مرکز مشاوره قوه‌قضاییه با توجه به پرسش برخی خوانندگان درخصوص نفقه، ارثیه، مهریه، مزاحمت، محکومیت بیماران روانی و بررسی دارایی غیرمنقول به پرسش‌های مطرح شده در این باره پاسخ داده است. مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامک به شماره 300011224 مطرح کنند و پاسخ را در همین صفحه بخوانند.
کد خبر: ۸۳۸۳۱۴

نفقه

نفقه به فرزند دختر یا پسر تعلق می‌گیرد و تا چه زمانی تعلق می‌گیرد. دریافت نفقه از چه نظر متفاوت است. لطفا توضیح دهید.

نفقه هم به فرزند پسر تعلق می‌گیرد و هم فرزند دختر؛ در مورد فرزند پسر تا 18 سالگی و فرزند دختر تا زمان ازدواج. البته برخی حقوقدانان نفقه پسر را تا زمانی که شغلی بیابد برقرار می‌دانند.

ارثیه

ارث زن از همسر متوفی، یک هشتم از کل یک واحد آپارتمان است یا از اعیانی آن آپارتمان؟

براساس مقررات قانون اصلاح موادی از قانون مدنی مصوب سال 1387 مجلس شورای اسلامی زن در صورت فرزنددار بودن زوج یک‌هشتم از قیمت اموال غیرمنقول (از جمله آپارتمان) اعم از عرصه و اعیان ارث می‌برد.

مهریه

اگر مهریه براساس سکه بهار آزادی تعیین شده باشد، آیا برای محاسبه آن به نرخ روز، همانند مهریه تعیین شده براساس پول نقد، در عدد شاخص ضرب خواهد شد؟ یا تنها تعداد سکه ملاک است؟

چون سکه عین معین است، دادگاه در زمان رسیدگی به همان خواسته مطروحه رای خواهد داد و نه ارزش ریالی آن.

مزاحمت

در یک آپارتمان، در صورتی که یکی از واحدها، به کرات، باعث سلب آسایش دیگر واحدها شود آیا دادگاه می‌تواند در شرایطی خاص، حکم به خروج او از آن آپارتمان بدهد؟

خیر، در صورت ایجاد مزاحمت به دادسرای محل وقوع جرم مراجعه و اعلام شکایت کنید. در قانون، مجازاتی به‌عنوان حکم خروج از آپارتمان وجود ندارد.

محکومیت بیماران روانی

آیا کسی که دارای کارت قرمز مخصوص بیماران روانی است و به جرم ورود به عنف به 91 روز حبس تعزیری محکومیت قطعی یافته باید زندان برود یا تبدیل به جزای نقدی می‌شود؟

طبق ماده 51 قانون مجازات اسلامی جنون در حال ارتکاب جرم به هر درجه که باشد رافع مسئولیت کیفری است و همچنین ماده 52 قانون مذکور اعلام داشته مرتکب جرم در حین ارتکاب مجنون بوده و با جلب نظر متخصص ثابت شود، به‌دستور دادستان تا رفع حالت مذکور در محل مناسبی نگاهداری خواهد شد، مگر این‌که فرد مورد نظر بیماری روانی آن در حد مذکور نباشد که باید مجازات کیفری را تحمل کند

استعلام دارایی غیرمنقول

آیا از قاضی اجرای احکام می‌توان بدون معرفی دارایی غیرمنقول محکوم‌علیه از دفاتر رسمی و اداره ثبت املاک و اسناد جهت توقیف اموال محکوم علیه به میزان محکوم درخواست استعلام کرد؟

توقیف مال غیرمنقول در قسمت اجرا با ذکر شماره پلاک و مشخصات ملک امکان‌پذیر است. اداره ثبت پس از اعلام توقیف در صورتی که ملک به نام محکومٌ علیه ثبت شده باشد مراتب را در دفتر املاک بازداشتی و پرونده ثبتی قید و به قسمت اجرا نتیجه را اعلام می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها