خانواده های جدا شده دو کره که منطقه مرزی مملو از تجهیزات و نیروهای نظامی، کشورهایشان را از هم دور نگاه داشته، فرصتی بدست آوردند تا پس از 65 سال بار دیگر یکدیگر را ملاقات و دیدارهای خویشاوندی را در منطقه «کومگانگ» کره شمالی تازه کنند.
کد خبر: ۸۴۸۵۰۶
انتظاری که پس از 65 سال محقق شد + عکس

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، شصت و پنج سال پیش جنگ بین دو کره باعث جدایی بسیاری از خانواده ها شد، جدایی که خانواده های دو سوی مرز از آن به عنوان «واقعه دردناک» نام می برند.

«چا هی یانگ» 60 ساله یکی از دهها نفری است که توانست دیروز از مرز جنوبی عبور کند و پا به خاک کره شمالی بگذارد. او به طرف پیرمردی 88 ساله می رود و زمانی که او را به آغوش می کشد، می گوید پدر من فرزند تو هستم و بعد از آن سیل اشک از گونه های هر دو نفر مانند دیگرانی که سالیانی متمادی پس از جنگ 1953 از یکدیگر دور افتادند، جاری می شود.

عصر روز گذشته - سه شنبه - اما منطقه «کومگانگ» کره شمالی بارها شاهد بروز چنین صحنه هایی بود، صحنه های که با غم و شادی حاضران در هم آمیخته شد و به گواه رسانه های بین المللی هر بیننده ای با دیدن چنین صحنه هایی به راحتی احساساتش تحت تاثیر قرار می گرفت.

جنگ سال های 53 - 1950 میان دو کره میلیون ها نفر از خانواده های دو طرف را از هم جدا و در وضعیت اسفناکی سرگردان و آواره کرد و سرانجام پس از گفت وگوی طولانی میان مسوولان دو کشور موضوع دیدار مجدد خانواده ها نتیجه داد.

زمانی که دو کشور توانستند یک بیانیه مشترک امضا کنند و هیات هایی را برای رایزنی به کشورهای یکدیگر اعزام نمایند، صدها نفر از کره ای ها توانستند از مرز عبور کرده و وارد منطقه کومگانگ کره شمالی شوند تا پیوند خویشاوندی میان آنها که بسیاری از آنها از سال 1953 به این طرف یکدیگر را ملاقات نکرده بودند، بار دیگر شکل بگیرد.

این اولین بار پس از دستکم 20 ماه بود که یک بار دیگر جمعی از خانواده های جدا شده دو کره از زمان جنگ توانستند با یکدیگر دیدار کنند که آن هم پس از یک درگیری نظامی و مرزی میان دو کشور و به دنبال امضای بیانیه مشترک شهریور ماه سالجاری میسر شد.

براساس هماهنگی های صورت گرفته میان دو کره، قرار است اقوام و خانواده های جدا شده ملاقاتی سه روزه با یکدیگر داشته باشند و پس از آن و با ترک منطقه، بار دیگر این جدایی آغاز خواهد شد.

خبرگزاری یونهاپ گزارش کرده است که 389 نفر از کره ای ها با 16 دستگاه اتوبوس از بخش شرقی کشور از روز سه شنبه از مرز عبور کردند و به دیدار 141 نفر از خویشاوندان خود در کره شمالی رفتند.

براساس این گزارش، دیدارها در شرایطی پرهیجان و با احساساتی توام با شعف و شادی انجام شد و برخی از افراد چند دهه ای بود که از دیدار یکدیگر محروم بودند.

به دلیل مشکلاتی که در کره شمالی وجود دارد و بخصوص از لحاظ فنی بسیاری از خانوارهای کره جنوبی نتوانسته اند در سال های گذشته حتی ارتباط تلفنی با خانواده های خود داشته باشند و برای همین این برنامه ریزی دو دولت برایشان از اهمیت بالایی برخوردار شده است.

سربازان کره شمالی البته ایستگاه های بازرسی ایجاد کرده و ملاقات کنندگانی را که از کره جنوبی وارد می شدند از جمله خبرنگاران و دیگران را به همراه تجهیزات آنها مورد بازرسی دقیق قرار می دادند.

قرار است 250 نفر کره ای دیگر از 90 خانوار روزهای شنبه تا دوشنبه هفته آینده در همین مکان با شمار دیگری از خانوارهای کره شمالی دیدار کنند.

این افراد از جمله 130 هزار نفری تبعه کره جنوبی هستند که برای این دیدارها ثبت نام کرده اند که البته نیمی از آنها جانشان را در طول زمان از دست داده اند و اکنون نزدیک به 66 هزار نفر همچنان در این فهرست قرار دارند.

از سال 2000 میلادی که اولین اجلاس سران دو کره برگزار شد تاکنون 20 بار خانواده های جدا شده دو کره توانسته اند با یکدیگر ملاقات داشته باشند.

کره جنوبی می گوید که 80 درصد از مردم این کشور که به طور میانگین 70 ساله هستند، برای دیدار با خانواده های خود در ادارات ذیربط این کشور ثبت نام کرده اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها