جام جم ورزشی: این همان علی دایی است که هفته ها و ماه ها سمبل اعتراض در فوتبال ایران شده بود و مردم مدام نامش را فریاد می کشیدند.
کد خبر: ۸۴۶۹۳۳
علی دایی بلد نیست «ظاهرساز» باشد!

گروه ورزشی جام جم آنلاین - ابتدا شعار «علیییییییی دایی!» فقط در استادیوم ها سر داده می شود. کم کم این نام در سالن های بسکتبال و والیبال نیز سر داده شد. کار به جایی کشید که در ایستگاه های مترو وقتی قطار دیر می رسید و یا قطارها خراب شده بود باز هم برخی نام علی دایی را به شوخی صدا می زدند. دامنه نام علی دایی همه جا را در برگرفت و کافی بود در جایی چیزی به میل افراد نباشد، آنگاه دوباره نام علی دایی به میان می آمد. دایی بدون اینکه خود بخواهد تبدیل به سمبل اعتراض در ورزش ایران شد و همه جا نام او میان بود.

....اما ناگهان ورق برگشت. این اتفاق ناگهانی را دیروز در دیدار پرسپولیس و صبا همه دیدند. وقتی که عده ای از تماشاگران پرسپولیس برای لحظاتی علیه دایی شعار سر دادند. آن هم به این دلیل که علی دایی پس از گل صبا خوشحالی نصفه و نیمه ای از خود نشان داد و به این دلیل که تماشاگران به دلیل فوت هادی نوروزی انتظار چنین عکس العملی از سوی سرمربی سابق خود نداشتند. اکنون دایی زیر تیغ انتقادات قرار دارد. چه در فضای مجازی و چه در برخی رسانه ها. این انتقادها برگرفته از فضای بیش از اندازه احساسی و غلو شده فوتبال ایران است، فضایی که به دنبال فوت هادی نوروزی شکل گرفته است. فضایی که از علی دایی انتظار داشت پس از گلزنی صبا سر جای خود بنشیند و سر در گریبان فرو ببرد. اما علی دایی یک مشکل بزرگ دارد. او بسیاری اوقات نمی تواند همسو با جریانات موجود در فوتبال ایران باشد. او علی دایی است، با همان خصوصیات همیشگی: یکدنده، مغرور و لجباز. در فضایی که همه به شدت احساساتی و جو زده هستند دایی نمی تواند چیزی به غیر از خودش باشد. او ظاهرسازی و عوامفریبی بلد نیست. بلد نیست برای خوشامد دیگران مصاحبه کند. او نمی تواند زمانی که دوربین روی صورت او زوم کرده بغض کند تا خود را ناراحت نشان بدهد. حالا همه اینها به چه کسی برخورده است؟ اینکه در فوتبال دایی از معدود کسانی است که نمی تواند شخص دیگری به غیر از خودش باشد عیب است؟ فوتبال ایران بدجوری به ظاهر سازی عادت کرده است. طیفی که افراد «ظاهرساز» را می پسندند انتظار داشتند علی دایی در دیدار با صبا اشک می ریخت، سردرگریبان روی نیمکت صبا می نشست ، مدام به طرف پسر خردسال کاپیتان فقید و با اخلاق پرسپولیس می رفت و او را در آغوش می کشید و یا اینکه اصلا لب خط نمی آمد. افراطی تر ها لابد انتظار داشتند دایی تیمش را چنان ارنج کند که کیسه گل سرخ ها شود!

فضای فوتبال ایران هنوز مملو از احساسات است، احساساتی که پس از به فوت هادی نوروزی به وجود آمد. در این فضا همه دوست دارند احساساتی باشند و خود و هنرهایشان را به رخ دیگران بکشانند. علی دایی هم در این میان راه همسو بودن با این طیف احساساتی را بلد نیست و همین می شود که تیغ تیز انتقادات به سمت وی نشانه می رود، به سمت اویی که هرگز با این شرایط غریبه نبوده است.....

نظر شما چیست، انتظار چه رفتاری از علی دایی در دیدار پرسپولیس و صبا داشتید؟

سارا گلدار /جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها