نوآوری

بومی‌سازی درایو متغیر6000 ولت

ساخت و بومی‌سازی آن دسته از دستگاه‌ها و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت که از خارج وارد می‌شوند، مصداق بارز اقتصاد مقاومتی است. اهمیت داخلی‌سازی این تجهیزات زمانی دوچندان می‌شود که آنها جزو تحریم‌ها قرار گرفته باشند و موانعی جدی برای ورود و استفاده آنها در کشور وجود داشته باشد.
کد خبر: ۸۴۰۶۰۸
بومی‌سازی درایو متغیر6000 ولت

به گزارش جام‌جم، از آخرین دستاوردهای متخصصان کشورمان در بومی‌سازی تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت، ساخت درایو متغیر 6000 ولت است که با قدرت ١٢٠٠ کیلو‌وات کار می‌کند. نیاز به ساخت این دستگاه، زمانی احساس شد که کشور با معضل تحریم مواجه و ورود این کالاهای استراتژیک به صنعت نفت محدود شد.

اغلب موتورهای برقی با دور ثابت کار می‌کنند، بنابراین این نوع موتورها در شرایط عملیاتی مختلف که نیاز به تغییر دور موتور است، قدرت مانور ندارند و محدودیت‌هایی را ایجاد می‌کنند؛ اما ساخت درایو متغیر باعث چیرگی بر این محدودیت می‌شود به‌طوری که با ساخت این دستگاه، می‌توان الکتروموتور پمپ‌های گازی را در دور لازم قرار داد و از هدر رفت انرژی جلوگیری کرد.

همچنین ساخت این دستگاه در داخل کشور، باعث صرفه‌جویی ارزی قابل توجهی شده و سالانه از خروج ده‌ها هزار دلار ارز از کشور جلوگیری می‌کند. به گزارش جام‌جم، این دستگاه با هزینه تمام شده 700 میلیون تومان در داخل کشور ساخته شده است و برآورد می‌شود که طی 2 تا 3 سال بتواند هزینه صرف شده را بازگرداند. مراحل آزمایشی درایو متغیر در مرکز انتقال نفت نظامیه اهواز پشت سرگذاشته شده و قرار است به‌زودی در دیگر مراکز نیز مورد استفاده قرار گیرد.

ویژگی دیگر دستگاه درایو متغیر این است که این تجهیز استراتژیک، علاوه بر صنعت نفت در سایر صنایع کشور نیز کاربرد دارد، بنابراین بومی‌سازی آن‌ گامی مهم در خودکفایی صنعتی کشور محسوب می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها