در حالی که اجرای طرح ثبت شماره سریال گوشی‌های تلفن همراه یا رجیستری قریب‌الوقوع است، به نظر می‌رسد قاچاقچیان گوشی در حال کشیدن نفس‌های آخر هستند.
کد خبر: ۸۳۹۱۵۲
شمشیر‌ «رجیستر» بر سر قاچاقچیان تلفن همراه

به گزارش خبرنگار جام‌جم، پس از یک بار اجرای ناموفق طرح رجیستری تلفن همراه در سال 85، اکنون مثلثی با همکاری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گمرک ایران و اپراتورهای تلفن همراه تشکیل شده تا این طرح به‌طور حساب‌شده، مجددا برای مبارزه جدی با قاچاق گوشی تلفن همراه به اجرا درآید.

براساس آمار غیررسمی موجود فقط 9 درصد از گوشی‌های تلفن همراه موجود در بازار به‌طور قانونی وارد کشور می‌شود و 91 درصد آن قاچاق است.

این در حالی است که ارزش گوشی‌های وارد شده به کشور سالانه به دو میلیارد دلار می‌رسد و همین ارقام درشت، لزوم برخورد با این قاچاق گسترده را بااهمیت می‌کند.

در طرح رجیستر کردن، با همکاری گمرک ایران فقط گوشی‌های تلفن همراهی در کشور قابل استفاده خواهد بود که شماره سریال آنها نزد گمرک ثبت شده و از طریق پنجره واحد الکترونیک به اپراتورها اعلام شده باشد.

به عبارت دیگر گوشی‌هایی که به هر طریق به‌جز گمرک وارد کشور شده باشد، با قرار‌گرفتن سیمکارت درون آن، آنتن نمی‌هد و قابل استفاده نیست.

بر این اساس قرار بود این طرح از اول مهرماه اجرا شود و حتی گمرک ایران و اپراتورهای تلفن همراه مقدمات اجرایی شدن آن را فراهم کرده‌اند، اما برای این که مشکلات سال 85 ایجاد نشود و قاچاقچیان با ترفندهای فنی موفق به دور زدن آن نشوند، اجرای طرح برای مدت محدودی به تعویق افتاده تا همه پیش‌بینی‌ها انجام شود.

آمادگی اپراتورها

داوود زارعیان، سخنگوی شرکت مخابرات ایران در این باره از آمادگی اپراتورها برای اجرای رجیستری خبر داد و به جام‌جم گفت: هر زمان ستاد مبارزه با قاچاق، اجرای رجیستری تلفن‌همراه را به ما اعلام کند، آماده اجرای آن هستیم. اما این امر نیاز به ایجاد شرایط و پیش‌زمینه‌هایی دارد.

وی افزود: اول این‌که اطلاع‌رسانی گسترده‌ای به مردم انجام شود. دوم این‌که واردکنندگان قانونی گوشی تلفن همراه افزایش یابند تا انحصار در بازار گوشی ایجاد نشود.

سوم این‌که گمرک ایران فرآیند ترخیص گوشی‌ها را سرعت ببخشد و نکته چهارم هم این است که پیش‌بینی‌های فنی برای جلوگیری از شماره سریال‌سازی و ترفند‌های فنی انجام شود، زیرا در گذشته برخی عوامل بازار یا قاچاقچیان گوشی‌ها را دستکاری و شماره سریال‌های جعلی در آن وارد می‌کردند.

در کنار این، اپراتورها باید از اجرای همیشگی طرح اطمینان حاصل کنند تا سرمایه‌گذاری برای ایجاد زیرساخت‌های لازم انجام شود.

واردکنندگان احتیاط کنند

در همین حال ابراهیم درستی، رئیس اتحادیه صوت، تصویر و موبایل تهران به جام‌جم گفت: گوشی‌های تلفن همراهی که اکنون در بازار وجود دارد با اطمینان رجیستر و عرضه خواهد شد، اما واردکنندگان از این پس باید از طریق مبادی قانونی واردات خود را انجام دهند به این دلیل که بحث رجیستر به‌زودی اجرا می‌شود.

وی افزود: بحث رجیستر گوشی موبایل به سه دلیل مبارزه با فرار مالیاتی، مبارزه با قاچاق کالا و مقابله با اجناس تقلبی و غیراستاندارد مطرح شده و در صورت اجرایی شدن تا حدودی از ورود این اجناس جلوگیری خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: قاچاق گوشی تلفن همراه علاوه بر بی‌کیفیت بودن و تقلبی بودن، ضررها و آسیب‌های بدنی به‌دنبال دارد که باعث به هم ریختن اعصاب و تاثیر‌گذاری بر مغز می‌شود.

رئیس اتحادیه صوت، تصویر و موبایل اظهار کرد: در این میان دولت باید برنامه‌ای را تدوین کند که واردکنندگان برای واردات قانونی موانع دست و پاگیر نداشته باشند و از آنجا که موبایل به یک کالای مصرفی تبدیل شده است باید در بازار وجود داشته باشد، وگرنه قیمت آن به‌سرعت بالا می‌رود.

وی تصریح کرد: در گذشته گمرک، سازمان تنظیم مقررات رادیویی و وزارت ارتباطات و وزارت صنعت، معدن و تجارت در واردات گوشی موبایل دخیل بودند که این موضوع باعث دپو شدن محصولات می‌شد، اما با اجرا شدن طرح جدید رجیستری، همه اجناس با محوریت گمرک ترخیص شده و دیگر دستگاه‌ها با این سازمان هماهنگ خواهند شد.

درستی تاکید کرد: کالاهایی که اکنون در بازار موجود است هیچ خطری‌ تهدیدشان نمی‌کند و طبق روال قبل رجیستر خواهد شد اما از این پس واردکنندگان باید برای واردات محصولات خود از مبادی قانونی اقدام کنند.

گمرک: همه جوانب را می‌بینیم

فرود عسکری، مدیرکل واردات گمرک ایران به جام‌جم گفت: گمرک برای اجرای موفق طرح رجیستری گوشی تلفن همراه در حال کارشناسی گسترده و همه‌جانبه‌نگری است تا اجرای طرح، موفق باشد.

وی افزود: از همین‌روست که اجرای رجیستری گوشی تلفن همراه برای مدت محدودی به تعویق افتاده است اما با پایان کارشناسی‌ها و در هماهنگی با ستاد مبارزه با قاچاق این طرح اجرا شده و بخش بزرگی از قاچاق گوشی برچیده خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها