رادیو مظهر اندیشه‌ورزی

به عنوان کسی که بجز همکاری با رادیو همواره شنونده آن نیز بوده‌ام، می‌دانم و تردیدی ندارم نه‌تنها رادیو فرهنگ بلکه تمام شبکه‌های رادیویی ما در ارتقای فکری و فرهنگی جامعه سهم قابل توجه داشته و همیشه پذیرای اندیشمندان، فرهیختگان و اهل فرهنگ و هنر بوده‌اند.
کد خبر: ۸۳۶۸۳۴
رادیو مظهر اندیشه‌ورزی

رادیو همواره از بهترین‌های عصر خود بهره گرفته و از حضور و همکاری فرهیختگان استفاده کرده است. همچنین در این رسانه و بخصوص در رادیو فرهنگ، اندیشه‌ورزی از اهمیت قابل توجهی برخوردار بوده است. از این روست که بدون ذره‌ای تردید، می‌توان گفت این رسانه تاثیر بسزایی در ارتقای فرهنگ عمومی جامعه داشته و دارد.

رسانه‌ای می‌تواند بر مخاطبش تاثیر بگذارد و او را به سمت و سوی مدنظرش هدایت کند که از مخاطب جلوتر باشد و برنامه‌سازانش جزو برترین‌ها و پیشروان حوزه‌های مختلف باشند. تردیدی نیست رادیو حداقل 50 سال از تلویزیون جلوتر است، چراکه مباحث این رسانه در هر قالبی قابل مقایسه با تلویزیون نیست. موضوعات مهم و اندیشمندانه‌ای که رادیو به آنها می‌پردازد، از قدرت و برتری رادیو حکایت می‌کند و آن را به رسانه‌ای بی‌مانند بدل کرده است. همچنین مخاطبان رادیو نیز همیشه آدم‌های فهیم و اهل اندیشه بوده‌اند. در تمام جوامع، فرهیختگان و نخبگان علاقه‌ چندانی به تماشای تلویزیون نداشته و ندارند. نه‌تنها اندیشمندان بلکه عموم جامعه از شنیدن رادیو لذت می‌برند، چراکه برایشان فایده دارد. رادیو همیشه برای مخاطبانش چیزی برای آموختن و اندیشیدن دارد و اگر لذتی برایشان ایجاد می‌کند، لذت‌های عمیق و اندیشمندانه است. برخلاف تصور بسیاری که گمان می‌کنند رادیو مخاطبانش را از دست داده یا در مقایسه با تلویزیون کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، به‌جرات می‌گویم شنونده رادیو کمتر از مخاطب تلویزیون نیست و از قضا مخاطبان جدی‌تری دارد؛ مخاطبانی که نمی‌خواهند صرفا سرگرم شوند یا اوقاتشان به هر شکلی سپری شود.

رادیو رسانه خودنمایی‌ یا سانسور نیست و آنچه به مخاطبانش ارائه می‌کند، خارج از حب و بغض‌های احتمالی، خالص و درست است.

اگر این نکته را در نظر بگیریم که میان شبکه‌های متعدد رسانه‌ای چنین فاخر و ارزشمند، شبکه‌ای به فرهنگ اختصاص دارد و هر آنچه به مخاطبانش ارائه می‌کند برآمده از اندیشه‌های فرهنگی و صاحب ارزش است، حتما به تاثیرگذاری آن ایمان خواهیم داشت و خواهیم پذیرفت این رسانه در شکل‌گیری افکار عمومی و فرهنگ عمومی جامعه سهم قابل توجه دارد.

عبدالحسین مختاباد‌

‌ آهنگساز و عضو شورای شهر تهران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها