دبیر‌کانون سراسری انجمن‌های صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخمگذار:

قیمت تخم‌مرغ ساماندهی می‌شود

با وجود گذشت یک ماه از تصویب حک شدن قیمت روی هر عدد تخم‌مرغ و اجباری شدن قیمت‌گذاری، هنوز این قانون اجرایی نشده است. اما فرزاد طلاکش، دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخمگذار در گفت‌وگو با جام‌جم به اجرایی شدن این قانون از واحدهای بزرگ‌تر اشاره کرده و تصریح می‌کند، قرار است اجرای این قانون به واحدهای کوچک‌تر نیز برسد. وی تعیین قیمت تخم‌مرغ را هم به سود تولیدکننده و هم به سود مصرف‌کننده می‌داند و معتقد است که در این صورت دلالان از این بازار رخت می‌بندند:
کد خبر: ۸۵۲۳۸۱

آیا ممکن است قیمت تخم‌مرغ کاهش یابد؟

قیمت مصرف‌کننده تخم‌مرغ که از دو سال پیش در مغازه‌ها به قیمت هر عدد 330 تا 350 تومان فروخته می‌شود، با وجود همه افزایش قیمت‌ها و تورم کشور تغییر نکرده است. به اعتقاد ما و دستگاه‌های نظارتی کشور، قیمت مصرف‌کننده تخم‌مرغ نه‌تنها قیمت بالایی نیست بلکه می‌توانیم بگوییم در شرایط فعلی، منطقی و منصفانه است. فرمولی که ما به آن رسیدیم این است، اگر یک کیلو تخم‌مرغ برای مرغدار 4000 تومان سود دارد، دولت هم بر این اساس قیمت کف هرکیلو تخم‌مرغ را 3800 تومان در نظر گرفته و با 23‌درصد حاشیه سودی که برای توزیع، پخش و بنکدار لحاظ شده به قیمت هرعدد 320 تومان برای مردم رسیده است.

وزن تخم‌مرغ‌های عرضه شده در بازار استاندارد است؟

تخم‌مرغ دارای سه رده وزنی است وزن سنگین، متوسط و سبک. تخم‌مرغ‌های سنگین برای مصارف صنعتی استفاده می‌شود. وزن‌های سبک هم در بازار عرضه نمی‌شوند، یا به افغانستان صادر می‌شوند یا به دلیل محکم بودن پوست آن در مناطق جنوب و جنوب‌شرقی کشور مصرف می‌‌شوند. برای تخم‌مرغ با وزن متوسط هم در بازار 320 تومان برای هر عدد تخم‌مرغ زرده معمولی و 330 تومان برای هر عدد زرده‌ زعفرانی در نظر گرفته شده است. در نتیجه قیمت مصرف‌کننده کاملا متعادل است. اگر واحدی اقدام به فروش قیمت بیشتر از نرخ مصوب کند، دستگاه‌‌های نظارتی پا به میدان خواهند گذاشت و برخوردهای قانونی با واحد خاطی انجام می‌شود.

قیمت‌گذاری تخم مرغ با چه هدفی انجام می‌شود؟

اولین هدفمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده و ساماندهی قیمت است. به همین دلیل از دولت مجوز گرفتیم تا قیمت روی تخم‌مرغ درج شود. مهم‌ترین منفعتی که بابت قیمت‌‌گذاری متوجه مصرف‌کننده می‌شود، این است که اگر بنا به دلایلی قیمت تخم‌مرغ بالا رفت بیشترین قیمتی که برای تخم‌مرغ در نظر گرفته شده 360 تومان است و مصرف‌کننده مطمئن است که در طول سال با نوسانات شدید قیمتی روبه‌رو نخواهد بود.

چه زمانی شاهد درج قیمت به صورت عمومی روی همه تخم‌مرغ‌ها در سطح کشور خواهیم بود؟

ما از ابتدای مهر‌ماه این موضوع را شروع کردیم، اما به دلیل این‌که زیرساخت کشور برای این جریان آماده نبود از واحدهای بزرگ تولید تخم‌مرغ کارمان را آغاز کردیم و قصدمان این است که به واحدهای کوچک‌تر برسیم. پیش‌بینی ما این است که در بهار سال آینده 80درصد تخم‌مرغ‌های موجود در بازار دارای قیمت حک شده باشد و برای تخم‌مرغ‌های سفید هم قیمتی تعیین شود و به اطلاع عموم برسد تا دلالی در این حوزه کاهش یافته و از بین برود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها