نگاه 20

این راه نظارت نیست

در رابطه با موضوع پیش آمده برای فدراسیون دوومیدانی و شرط و شروط وزیر ورزش برای امضای حکم منتخب مجمع انتخاباتی این فدراسیون، ضروری است که آقایان عنایت داشته باشند چنین نگاهی خلاف اساسنامه فدراسیون‌ها، مقررات بین‌المللی و روح قانون است.
کد خبر: ۸۳۷۴۰۷

وزارت ورزش در برخـــورد بــا فدراسیون‌های ورزشی باید جنبه داخلی و بین‌المللی آنها را مدنظر داشته باشد. اساسا تعریف فدراسیون‌های ورزشی در قوانین کشور ما تحت‌عنوان موسسات عمومی غیردولتی به این دلیل است که با مقررات بین‌المللی مبنی بر عدم دخالت دولت در اداره آنها منطبق باشند. در این میان وزارت ورزش برای حفظ جنبه حاکمیتی می‌تواند از طریق مجمع فدراسیون به عنوان بالاترین مرجع فنی آن، نظارت و هدایت خود را اعمال کند.

این کار شدنی است چراکه از یک‌سو حدود ده نفر از اعضای مجمع 43 نفره را ـ متاسفانه ـ خود وزارت و به دلیل شکل نگرفتن موسسات مردم‌نهاد مثل انجمن‌های تخصصی مربیان و ... معرفی می‌کند، ریاست مجمع هم برعهده وزیر ورزش است و 31 رئیس هیات استانی را هم مجامع استانی تحت ریاست مدیران‌کل ورزش و جوانان انتخاب می‌کنند و نیازی نیست از شیوه‌های دیگری برای نظارات استفاده کرد.

در این میان در بحث اداره مالی فدراسیون طبق اساسنامه منابع درآمدی شامل کمک‌های دولت، عضوگیری و دیگر فعالیت‌های اقتصادی زیرنظر خزانه‌دار و بازرس فدراسیون‌ها انجام می‌شود و به هیچ عنوان وزارت ورزش حق دخالت در امور مالی فدراسیون‌ها را ندارد.

در نتیجه این‌که عنوان شود صدور حکم رئیس فدراسیون منوط به آوردن اسپانسر است جزو وظایف و اختیارات وزیر نیست. اصولا باید توجه داشت به لحاظ منطقی اولا نمی‌شود اسپانسر را یک‌روزه و دوروزه جذب کرد و دوم این‌که وزیر می‌تواند بعد از صدور حکم در یک مدت زمان مثلا شش‌ماهه یا یک‌ساله درصورتی که اسپانسر جذب نشد، از مجمع کسب تکلیف کند.

رویکرد دخالت در امور فدراسیون‌ها به لحاظ بین‌المللی برای ما پیامد تعلیق را خواهد داشت و چنانچه فردی گزارش دخالت دولت در امور فلان فدراسیون را به دیوان داوری ورزش لاهه ارائه کند می‌توانند آن فدراسیون را تعلیق کنند. در حالی که اوضاع روابط بین‌المللی ما روبه بهبود است شایسته نیست در ورزش به‌سوی دیگر برویم. البته توجه به یک نکته دیگر ضروری است اگر در زمینه مالی چنین دخالتی صورت گیرد و قرار باشد از محل درآمدهای فدراسیون حق عضویت به فدراسیون‌های بین‌المللی تخصیص یابد مثلا درصدی از برگزاری جام باشگاه‌های آسیا به فدراسیون قاره‌ای و بین‌المللی تعلق گیرد چنانچه درآمد فدراسیون به حسابی غیر از حساب فدراسیون واریز شود خود فدراسیون بین‌المللی می‌تواند مستقیم ما را تعلیق کند.

در مجموع رویکرد دخالت در امور فدراسیون‌های ورزشی هرچند با توجیه نگاه حاکمیتی، با روح قانون مغایر بوده و راه نظارت و هدایت فدراسیون‌ها این نیست!

سعید فائقی

معاون اسبق سازمان تربیت بدنی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها