مرکز مشاوره قوه‌قضاییه با توجه به پرسش برخی خوانندگان درخصوص بخشش قاتل، مسئولیت کیفری، دیه، فریب در ازدواج و تهدید و ارائه چک برای ضمانت به پرسش‌های مطرح شده در‌این‌باره پاسخ داده است. مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامک به شماره 300011224 مطرح کنند و پاسخ را در همین صفحه بخوانند.
کد خبر: ۸۴۵۳۲۲

اگر زنی توسط خواهرزاده شوهرش به قتل برسد و شوهر رضایت دهد، در صورتی که زن فرزند و پدر و مادر نداشته باشد، خواهر یا برادرش می‌توانند تقاضای قصاص کنند؟

مطابق قانون مجازات اسلامی در قتل عمد زنی که شوهر دارد، شوهر حق قصاص ندارد لذا رضایت شوهر در قتل عمد همسر خود توسط دیگری اثری ندارد. به همین خاطر اگر ورثه طبقه اول نداشته ورثه طبقه دوم (خواهران و برادران زن) حق مطالبه قصاص و گذشت از آن را دارند.

برادرم 29 سال دارد و در سن قانونی خدمت وظیفه عمومی، به خاطر عقب‌افتادگی ذهنی از خدمت سربازی معاف شد. آیا از نظر قانونی مسئولیت‌های کیفری یا حقوقی مشمول وی می‌شود یا فاقد مسئولیت کیفری است؟

مطابق ماده 51 قانون مجازات اسلامی، جنون در حال ارتکاب جرم به هر درجه که باشد رافع مسئولیت کیفری است و نیز طبق نظریه اداره حقوقی تشخیص این‌که عقب‌ماندگی ذهنی از مصادیق ماده 51 مذکور است یا خیر بعد از تحقیق و جلب نظر پزشک، تشخیص با دادگاه است. لذا مطابق ماده 1207 قانون مدنی صغار و اشخاص غیررشید و مجانین از تصرف در اموال و حقوق مالی خود ممنوع هستند.

اینجانب به ایراد ضرب نسبت به همسرم در دادگاه به پرداخت دیه محکوم شده‌ام، حال آن‌که او را نزده‌ام، ولی در اخذ آخرین دفاع دادیار نوشته شده که این موضوع را قبول دارم. ولی من بی‌سوادم در صورتی که در تمام مراحل دادرسی انکار کرده‌ام و شهود نیز به ایراد ضرب اشاره نکرده‌اند. آیا در مرحله تجدیدنظر شانسی دارم؟

صرف اقرار نمی‌تواند دلیل قاطع برای اثبات جرم باشد بلکه لزوما باید سایر دلایل و قراین و امارات قانونی در تائید آن بوده و برای قاضی قطع و یقین ایجاد کند. بنابراین شما می‌توانید در مهلت قانونی به رای قاضی اعتراض کرده و دلایل و مدارک خود را برای اثبات بی‌گناهی به دادگاه تجدیدنظر ارائه کنید.

همسرم با یک برنامه‌ریزی قبلی با گرفتن سه گواهی پزشکی قانونی، شکایت ضرب و جرح کرده و دادیار با قرار اتیان سوگند به تقاضای خود مدعی قرار مجرمیت برایم صادر کرده با توجه به این‌که من همسرم را نزده‌ام چگونه از خود دفاع کنم؟

برنامه‌ریزی او و چگونگی اخذ گواهی پزشکی را ثابت کنید به عبارت دیگر باید ثابت کنید که آثار ضرب و جرح ارتباط به شما ندارد.

دختری 25 ساله هستم. دو سال پیش با مردی آشنا شدم که قصد ازدواج با من را داشت، بعد از تحقیق درباره او متوجه شدم متاهل است و نامزدی را بهم زدم. اکنون مرا تهدید می‌کند که از آن دوران عکس و فیلم‌هایی از من دارد که من از آنها اطلاع ندارم. هر فردی که به خواستگاری من می‌آید، او را شناسایی و با او به نحوی تماس برقرار کرده و از ازدواج با من منصرفش می‌کند، مطمئن نیستم که از من عکسی داشته باشد و می‌ترسم اگر شکایت کنم ادعای شرف کند، ولی چند وقتی است با فردی نامزد هستم و به اسم فرد دیگری با یک خط ایرانسل اس‌ام‌اس‌هایی برای او فرستاده و حرف‌هایی درخصوص رابطه نامشروع من به دروغ زده است، لطفا راهنمایی‌ام کنید، واقعا زندگی‌ام را تباه کرده است.

شما می‌توانید با استناد به ارسال پیامک‌ها، از فرد مورد نظر به دادسرا به‌عنوان تهمت رابطه نامشروع شکایت کنید تا حداقل در دادسرا از او تعهد بگیرند که این اعمال را تکرار نکند و اگر عکسی از شما دارد مسترد کند.

مادرم وامی از بانک دریافت کرد و من به میزان مبلغ وام چکی بدون تاریخ به ضامن دادم، ولی پس از پرداخت اقساط و آزاد شدن چک، ضامن وی از دادن چک من امتناع و علیه من طرح دعوی کرد. آیا می‌تواند به این طریق مبلغ چک را بگیرد؟

چک نزد دارنده دلیل بر بدهی صاحب حساب است، اگر بحث ضمانتی بوده باید در متن آن یا در جایی قید شود تا قابل اثبات باشد. او می‌تواند اقدام کند شما باید ادعای خود را به نحو امکان ثابت کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها