بارندگی‌های آخر هفته 12 قربانی گرفت

سیل همچنان قربانی می‌گیرد

حوادث دو ماه پس از سیل مرگبار کن و جاده چالوس، این بار سیل در شرق تهران و سه استان دیگر 12 قربانی گرفت. پنج نفر از قربانیان در منطقه پاکدشت جان باختند.
کد خبر: ۸۳۷۴۰۶

به گزارش جام‌جم، بعد از سیل مرگبار در کن و جاده چالوس، کسی تصور نمی‌کرد، دو ماه بعد در جمعه‌ای دیگر و پس از بارندگی شدید باز هم شاهد وقوع سیل و مرگ 12 نفر بر اثر آن باشیم. سیل در شرق تهران همه را غافلگیر کرد و افرادی که برای تفریح به حاشیه روستای توچال پاکدشت رفته بودند، فرصتی برای فرار پیدا نکرده و جریان آب هشت نفر را با خود برد.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر کشور در این‌باره گفت: بر اثر جاری شدن سیل، به 41 شهر و روستا آسیب وارد شد.

دکتر ناصر چرخساز افزود: در جریان این آبگرفتگی‌ها در شرق استان تهران، هشت نفر که پنج نفر از آنها اعضای یک خانواده بودند، در میان این سیلاب گرفتار شدند که اجساد چهار نفر از آنها توسط امدادگران در محل حادثه پیدا شد. چهار نفر دیگر که مصدوم شده بودند، در بیمارستان زعیم بستری شدند، اما یکی از آنها فوت کرد . وی اضافه کرد: در حادثه‌ای دیگر، پنج نفر که برای تماشای طغیان رودخانه «فینی» به یکی از آبنما‌های مسیر این رودخانه در حوالی روستای رودبار بندرعباس رفته بودند، گرفتار سیل شدند. یک نوجوان 14 ساله با کمک نیروهای مردمی و هلال‌احمر نجات یافت، اما دو زن و دو کودک سه و شش ساله غرق شدند. همچنین یک نفر در بجنورد و دو نفر در آذرشهر در استان آذربایجان شرقی در جریان حادثه سیل کشته شدند.

هشدار جدی آتش‌نشانی

سیدجلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران هم به جام‌جم گفت: 80 حادثه ناشی از بارش شدید جمعه به آتش‌نشانی اعلام شد. همچنین در یکی از این حوادث، دو جوان حدود 22 ساله در میان حجم زیادی از آب ناشی از طغیان رودخانه در قیامدشت گرفتار شده بودند که آتش‌نشانان برای نجات آنها اقدام کرده و هر دو را نجات دادند. این در حالی بود که تحقیقات از نجات‌یافتگان نشان می‌داد دوست دیگر آنها را آب با خود برده است. هنوز آتش‌نشانان و گروه امدادی موفق به یافتن وی نشده‌اند. همچنین 80 دستگاه خودرو که در جاده امام رضا(ع) در گل و لای گرفتار شده بودند، خارج شد.

وی افزود: با توجه به این که به روزهای پایانی فصل تابستان و آغاز فصل پاییز نزدیک می‌شویم احتمال وقوع بارندگی وجود دارد. بنابراین از مردم می‌خواهیم اگر قصد سفر یا تفریح درحاشیه‌های رودخانه‌ها یا تپه‌ها را دارند هنگام عصر و پیش از تاریک شدن هوا این مکان‌ها راترک کنند. خودروهایشان را درحاشیه رودخانه و اطراف آن‌که احتمال وقوع طغیان آب وجود دارد، پارک نکنند. علاوه بر آن برای این که زودتر به مقصد برسند سعی نکنند از داخل رودخانه‌های خشک عبور کنند تا هنگام بروز سیل در رودخانه گرفتار نشوند.

نجات 11 سرنشین خودرو

غلامرضا گنج‌آبادی، رئیس جمعیت هلال‌احمر استان تهران نیز اعلام کرد: افرادی که برای تفریح به حاشیه رودخانه توچال پاکدشت رفته بودند، با بارش ناگهانی و سیلاب، غافلگیر شدند و سیل خودروی آنان را به داخل رودخانه برد که با عملیات به‌موقع امدادگران 11 سرنشین خودرو از مرگ حتمی نجات یافتند.

شناسایی 3 جسد

تاکنون جسد چهار نفر از جانباختگان سیل جمعه شب در جنوب شرق استان تهران که سه مرد و یک زن بودند، به پزشکی قانونی منتقل شده که هویت سه نفر از آنها به نام محمدتقی زین‌الدین، نیایش مشهدی تقی و علی بنی مصطفی‌ عرب شناسایی شد.

تشکیل جلسه مدیریت بحران

هادی رحمتی، مدیرکل بحران استان تهران از تشکیل جلسه شورای مدیریت بحران برای جمع‌بندی سیل جمعه شب در شرق و جنوب شرق استان تهران خبر داد.

همچنین اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در حاشیه بازدید از روستای توچال اعلام کرد: سیل اخیر به خانه‌های مسکونی خساراتی وارد نکرده، اما خساراتی به چند دستگاه خودروی سواری و خسارات جزئی‌تر به بخش‌های کشاورزی وارد کرده است. 12 نفر در این حادثه کشته شدند .

توفان و سیل نداریم

مهندس احمد وظیفه، مدیر پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور درباره آخرین وضعیت جوی در کشور گفت: پیش بینی‌ها در حد سه یا چهار روزه است. از نظر وزش باد، توفان و رعد و برق تا پایان هفته مشکلی نخواهیم داشت و شاهد روند گرمایش دما خواهیم بود. زیرا عبور سامانه دو روز قبل، باعث شد دما افت کند و هوا رو به سرما برود اما از روز دوشنبه با افزایش دما در کشور روبه‌رو خواهیم شد. در دامنه البرز و زاگرس به‌طور پراکنده افزایش ابر و نیز در بعدازظهر و اوایل شب رگبار و رعد‌و برق خواهیم داشت اما پیش‌بینی سیل و توفان نخواهیم داشت. از هفته گذشته احتمال سیل جمعه را پیش‌بینی کرده بودیم و اطلاعیه و اخطاریه‌هایی به ارگان‌های مرتبط صادر شد و همگی به حالت آماده‌باش در آمده بودند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها