آشپزی با میوه بهشتی

پاییز که می‌رسد کم‌کم سر و کله میوه‌های خوش‌آب و رنگ این فصل مثل انار هم پیدا می‌شود. این میوه مفید و دانه‌های یاقوتی ترش و شیرین‌اش خواص فوق‌العاده‌ای دارد. حتما شما هم شنیده‌اید که متخصصان تغذیه به کسانی که دارای فشار خون بالایی هستند توصیه می‌کنند انار یا آب انار میل کنند.
کد خبر: ۸۳۹۶۱۶

در حقیقت انار از جمله میوه‌هایی است که نه‌تنها در کاهش فشار خون بلکه در پایین آوردن چربی خون نیز نقش بسزایی دارد به همین دلیل اگر به دنبال راه‌حلی هستید تا خطر ابتلا به سکته قلبی را در خودتان کاهش دهید، میل کردن انار می‌تواند به شما کمک کند.

این میوه خوشمزه و البته زیبا منبع غنی از پتاسیم، منیزیم و کربوهیدرات و آنتی‌اکسیدان‌هایی نیز هست که برای سلامت قلب و عروق و کاهش کلسترول خون مفید است. خواص سرد و خشک این میوه باعث شده است تا به راه‌حل خوبی برای درمان اسهال تبدیل شود. به دلیل داشتن همین خواص سرد بهتر است تا همراه انار از موادی مثل گلپر استفاده کنید. گلپر در عین حال که عطر خوبی به انار می‌دهد به دلیل داشتن خواص گرم به ایجاد تعادل در سردی انار نیز کمک می‌کند.

اگر به دنبال حفظ طراوت و جوانی پوست صورتتان هستید، انار را دست‌کم نگیرید. ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در انار باعث شده است که از این میوه برای تهیه بسیاری از ماسک‌های زیبایی موضعی استفاده شود. انار با وجود داشتن مقادیری قند برای بیماران مبتلا به دیابت مفید است البته بهتر است این بیماران از انارهای بامزه ترش‌تر استفاده کنند. هسته انار نیز دارای نوعی روغن است که برای حفظ سلامت پوست و مو بسیار موثر است و در عین حال مصرف آن از بروز پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

میزان کالری

در هر 100 گرم انار حدود 83 کالری دارد و به علت خواص چربی‌سوزی که دارد می‌تواند گزینه خوبی برای افرادی باشد که دارای رژیم لاغری هستند. انار در عین حال که نقش مهمی در سوزاندن چربی‌های اطراف شکم دارد به علت داشتن خواص ضدپیری از بروز چین و چروک ناشی از رژیم لاغری نیز پیشگیری می‌کند.

روش خرید و نگهداری انار

هنگام خرید انار دقت داشته باشید تا پوست انار کاملا یک رنگ باشد و خصوصا در قسمت بالای انار رنگ تیره وجود نداشته باشد. انار را پس از تهیه در یک مکان خشک و خنک نگهداری کنید. برای این منظور می‌توانید انار‌ها را داخل کاغذ بپیچید و سپس در یخچال قرار دهید. در صورتی که تصمیم دارید انار را برای فصول دیگر نگهداری کنید دانه‌های آن را جدا کنید و در یک ظرف تمیز شیشه‌ای که کاملا خشک است بریزید و در فریزر قرار دهید.

روش مصرف انار

این میوه خوشمزه توانسته است در بسیاری از خوراکی‌ها و غذاهای ایرانی جای خودش را باز کند. هم دانه‌های انار و هم رب حاصل از آن در انواع خورش‌ها و خوراک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. از روغن هسته انار برای تهیه انواع سس سالاد می‌توان استفاده کرد. در فصل پاییز که انار تازه در اختیارتان قرار دارد می‌توانید این میوه زیبا را در تهیه انواع ژله و دسر‌های خوشمزه با انار به کار ببرید.

مربای انار

مواد لازم: انار: 4 تا 5 عدد متوسط ، آب لیمو: یک قاشق غذاخوری ، شکر: یک کیلو

طرز تهیه: آب یک عدد انار را بگیرید و با شکر مخلوط کنید. بقیه انار‌ها را هم دانه کنید و در یک ظرف لعابی بریزید. مخلوط شکر و آب انار را روی دانه‌های انار بریزید. انار را 4 تا 5 ساعت در یخچال قرار دهید سپس آبلیمو را اضافه کنید و ظرف محتوی مواد را روی حرارت ملایم بگذارید. بعد از جوش آمدن، کف روی مربا را بگیرید. وقتی مربا قوام آمد و به غلظت کافی رسید آن را از روی حرارت بردارید و بعد از سرد شدن در شیشه بریزید و آن را هواگیری کرده و در جای خنک نگهداری کنید.

مرغ شکم پر با انار

مواد لازم: مرغ متوسط: یک عدد،‌ انار دانه شده: یک لیوان، آب انار: یک لیوان ، رب انار: یک قاشق غذاخوری، آلو بخارا: 8 تا 10 عدد، زرشک: 2 قاشق غذاخوری ، گردوی خرد شده: نصف لیوان ، سبزی معطر خرد شده شامل: جعفری، گشنیز، برگ سیر، ترخون و مرزه: 5 قاشق غذاخوری، نمک و فلفل و زعفران آب کرده: به میزان لازم ، پیاز: یک عدد ، سیر: 3 حبه ، کره یا روغن آب کرده: نصف فنجان

طرز تهیه: ابتدا مرغ را تمیز کنید و همه قسمت‌های داخل و بیرون مرغ را به نمک و فلفل و زعفران آبکرده آغشته کنید. سپس مرغ را 2 ساعت در یخچال قرار دهید. پیاز و سیر را نگینی خرد کرده و تفت دهید. در این مرحله سبزی خرد شده را به سیر و پیاز بیفزایید و صبر کنید تا سبزی سرخ شود. آلو بخارا را از قبل بشویید و خیس کنید. زرشک را نیز پس از شست‌وشو در آبکش بریزید تا آب آن برچیده شود. گردو و دانه‌های انار را به سبزی سرخ‌شده بیفزایید و همه مواد را مخلوط کنید. در نهایت نمک، فلفل، زرشک و آلو را به مواد داخل شکم مرغ اضافه کرده و داخل مرغ را با این مواد پر کنید. سپس کره یا روغن آب کرده را روی آن بریزید. قسمت باز شکم مرغ را با خلال دندان به هم وصل کنید یا با نخ و سوزن بدوزید، ران‌های مرغ را هم حتما با نخ محکم ببندید و پس از قرار دادن در یک ظرف مناسب، آب انار را روی مرغ بریزید. روی ظرف را با ورق آلومینیوم بپوشانید و در فر با حرارت 180 درجه سانتی‌گراد، به مدت 1.5 ساعت قرار دهید. بعد از اتمام زمان پخت اولیه روی ظرف را باز کنید و بار دیگر در فر بگذارید تا آب انار کاملا به خورد مرغ برود و کمی طلایی رنگ شود. این غذا را با کمی خیارشور و زیتون تزئین و با نان یا برنج نوش جان کنید.

آش انار

مواد لازم: لپه: یک پیمانه ، برنج: 1.5 لیوان، سبزی تازه شامل گشنیز، جعفری، اسفناج و تره: یک کیلو ، دانه انار: 3 لیوان ، رب انار: یک قاشق غذاخوری ، گوشت چرخ کرده: 300 گرم ، پیاز رنده شده: یک عدد ، نمک، فلفل، زردچوبه و روغن: به میزان لازم ، گلپر یا آویشن جهت تزئین روی آش: به میزان لازم

طرز تهیه: لپه و برنج را از قبل بشویید و خیس کنید و بپزید. سبزی آش را خرد کنید و به حبوبات اضافه کنید تا کاملا پخته شوند. صبر کنید برنج، لعاب بیندازد و آش غلیظ شود. سپس رب و دانه‌های انار را همراه نمک و فلفل به آش اضافه کنید و حرارت را کم کنید تا کاملا جا بیفتد. گوشت چرخ کرده را با پیاز رنده شده و نمک و فلفل مخلوط کرده و آن را ورز دهید و به صورت قلقلی دربیاورید. قلقلی‌ها را تفت دهید و در انتهای پخت به آش اضافه کنید. آش را در ظرف مناسبی بریزید و روی آن را با چند عدد قلقلی و دانه انار و گلپر تزیین کنید.

زیتون پرورده با دانه‌های انار

مواد لازم : زیتون شکسته: 500 گرم ، سیر رنده شده: نصف بوته ، پودر گردو: یک پیمانه ، رب انار: 4 قاشق غذاخوری ، آب انار: نصف لیوان ، دانه‌های انار: نصف لیوان ، گلپر: یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه: زیتون‌ها را شکسته و هسته آنها را درآورید. اگر وسایل مخصوص دانه‌گیری زیتون را در اختیار ندارید بهتر است از زیتون‌های شکسته آماده در بازار استفاده کنید. پودر گردو و آب انار و رب انار را مخلوط کنید و با کمی نمک، سیر رنده شده و گلپر به زیتون اضافه کنید و خوب مخلوط نمایید. دقت کنید چون آب انار رقیق است زیتون پرورده را به مقدار کم تهیه کنید تا کپک نزند. در نهایت دانه‌های انار تازه را به زیتون پرورده اضافه کنید.

انار پلو

مواد لازم: برنج: 4 پیمانه، پیاز: یک عدد، انار: دو پیمانه، کشمش: یک‌چهارم پیمانه، خلال پسته: 4 قاشق غذاخوری، گشنیز خرد شده: 4 قاشق غذاخوری، نمک و فلفل و ادویه پلویی: به میزان لازم، زعفران دمکرده: دو قاشق غذاخوری

طرز تهیه: ابتدا برنج از قبل خیس شده را روی حرارت قرار دهید و سپس آبکش نمایید. یک پیاز را نگینی خرد کرده و سرخ کنید. بعد از آماده شدن پیاز حرارت را کم کنید و کشمش را همراه خلال پسته، گشنیز، ادویه پلویی و زعفران به پیاز اضافه کنید. سپس حرارت را خاموش کنید و انار را به این مواد بیفزایید. کف یک قابلمه یک تکه نان را به عنوان ته‌دیگ قرار دهید و برنج را به همراه این مواد لایه لایه در قابلمه بریزید و برنج را دم بگذارید. بعد از گذشت 25 تا 30 دقیقه انار پلوی شما آماده است.

انار بیج

مواد لازم: گوشت چرخ کرده: نیم کیلو ، پودر گردو: 1.5 لیوان، رب انار: 2 قاشق غذاخوری ، آب انار: یک لیوان ، پیاز: یک عدد ، گلپر: به میزان لازم، سبزی معطر شامل تره، جعفری، گشنیز، نعنا و در صورت امکان چوچاق و خالواش از سبزی‌های محلی شمال کشور: نیم کیلو

طرز تهیه: ابتدا گوشت چرخ کرده را با پیاز رنده شده و نمک و فلفل مخلوط کنید و خوب ورز دهید. گوشت را به شکل قلقلی دربیاورید و سپس آنها را تفت دهید. سبزی را خرد کنید و تفت دهید. پودر گردو را به سبزی اضافه کرده مخلوط کنید. در نهایت نمک و فلفل و آب انار و رب انار را بیفزایید. بعد از آن که سبزی نیمه‌پز شد گوشت‌های قلقلی را به خورش اضافه کنید.

هر نیم ساعت یکبار یک تکه یخ درون خورش بیندازید تا غذا به روغن بیفتد. این خورش مانند فسنجان باید با حرارت کم پخته شود و چون با آب انار پخته می‌شود طعم لذیذی پیدا می‌کند. خورش را با پلو زعفرانی و سبزی تازه میل کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها