قرمز، زرد، سبز و نارنجی‌هایی که نه‌تنها سفره‌مان را رنگین‌کمانی می‌کند، بلکه ما را در برابر انواع بیماری‌ها واکسینه کرده و سلامت را به ما هدیه می‌دهد. فلفل دلمه‌ای را می‌گوییم که در رنگ‌های متفاوت و زیبا وجود دارد و گرچه امروزه به مدد کشت‌های گلخانه‌ای در همه فصول سال یافت می‌شود، اما در تابستان در هر مغازه میوه فروشی به خریداران چشمک می‌زند.
کد خبر: ۸۳۵۱۷۵

این سبزی بسیار زیبا و رنگارنگ دارای خواص درمانی بسیار فراوان و سرشار از ویتامینA و ‍C است که آنتی‌اکسیدان‌هایی است که روی رادیکال‌های آزاد که مخرب سلول‌هاست، تاثیر گذاشته و ریسک بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

این گیاه از گرفتگی رگ‌ها جلوگیری و به دلیل فیبر بالایی که دارد کلسترول بد را کنترل کرده و بدن را در مقابل سکته قلبی مقاوم می‌کند.

نکته جالب این‌که فلفل دلمه‌ای در جریان رشد و رسیده شدن تغییر رنگ می‌دهد. اگر فلفل دلمه‌ای به صورت نارس چیده شود رنگ آن سبز است و به مرور زردرنگ و سپس نارنجی و قرمز می‌شود و براساس رنگ‌های مختلف خواص متفاوتی دارد و برای مثال فلفل قرمز دلمه‌ای سرشار از لیکوپن و ضدسرطان پروستات مثانه و پانکراس است.

به بیان دیگر هر چقدر حوصله به خرج دهیم و این سبزی را رسیده و قرمزتر بچینیم و مصرف کنیم‌، خاصیت آنتی‌اکسیدانی بیشتری دارد. به همین دلیل هم فلفل‌های رنگی در بازار گران‌تر از فلفل سبز است.

فلفل دلمه‌ای زرد حاوی مقدار زیادی ویتامین B9 است و فلقل دلمه‌ای سبز سرشار از ویتامین K است.

این سبزی خوشرنگ به دلیل میزان کالری کم و میزان زیاد آبی که دارد ( 90 در صد) برای افراد چاق بسیار مفید است و به لاغری کمک می‌کند.

این گیاه حاوی آهن، مس، کلسیم، پتاسیم، فسفر، منیزیم و زینک است و به دلیل میزان فیبر بالایی که دارد ضد یبوست است.

فلفل دلمه‌ای به‌دلیل ویتامین C زیادی که دارد، ضد افسردگی است و اضطراب، نگرانی و دلهره‌های روانی را از شما دور می‌کند.

میزان کالری

در هر صد گرم فلفل دلمه‌ای فقط 15 کیلو کالری وجود دارد و به دلیل میزان آب و فیبر زیادی که در این سبزی خوشرنگ و عطر وجود دارد، سبزی مناسبی برای کاهش وزن و لاغرشدن است.

پس آن را در سبد تغذیه خود قرار دهید. فلفل دلمه‌ای باید تازه، سفت و آبدار باشد و بیشتر از ده تا 12 روز در یخچال نگهداری نشود، پس این سبزی را به مقدار کم خریداری و سعی کنید آن را تازه و باطراوت میل کنید.

پیتزا فلفل دلمه‌ای

مواد لازم: فلفل دلمه‌ای قرمز: 2 عدد، فلفل دلمه‌ای زرد: 2 عدد، زیتون سبزخردشده: یک‌دوم فنجان، جعفری تازه خرد شده: یک‌چهارم فنجان، سرکه قرمز: 2 قاشق چایخوری، روغن زیتون: سه‌چهارم قاشق غذا‌خوری، فلفل سیاه: به میزان لازم، پنیر پیتزا: 450 گرم، پنیر پارمسان رنده شده: 6 قاشق غذاخوری، نان پیتزا: یک عدد

طرز تهیه: گریل فر یا قسمت گریل ماکروفر را از قبل گرم کنید. فلفل دلمه‌ای‌ها را به درازا دو نیم و غشا و دانه‌های آن را خارج کنید. نیمه‌های فلفل دلمه‌ای را به صورتی که پوستشان رو به بالا باشد در یک ورق فویل قرار دهید و با دست صافشان کنید. به مدت 15 دقیقه اجازه دهید پخته شود.

سپس در یک کیسه با قابلیت زیپ شدن قرارشان دهید و درش را ببندید. (فلفل‌ها را در حالی که گرم است داخل کیسه قرار ندهید) اجازه دهید 15 دقیقه بماند، پوست فلفل‌ها را بکنید و آنها را قطعه قطعه کنید.فلفل‌ها را در یک کاسه با زیتون سبز و چهار موادی که بعد از آن آمده، ترکیب کنید. (زیتون سبز تا فلفل سیاه) فر را تا دمای 350 درجه سانتی‌گراد گرم کنید. ترکیب فلفل دلمه‌ای را روی نان پیتزا به‌صورت مساوی تقسیم کنید. پنیر را نیز روی آن بریزید.اجازه دهید پیتزا به مدت 7 دقیقه در دمای 350 درجه بپزد تا زمانی که پنیر آب و روی پیتزا طلایی شود.

دلمه فلفل رنگی

مواد لازم: برنج: یک پیمانه ، نمک و فلفل سیاه و قرمز: به مقدار لازم، فلفل دلمه‌ای سبز، زرد و قرمز: از هر کدام 2 عدد، روغن مایع مخصوص سرخ کردن: به مقدار لازم، پیاز نگینی خرد‌ شده: 2 عدد، گوشت چرخ کرده: 400 گرم، رب گوجه‌فرنگی: یک‌چهارم پیمانه، گوجه‌فرنگی پوست گرفته و رنده شده: 2 عدد، زعفران: یک قاشق سوپخوری، سبزی: 150 گرم

طرز تهیه: در قابلمه‌ای مناسب، مقداری آب ریخته، روی حرارت زیاد قرار دهید. پس از جوش آمدن، برنج را داخل قابلمه‌ حاوی آب جوش بریزید تا نیم‌پز شود، سپس آبکش کنید.

از قسمت پایین سر فلفل دلمه‌ای، دور تا دور آنها را با چاقو بریده و کنار بگذارید. سفیدی و دانه داخل آنها را بیرون آورده، کمی نمک داخل آن پاشیده و آنها را در تابه‌ای حاوی روغن تفت دهید و کنار بگذارید.

در تابه‌ای مناسب، پیاز را در کمی روغن تفت داده تا طلایی رنگ شود؛ سپس گوشت را به آن اضافه کرده، تفت داده تا آب آن کشیده شود. در تابه‌ای دیگر حاوی یک قاشق سوپ‌خوری روغن، نیمی از رب گوجه‌فرنگی را ریخته و تفت دهید تا تغییر رنگ دهد و خوشرنگ شود، سپس به گوشت اضافه کنید.

گوجه‌فرنگی‌ها را به مواد بالا افزوده و تفت دهید تا مقداری از آب آنها کشیده شود.

زعفران، نمک و فلفل سیاه و قرمز را نیز به مواد بالا افزوده، مخلوط کرده و از روی حرارت بردارید. پس از آن، سبزی و برنج را اضافه و کاملا مخلوط کنید. داخل فلفل دلمه‌ای‌ها را با مایه آماده‌شده پُر کرده (اما خیلی داخل آنها را پر نکنید تا پس از پخت، باعث پاره شدن فلفل دلمه‌ای‌ها نشود)، سپس درِ آنها را بگذارید.

در قابلمه‌ای مناسب، بقیه رب گوجه‌فرنگی را در کمی روغن تفت داده، چهار پیمانه آب و کمی نمک و فلفل به آن اضافه کرده، آنگاه دلمه‌ها را در آن چیده و درِ ظرف را بگذارید تا به مدت یک ساعت بپزد. پس از این مدت، در ظرف مورد نظر بچینید و میل کنید.

فلفل دلمه‌ای و تخم‌مرغ و قارچ

مواد لازم برای 4 نفر: فلفل دلمه‌ای و پیاز خلال‌شده: از هر کدام یک عدد، قارچ حلقه شده: 20 عدد، آبلیمو: یک‌چهارم پیمانه ، رب گوجه‌فرنگی: یک قاشق غذاخوری‌، عصاره مرغ: یک عدد ، آب: 5/1 پیمانه، روغن: به میزان لازم

طرز تهیه: قارچ‌ها را در تابه ریخته و آبلیمو را اضافه کنید. در تابه را ببندید تا آب میان بافتی قارچ خارج و خشک شود. سپس مقدار کمی روغن اضافه کنید تا قارچ تفت بخورد.

در تابه‌ای دیگر فلفل دلمه‌ای را با مقداری روغن تفت دهید تا کمی نرم شود. سپس پیاز را اضافه کرده و بگذارید با هم تفت بخورد. رب، آب و عصاره مرغ را بیفزایید تا جوش بیاید. در این زمان قارچ را اضافه کنید و با در بسته 30 دقیقه بگذارید تا جا بیفتد و بعد تخم‌مرغ را اضافه کرده و مرتب هم بزنید تا تخم‌مرغ در یک جا سفت نشود و بعد از سه دقیقه خوراک آماده است.

نیمرو قالبی با فلفل دلمه‌ای

مواد لازم: فلفل سبز دلمه‌ای: یک عدد ، گوجه فرنگی متوسط: یک عدد، روغن: به میزان لازم، نمک و فلفل: به میزان لازم

طرز تهیه: فلفل دلمه‌ای را حلقه حلقه کنید. کف ماهیتابه مقداری روغن یا کره بریزید، حلقه‌های فلفل دلمه‌ای را داخل ماهیتابه قرار دهید، یک دقیقه حرارت برای نرم شدن فلفل‌ها کافی است، فلفل‌ها را برگردانید و حلقه گوجه‌فرنگی را داخل هر فلفل قرار دهید.اجازه دهید گوجه گرم و کمی پخته شود. سپس روی گوجه یک عدد تخم مرغ اضافه کنید و نمک و فلفل بزنید.کمی صبر کنید تا تخم مرغ خودش را بگیرد و سپس با نان تازه میل کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها