی کشورهای اسلامی باشد.

در کنار این پیگیری‌ها به گفته رباب شهریان، معاون امور ورزش بانوان وزیر ورزش و جوانان عدم اعزام بانوان فوتسالیست به جا‌م جها‌نی در این وزارتخانه هم در دست بررسی است و نتیجه آن نیز به‌زودی اعلام خواهد شد.

اطلاعیه فدراسیون فوتبال

دیروز فدراسیون فوتبال اطلاعیه‌ای در ارتباط با اعزام تیم ملی فوتسال بانوان به گواتمالا صادر کرد. در این اطلاعیه با اشاره به همه اقداماتی که از 16 مهر ماه تا امروز برای دریافت ویزای گواتمالا از سوی فدراسیون فوتبال صورت گرفته، آمده است: این فدراسیون تمامی راه‌های موجود را جهت اخذ ویزا کشور گواتمالا طی کرده و به‌رغم تلاش‌های صورت گرفته، امکان اخذ ویزا برای تیم ملی فوتسال بانوان ایران مشکل به نظر می‌رسد. با این حال فدراسیون فوتبال ایران طی نامه‌ای مشکلات پیش آمده در این زمینه را به فدراسیون فوتبال گواتمالا منعکس و مجددا درخواست کرده که با صدور ویزای فرودگاهی برای حضور تیم ملی ایران در این کشور موافقت خود را اعلام کند. ضمن این‌که در حال رایزنی برای اخذ ویزا برای تیم ملی فوتسال بانوان از راه‌های دیگر نیز خواهیم بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها