پس از گذشت سال‌ها از تولید فیلم محمد رسول‌الله(ص) توسط مصطفی عقاد سرانجام سینمای ایران فیلمی با محوریت دوران کودکی رسول‌الله(ص) به کارگردانی مجید مجیدی را روانه اکران کرد که بازخوردهای فراوانی چه در داخل و چه خارج از مرزهای ایران داشت.
کد خبر: ۸۳۴۵۸۰

این فیلم سینمایی که از چهارم شهریور مصادف با روز میلاد امام هشتم(ع) اکران خود را در 40 سینمای تهران و تعداد زیادی از سینماهای شهرهای دیگر آغاز کرده، در نخستین روز نمایش خود فروشی معادل 200 میلیون تومان رسیده و رکورد جدیدی را در تاریخ سینمای ایران رقم زد. در همین زمان مجیدی به همراه گروه بازیگران فیلمش شامل: مهدی پاکدل، ساره بیات، مینا ساداتی و علیرضا شجاع‌نوری برای نمایش افتتاحیه فیلم در جشنواره مونترال کانادا عازم این کشور شده و در جلسات پرسش و پاسخ حضور پیدا کردند. فیلم بشدت مورد استقبال تماشاگران قرار گرفته و طی سه روز مختلف به نمایش درآمد و نقدهای ستایش آمیزی نیز دریافت کرد.

در داخل نیز محمد رسول‌الله(ص) بسیار مورد استقبال رسانه‌ها، اهالی فرهنگ و نیز نمایندگان مجلس قرار گرفت. محمدحسین صفارهرندی در جلسه فعالان مجازی که چند روز پیش در شهر مشهد برگزار شده بود درخصوص دیدگاه رهبر معظم انقلاب درباره فیلم مجیدی گفت: شنیده‌ام ایشان بعد از دیدن فیلم که به نظرمی‌رسید زمانش طولانی و خسته‌کننده بوده باشد فرمودند که حاضرم همین الان با همان شوق اولیه فیلم را از اول تا به آخر دوباره ببینم.

ابوذر ندیمی (سخنگوی فراکسیون رسانه و هنر مجلس شورای اسلامی) نیز با اشاره به آغاز اکران فیلم محمد رسول‌الله(ص) گفت: رویکردی که آقای مجیدی و همکارانش در ده سال گذشته پیگیری کردند و با استفاده از مستندات تاریخی و مشاوران مذهبی سعی کردند این شخصیت بزرگ و ماندگار جهان را به زبان هنر معرفی کنند، قابل اعتنا و با ارزش است و سرمایه‌گذاری درخصوص این نوع فیلم‌ها و تولیدات هنری می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد. نماینده مردم لاهیجان در مجلس شورای اسلامی افزود: نمایش هنری گرانسنگ این شخصیت‌های جهانی حتما موثر است و چندین کارکرد در داخل و خارج دارد که از جمله آنها می‌توان پاسخ به عطش نیاز به الگو، نمونه، اسوه، مقتدا و رهبر در دنیای امروز را مورد اشاره قرار داد.

علی مطهری یکی دیگر از نمایندگان مجلس نیز پس از تماشای فیلم فوق در بهمن سال گذشته گفت که پس از تماشای فیلم محمد رسول‌الله(ص) بسیار اشک ریخته و این فیلم بخوبی توانسته معصومیت پیامبر اکرم(ص) را به تصویر بکشد.

دکتر محمد سرافراز (رئیس رسانه ملی) نیز پس از تماشای فیلم گفت: فیلم بسیار خوب و راضی‌کننده‌ای است که زحمات زیادی برای ساخت آن کشیده شده است.

نمایش محمد رسول‌الله(ص) در جشنواره مونترال فرصت مناسبی برای هرچه بهتر و بیشتر دیده شدن فیلم توسط رسانه‌های خارجی و سینماگران کشورهای مختلف بود که عمده آنها نظر مثبتی نسبت به فیلم داشتند. شبکه‌های دویچه وله آلمان و فاکس نیوز در این رابطه گزارش‌هایی را تهیه کرده و به استقبال مردم ایران از این فیلم اشاره کردند و در بخش‌هایی از گزارش خود نیز به واکنش‌های منفی مفتی‌های عربستان و نیز دانشگاه الازهر مصر پرداختند. فیلل هواد(منتقد سایت روزنامه گاردین) نیز در یادداشتی ابتدا به مقایسه این فیلم با ساخته مصطفی عقاد پرداخته و سپس به نقاط قوت ساخته مجیدی همچون طراحی صحنه و دکور، فیلمبرداری پرداخته و آن را فیلمی جذاب برای کسانی که آشنایی چندانی با دین اسلام ندارند، می‌داند.

هافتینگتون پست هم پس از نمایش افتتاحیه فیلم در جشنواره مونترال نوشت: فیلمی که شب پیش سی و نهمین جشنواره فیلم مونترال را افتتاح کرد، به کارگردانی مجید مجیدی، فیلمی رمانتیک ـ‌ تاریخی است که چون یک نقاشی دیواری باشکوه بر کودکی حضرت محمد(ص) تمرکز دارد. این محصول سه ساعته، یادآور فیلم‌های اسطوره‌‌ای ـ مذهبی دهه 1950 است که همه احساسات خوب را منعکس می‌‌کردند. ساخت فیلمی درباره پیامبر اسلام همیشه دشوار است، زیرا مسلمانان سنی با این کار مخالف هستند و همین فیلم نیز با این مشکلات روبه‌رو شده است.

همچنین اگر نام فیلم «محمد رسو‌ل‌الله‌(ص)» ساخته «مجید مجیدی» را در سایت سینمایی «آی‌ام‌دی‌بی» جستجو کنید، خواهید دید که تاکنون 427 کاربر اینترنتی درباره این فیلم اظهار نظر کرده و مجموع امتیاز کسب شده از نظرسنجی آنها 8.7 از 10 امتیاز بوده، رتبه‌ای که کمتر فیلمی موفق به دریافت آن می‌شود. هرچند تنها دو روز از اولین اکران جهانی فیلم و اکران گسترده آن در داخل کشور می‌گذرد و باید منتظر ماند و دید در آینده نیز چه بازخوردی از این فیلم در شبکه‌های مختلف مجازی و رسانه‌ای منتشر می‌شود، اما در حال حاضر می‌توان فیلم محمد رسو‌ل‌الله‌(ص) را در میان فیلم‌های مشابه‌ آن که در هالیوود ساخته شده‌اند، صدرنشین دانست. فیلم‌های محمد(ص) (الرساله) ساخته مصطفی العقاد 8.6، ده فرمان ساخته سیسیل ب. دومیل 7.9، آخرین وسوسه مسیح ساخته مارتین اسکورسیزی 7.6 و نوح ساخته دارن آرنوفسکی» 5.9 امتیاز دریافت کرده‌اند.

همچنین باید به نمایش فیلم در بنیاد فیلم آمریکا توسط ویتوریو استرارو، مدیر فیلمبرداری فیلم محمد رسول‌الله(ص) اشاره کرد که برای 135نفر از دست‌اندرکاران و فیلمبرداران مطرح سینما به نمایش درآمد. ازجمله افراد صاحب‌نام که در نمایش اختصاصی حضور داشتند فرانسیس فورد کاپولا، کارگردان سه‌گانه پدر خوانده بود که فیلم را بسیار تحسین کرد. تماشاگران مراتب علاقه‌مندی و احساس خود را به این فیلم ابراز داشتند. بسیاری معتقد بودند که این فیلم ظرفیت بزرگی را برای برقراری صلح میان ادیان مختلف دارد.

غسان مسعود، بازیگر مشهور سینمای عرب با حضور در برنامه تلویزیونی پانوراما شبکه المنار لبنان گفت: ساخت چنین فیلمی درباره پیامبر اتفاق بسیار مهمی محسوب می‌شود. بازیگر فیلم قلمرو بهشت ساخته رایدلی اسکات در ادامه سخنان خود عنوان کرد: متاسفانه در میان اعراب و کشورهای خاورمیانه و جهان اسلام، به اهمیت سینما توجهی نمی‌شود و اصلا متوجه نیستیم که سینما چقدرتاثیرگذار و پراهمیت است. برخی سیاستمداران ونخبگان غربی اگرچه نسبت به پیامبر شناخت و آگاهی دارند، ولی دوست ندارند این معرفت به همه مردم برسد. این در حالی است که ما تنها از طریق سینما و هنر و فرهنگ می‌توانیم در ناخودآگاه انسان‌ها نفوذ کنیم. بازیگر فیلم بازمانده ساخته سیف‌الله داد در ادامه گفت: غربی‌ها که گروه‌های تندرویی مثل داعش را در منطقه ایجاد کردند هم‌اکنون تصویری خونین از اسلام نشان می‌دهند. با این وضعیت باید ما احساس وظیفه کرده و پیام‌های درست و حقیقی از اسلام را منعکس کنیم. هم‌اکنون در منطقه ما، میلیون‌ها دلار برای سلاح، جنگ و کینه خرج می‌کنند و کسی نیست برای محبت، عشق، فرهنگ و هنر چیزی خرج کند. او در پاسخ به سوالی درباره همکاری با مجیدی گفت: مجید مجیدی کارگردان بزرگی است و هر بازیگری آرزو دارد با مجیدی همکاری کند. غسان مسعود در ادامه صحبت‌های خود مردم ایران را ملت بزرگ با تمدنی کهن دانست و گفت: ایران دارای سینمایی است که در جهان پرآوازه است.

رسانه‌های داخلی نیز بسیار به فیلم پرداخته و به شکل مطلوبی اخبار مربوط به آن را پوشش دادند. همچنین نمی‌توان از تبلیغات حرفه‌ای و در خور توجه فیلم چه به شکل مجازی و چه به اشکال دیگر بسادگی گذشت که به‌عنوان نمونه می‌توان به سایت جذاب و پرمحتوای آن اشاره کرد. در کنار این نقدهای مثبت گروهی هم بی‌آن‌که فیلم را دیده باشند به شکلی متعصبانه و بدون تفکر به مخالفت با فیلم پرداخته‌اند. شیخ عبدالعزیز آل‌الشیخ، مفتی و رئیس هیات علمای عربستان در گفت‌وگو با پایگاه انگلیسی الحیاه گفت: نمایش فیلم محمد رسول‌الله(ص) شرعا جایز نیست. وی این فیلم را فیلمی مجوسی و اسلام‌ستیزانه توصیف کرد و در مورد نمایش آن هشدار داد. مفتی عربستان بدون اشاره به محتوای این فیلم تاکید کرد: رسول‌الله(ص) از این فیلم و صفاتی که در آن به وی نسبت داده شده به دور است و غیرواقع را به نمایش می‌گذارد و موجب استهزاء به پیامبر و جایگاه وی بوده زیرا اقدامی فاجرانه(!!!) و به دور از دین و موجب تخریب چهره اسلام است. وی افزود: هرکس دوست دارد زندگی رسول خدا را تبیین کند، بهتر است سنت او را منتشر کند نه این‌که مانند این مفسدان عمل کند و ما در مورد مشاهده و نمایش این فیلم هشدار می‌دهیم.

مرکز اسلامی الازهر و برخی علمای دینی این کشور به بهانه این که فیلم محمد رسول الله(ص) مجید مجیدی، صدا و چهره پیامبر(ص) را مجسم کرده است از مسئولان کشورمان خواستند مانع از اکران این فیلم شوند. این در حالی است که مجید مجیدی، کارگردان فیلم، پیش از این اعلام کرده بود که ادای احترام به پیامبر اکرم(ص) در تمام صحنه‌های فیلم مورد تأکید بوده و چهره ایشان به دلیل قداست و حساسیت ویژه‌ای که وجود داشت، به نمایش درنیامده است.

الازهر در این بیانیه، مخالفت شدید خود را با به تصویرکشیدن چهره پیامبران و انبیاء الهی در فیلم‌های سینمایی به دلیل جایگاه ویژه و قداست آنان اعلام کرده است. مرکز اسلامی الازهر در این بیانیه مدعی شده است: ساخت این ‌گونه آثار از جایگاه مقدس، کمال اخلاقی و مقام والای انبیا و فرستادگان الهی در قلوب انسان‌ها می‌‌کاهد. در این بیانیه همچنین تأکید شده ممنوعیت مجسم‌ کردن شخصیت انبیا تنها با ممنوعیت به تصویرکشیدن چهره آنها محدود نمی‌شود، بلکه مجسم‌ کردن صدای انبیا نیز به هیچ وجه جایز نیست. الازهر با بیان این که این مرکز نهادی نیست که بتواند مانع ساخت و نمایش آثار هنری شود، اعلام کرد: این مخالفت تنها با استناد به آموزه‌های شریعت اسلامی انجام شده و تصمیم‌‌گیری در زمینه ممنوعیت و مجوز ندادن به این‌گونه فیلم‌ها مسئولیت نهادهای مربوطه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها