پرسش و پاسخ قضایی

مرکز مشاوره قوه‌قضاییه با توجه به پرسش برخی خوانندگان درخصوص خلع ید، موجر و مستجر، اختلاف مالی ، دیه تصادف و مجازات تصادف رانندگی به پرسش‌های مطرح شده در‌این‌باره پاسخ داده است.مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامک به شماره 300011224 مطرح کنند و پاسخ را در همین صفحه بخوانند.
کد خبر: ۸۴۳۰۱۴

دادخواست خلع‌ید از یک باب مغازه ملکی متعلق به مرحوم پدرم، علیه برادرم، در شورای حل اختلاف داده‌ام. چون برادرم از ابتدا قصد اطاله دادرسی و.. داشته‌ به شورا لایحه داده که: به من سرقفلی تعلق می‌گیرد و شورا صلاحیت ندارد و تقاضای رد دعوا را دارم. سوالم این است که به صرف چنین ادعایی بدون ارائة هیچ دلیلی (و با فرض عدم ارائة هیچ کاغذ و مدرک و...) و فقط و فقط به صرف ادعای فوق، شورا می‌تواند عدم صلاحیت صادر کند؟

شورا می‌تواند عدم صلاحیت خود را اعلام کند و قانونا این حق با همان مرجع است لیکن مرجع بدوی می‌تواند پرونده را برای رسیدگی عودت داده و به‌حکم قانونی شورا از نظر دادگاه تبعیت کند.

در آپارتمان مسکونی که در اختیار مستاجر است لوله‌های فاضلاب طبقه سوم که دارای لوله مجزا برای هر طبقه است در طبقه همکف نشت کرده است. که درحال حاضر ساکن طبقه همکف ادعای خسارت دارد با توجه به این‌که لوله‌کشی ساختمان جزو مشاعات است آیا هزینه اصلاح لوله‌کشی مشترک است یا بر عهده یک نفر؟

با توجه به مقررات قانون تملک آپارتمان‌ها و آیین‌نامه اجرایی آن جزو هزینه‌های مشترک است.

من به یک نفر بابت خرید گوشی همراه مبلغ 600 هزار تومان بدهکار هستم که چند روز از موعد مقرر پرداخت گذشته ولی کارتن گوشی دست خود فروشنده‌ است. او مغازه گوشی فروشی دارد. به خاطر دیر شدن پرداخت پولش شروع به دادن اس‌ام‌اس‌های زشت کرده و به من فحش ناموسی می‌دهد که همه پیامک‌ها را ذخیره کرده ام . من در این شرایط چه کاری باید انجام دهم؟

طلبکار حق مطالبه طلب خود را داشته و باید از طریق قانونی اقدام می‌کرد اما عمل وی مبنی بر فحاشی قابل تعقیب و مجازات است و شما می‌توانید در دادسرای عمومی محل از ایشان شکایت کنید.

سال 89 دریک تصادف، عابر بودم که جراحاتی به من وارد شد. دادنامه برای شکستگی ستون فقرات
10 درصد، برای نقص عضو حاصل از ضعف حرکتی که ناشی ازآسیب مهرهای 5 کمری و اول خاجی 6.6 درصد تعیین کرده است که با اعتراض به بی‌اختیاری ادرار در پزشکی قانونی قسمت بند ج ماده 474 مجازات اسلامی تائید کرده است می‌خواستم ببینم که حکم شکستگی ستون فقرات با توجه به این عارضه همان درصد تعلق می‌گیرد یا دیه کامل؟

با توجه به نحوه طرح سوال شکستگی ستون فقرات مطابق آنچه در قانون آمده است صورت نگرفته است تا دیه کامل صورت گیرد بلکه ستون فقرات به میزان دیه متعلقه آسیب دیده است. بنابراین شکستگی ستون فقرات کامل نیست و دیه کامل تعلق نمی‌گیرد.بی اختیاری‌ ادرار به نحوی که پزشکی قانونی تشخیص و نظر داده است موجب این نمی‌شود که دیه کامل برای ستون فقرات که کاملا شکسته است ‌نسبت داد.

پنج ماه قبل برادرم با یک خودروی سواری تصادف کرد که منجربه مرگش شد. ما رضایت نداده و درخواست دیه کردیم. در دادگاه آخر که دیه را مشخص کردند ما حاضر شدیم ولی راننده حاضر نشد. حالا هم از دادگاه نامه‌ا‌ی آمده درخصوص این‌که وی را جریمه کردند تا دیه دهد و همچنین دومیلیون تومان جریمه که زندان نرود. ما می‌خواهیم راننده به زندان برود. آیا راهی وجود دارد که دوباره ازدادگاه درخواست تجدید نظر کنیم؟ ما رضایت ندادیم و راضی نیستیم این راننده آزاد شود.

تعیین این‌که برای راننده مجازات حبس تعیین شود یا خیر با دادگاه است. البته رضایت اولیای دم در تعیین جریمه به جای حبس موثر است اما چنانچه اولیای دم رضایت ندهند و دادگاه صلاح بداند، می‌تواند به جای حبس مجازات دیگری مثل جریمه تعیین کنند لذا اقدام دادگاه صحیح بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها