6 نفر از اعضای تیم ملی ایران برای نخستین بار، پیکارهای جهانی بزرگسالان را تجربه می‌کنند

جهانی کشتی آزاد در فصل پوست‌اندازی تیم ایران

تیم ملی کشتی آزاد ایران در حالی این روزها در لاس‌وگاس به سر می‌برد که سابقه 60 سال حضور این تیم در پیکارهای جهانی، چیزی جز عرض اندام جوانان کشتی کشورمان نبوده است؛ از یلان دهه‌های 50 و 60 که برخی چون جهان پهلوان تختی، عبدالله مجتبوی و... که چهره در نقابل خاک کشیده‌اند و کسانی چون پهلوان عباس زندی، عضو اولین کاروان اعزامی ایران به المپیک 1948 لندن و دارنده طلای 1954 جهان که همچنان در قید حیات است تا جهانی 2014 و جوانان شایسته‌ای که در ازبکستان نایب‌قهرمانی را برای ایران به ارمغان آورده‌اند، جملگی به خاطر یدک کشیدن نام کشتی ایران همواره حریفان سرسختی برای کشتی‌گیران شرق و غرب عالم بوده‌اند.
کد خبر: ۸۳۴۰۷۹
جهانی کشتی آزاد در فصل پوست‌اندازی تیم ایران

در حقیقت جز یکی دو دوره به دلیل برخی شرایط سیاسی ازجمله مقارن شدن رقابت‌های جهانی با جنگ تحمیلی، آزادکاران ایران طی این سال‌ها همواره در رویداد جهانی کشتی صاحب مدال شده‌اند؛ از رقابت‌هایی که در آن یک مدال کسب کردند تا درخشان‌ترین نتیجه که در جهانی 1961 توکیو با کسب پنج طلا، یک نقره و یک برنز حاصل آمد. تیم ملی کشتی آزاد که سابقه چند عنوان قهرمانی این رقابت‌ها را در کارنامه دارد در حالی از امروز کارخود را در جهانی لاس‌وگاس آغاز می‌کند که در سه سال گذشته همواره روی یکی از سکوهای سه‌گانه قرار داشته است. به بهانه آغاز رقابت‌های جهانی کشتی لاس‌وگاس نگاهی می‌اندازیم به شرایط تیم ملی و 8 نماینده کشورمان در این رقابت‌ها.

جنگندگی، مبارزه تا آخرین نفس، کشتی ایرانی و نماد آن یعنی زیرگیری، تنوع تکنیکی و ارائه مبارزات تهاجمی و به نوعی تماشاگرپسند، خصوصیاتی است که در سه چهار سال اخیر تیم ملی کشتی آزاد فارغ از این که چه کسانی در ترکیب اصلی آن قرار داشته باشند به عنوان مشخصه‌های بارز از خود بروز داده است و بتدریج سبب آشتی تماشاگران با کشتی شده است. به قول رضا لایق، یکی از مربیان تیم ملی در تشریح این سبک و سیاق کشتی گرفتن، هر وقت یکی از کشتی‌گیران ما از نظر نفس کم آورد و اصطلاحا برید، تازه باید بداند از آن لحظه کشتی شروع شده است و باز هم باید حمله کند! این یعنی روحیه جنگندگی که میل تماشاگر را برای دیدن کشتی دوچندان می‌کند.

این تیم از سال 2009 به این سو؛ یعنی چه زمان کادر فنی سابق تیم ملی و در راس آنها غلامرضا محمدی و چه در مقطع فعلی که هدایت تیم به عهده رسول خادم است همواره در رده‌های اول تا چهارم جهان قرار داشته است و از آن توقع قهرمانی می‌رود. تیمی که سال 2013 بعد از نیم قرن برای اولین بار در خارج از خانه جشن قهرمانی گرفت؛ هر چند سال گذشته به دلیل تداخل با بازی‌های آسیایی این عنوان خود را با نایب قهرمانی عضو کرد، اما رویکرد سکاندار کشتی این است که صرف باقی ماندن بر سکوی‌های سه‌گانه بیانگر ثبات کشتی ایران و در ریل بودن است و نباید انتظار داشت هر سال قهرمان جهان شد.

با وجود این رسول خادم که حتی دوستداران حرفه‌ای کشتی هم به ندرت خاطره‌ای از شکست او در میدان‌های مختلف به یاد دارند ـ مگر در اوان جوانی ـ در این سه چهار سال اخیر نشان داده است از شاگردانش چیزی جز نمایش همه توانمندی‌هایشان نمی‌خواهد و تشویق و غضب او بر شاگردانش به نظر خیلی خوب او را در راه رسیدن به هدف یاری کرده است.

اما مرد شماره یک کشتی ایران بخوبی می‌داند منتقدانی دارد که هر لحظه منتظر زمین خوردن او هستند و این میدان جهانی حساس و سرنوشت‌ساز که گزینشی المپیک محسوب می‌شود پیش زمینه ریو 2016 است و کاشته‌های سه سال اخیر درو می‌شود. صرف‌نظر از پایان رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی جهان در لاس‌وگاس که به یقین نتیجه آن در کارنامه رسول خادم به عنوان رئیس فدراسیون کشتی ثبت شد رویداد آزادکاران برای او رنگ و معنای دیگری دارد؛ رویدادی که تیم او تنها در دو وزن مردان صاحب تجربه حضور در جهانی را دارد و در شش وزن برای نخستین بار گام به این رویداد بزرگ می‌گذارند.

تیمی ناشناخته که هم می‌تواند شاهکار رقم بزند و هم با نتیجه‌ای متزلزل عرصه را بر ادامه جوانگرایی و قانونمنداری در کشتی تنگ کند، به همین دلیل خادم درگفت‌وگو با جام‌جم این روند را ریسک دانست، اما در عین حال به تیمش ایمان دارد.

با قدرت ادامه می‌دهیم

در حالی که نفرات اول تا پنجم شش وزن المپیکی بلیت حضور در المپیک 2016 را دریافت می‌کنند علیرضا رضایی، مدیر تیم‌های ملی کشتی آزاد درباره شرایط کنونی تیم ملی به جام‌جم می‌گوید: حدود ده ماه تیم ملی کشتی آزاد با برگزاری اردوهای مختلف رقابت‌های گوناگون و سپری شدن کامل، فرآیند انتخابی تیم ملی در نهایت به جایی رسید که چنین تیم جوانی به رقابت‌های جهانی اعزام شود. تیمی که حاصل قانونمندی است و مطمئنا این جوانان، با انگیزه‌ای که دارند و آمادگی بالایی که از خود در جریان برنامه‌های آماده‌سازی و همچنین رویدادهای بین‌المللی نشان دادند، کادرفنی را در لاس‌وگاس رو سفید خواهند کرد.

رضایی در عین حال تصریح کرد: با وجود این ورزش قهرمانی نه جای پیش‌بینی است و نه کسی می‌تواند چنین ادعایی داشته باشد. واقعیت این است کادر فنی و کشتی‌گیران تا سرحد توان برای آماده‌سازی این تیم زحمت کشیده‌اند و آرزوی ما در وهله اول، کسب هرشش سهمیه ورودی المپیک بوده است و بعد قرار گرفتن تیم روی یکی از سکوهای سه‌گانه است. با این حال چنانچه همه اهداف ما برآورده نشود دنیا به آخر نرسیده و روند قانونمندی کشتی همچنان ادامه خواهد داشت. در ضمن همواره آسیب‌شناسی نتایج و برنامه‌ها در دستور کار فدراسیون است.

رحیمی؛ ستاره‌ای که نگاه‌ها به اوست

با مصدوم شدن رضا یزدانی و نرسیدن او به رقابت‌های جهانی، در حال حاضر و در تیم اعزامی به جهانی، حسن رحیمی پرافتخارترین کشتی‌گیر محسوب می‌شود؛ کسی که سه مدال طلا و برنز جهان را در کارنامه دارد. او با ظهور خود و حمایت غلامرضا محمدی، سرمربی وقت تیم ملی به سال‌ها خلأ سبک وزن قهار در تیم ایران خاتمه داده و در دوره کنونی از هر نظر به پختگی کامل رسیده است. رحیمی در حالی بخت شماره یک کسب مدال طلا محسوب می‌شود که سال گذشته در عین ناباوری به برنز جهان بسنده کرد و حالا سراسر انگیزه است.

احسان‌پور در آغاز راه

بهنام احسان‌پور، کشتی‌گیر جوان مازندرانی که در سال 2012 با کسب طلای جوانان جهان سری بین سرها درآورد به دنبال صعود مسعود اسماعیل‌پور به وزن 65 کیلو این بخت را پیدا کرد که در پیکارهای جام جهانی سال گذشته به عضویت تیم ملی درآید. مبارزات قابل قبول او در این رویداد که در آمریکا برگزار شد او را در قواره یک پدیده در تیم ملی بزرگسالان چهره ساخت. او که در رقابت‌های آسیایی اولین حضور خود را در رده بزرگسالان با مدال نقره جشن گرفت اگر از سلاح ناشناخته بودنش و غنای تکنیکی خود به خوبی بهره ببرد، حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت.

محمدی، کشتی‌گیری مطمئن

سیداحمد محمدی، دومین و آخرین عضو این تیم است که سابقه حضور در جهانی بزرگسالان را دارد. او اگر سال گذشته پدیده کشتی ایران بود و به نقره جهانی دست یافت بخوبی می‌داند امسال دیگر پدیده نیست و همه از او انتظار کسب مدال طلا دارند. این کشتی‌گیر تکنیکی همچنین می‌داند برای المپیکی شدن، رقیبان داخلی سرسختی چون مسعود اسماعیل‌پور، ایمان صادقی، میثم نصیری و حتی بهنام احسان‌پور را در پیش خواهد داشت و لاس‌وگاس می‌تواند میدانی باشد تا او میخ خود را بخوبی در این وزن بکوبد و جایگاهش را مستحکم کند.

یزدانی؛ همه منتظرند

حسن یزدانی، قهرمان سال گذشته جوانان جهان کشتی‌گیری است اهل فن که با ملاحظه رقابت‌هایش در جام جهانی، او را پدیده جدید تیم ملی ایران توصیف کردند؛ پدیده‌ای که هم فیزیک و هم سبک و سیاق مبارزه کردنش به خوبی قهرمانان بزرگ جهان را تداعی می‌کند. یزدانی که با اصرار کادرفنی در این وزن باقی ماند عزم خود را برای کسب مدال طلا جزم کرده است و کارشناسان و ناظران منتظر درخشش او هستند. در 71 کیلو اما روس‌ها نماینده پرقدرتی دارند و باید دید این کشتی‌گیر جوان و ناشناخته برابر حریفان در میدان عمل چه خواهد کرد.

قاسمی، مقتدر بی‌چون و چرا

علیرضا قاسمی در حالی صاحب دوبنده تیم ملی در این وزن شد که علاوه بر قدرت‌نمایی در رقابت‌های انتخابی تیم ملی و شکست دادن تمام رقیبان داخلی ازجمله عزت‌الله اکبری، دارنده نقره جهان در پیکارهای جام زیلکوفسکی لهستان با شکست دادن کشتی‌گیر ژاپنی دارنده نقره جهان و کسب مدال طلا بخوبی توانمندی خود را به کادرفنی ثابت و نظر آنها را برای انتخابش جلب کرد. قاسمی هم که اولین جهانی را تجربه می‌کند و با این که در وزنش ستاره بی همتای آمریکایی جوردن باروفس حضور دارد، اما توانمندی بالایی دارد.

کریمی در اندیشه بزرگی

علیرضا کریمی، کشتی‌گیر استان البرز و یکی دیگر از شاگردان طلایی محمد کرمانی، مربی سازنده کرج است. کسی که پیشتر ستاره‌ای به نام علیرضا حیدری به کشتی ایران و جهان معرفی کرده است. کریمی جوان که سال گذشته در رقابت‌های جهانی جوانان طلا گرفت، در قهرمانی آسیا هم خوش درخشید و در انتخابی تیم ملی هم با غلبه بر همه حریفان ازجمله میثم مصطفی جوکار کشتی‌گیر با تجربه اول شد. او در رقابت‌های بین‌المللی هم حضور قابل قبولی داشت و با جلب دوباره نظر کادر فنی، سودای بزرگ در رقابت‌های جهانی دارد.

طحان و مسئولیتی سنگین

رضا یزدانی، پرافتخارترین کشتی‌گیر حال حاضر ایران هرکاری کرد نتوانست به جهانی برسد و این بار مصدومیت، او را از کسب سومین مدال طلای جهان دور کرد. جانشین او عباس طحان کشتی‌گیر مازندرانی که چندسالی است در این وزن در سایه ستاره‌ای به نام یزدانی قرار داشت با توجه به این که در انتخابی تیم ملی دوم شده بود، پس از اعزام به رقابت‌های بین‌المللی لهستان جواز حضور در جهانی را برای اولین بار به دست آورد. او کار بسیار سختی در مقابل بزرگان کشتی دنیا در این وزن دارد و شاید کسب سهمیه المپیک هم موفقیت بزرگی برای او باشد.

هادی، دلاوری از آذربایجان

پرویز هادی، کشتی‌گیر تنومند تبریزی سال گذشته آن‌قدر در رقابت‌های مختلف خوش درخشید که دیگر جای هیچ حرف و حدیثی را در انتخابش به عنوان ملی پوش تیم ملی در رقابت‌های جهانی باقی نگذاشت. هادی در بازی‌های آسیایی طلا گرفت، در رقابت‌های جام جهانی خوش درخشید و در انتخابی تیم ملی، همه حریفان ازجمله کمیل قاسمی را از پیش‌رو برداشت؛ هرچند در روزهای منتهی به اعزام به جهانی با کمی آسیب‌دیدگی مواجه شد. او از بخت‌های مسلم کسب مدال حتی از نوع طلاست. هدفی که اگر به آن دست یابد نیمی از راه رسیدن به دوبنده المپیک را هم طی کرده است.

ایران در رقابت‌های جهانی کشتی آزاد

1951 فنلاند: محمود ملاقاسمی و غلامرضا تختی (نقره)، محمدمهدی یعقوبی (برنز) و عبدالله مجتبوی (برنز)

1954 ژاپن: توفیق جهانبخت و عباس زندی (طلا) و محمدعلی فردین (نقره)

1957 ترکیه: نبی سروری (طلا) و حسین ابراهیمیان (نقره)

1959 ایران: امامعلی حبیبی و غلامرضا تختی (طلا)

1961 ژاپن: محمدعلی صنعتکاران، امامعلی حبیبی، منصور مهدی‌زاده، غلامرضا تختی و ابراهیم سیف‌پور (طلا)، نصراله سلطانی‌نژاد (نقره) و حمید توکل (برنز)

1962 آمریکا: امامعلی حبیبی و منصور مهدی‌زاده (طلا)، غلامرضا تختی و محمد خادم (نقره)

1963 بلغارستان: ابراهیم سیف‌پور (نقره) و منصور مهدی‌زاده (برنز)

1965 انگلیس: ابراهیم سیف‌پور (طلا)، عبدالله موحد (طلا)، منصور مهدی‌زاده (طلا)، محمدعلی صنعتکاران و محمدعلی فرخیان (نقره)

1966 آمریکا: عبدالله موحد (طلا)، ابوطالب طالبی، حسین تهامی و ابوالفضل انوری (برنز)

1967 هند: عبدالله موحد (طلا) و ابوطالب طالبی (برنز)

1969 آرژانتین: ابراهیم جوادی و عبدالله موحد (طلا)، شمس‌الدین سیدعباسی و محمد فرهنگ‌دوست (نقره) و ابوطالب طالبی (برنز)

1970 کانادا: ابراهیم جوادی، شمس‌الدین سیدعباسی و عبدالله موحد (طلا) و محمد فرهنگ‌دوست (نقره)

1971 بلغارستان: ابراهیم جوادی (طلا)، شمس‌الدین سیدعباسی (نقره) و محمد فرهنگ‌دوست (برنز)

1973 ایران: ابراهیم جوادی، محسن فرح‌وشی و منصور برزگر (طلا) و محمدرضا نوایی (برنز)

1974 ترکیه: رمضان خدر (نقره)

1975 شوروی: منصور برزگر (نقره)

1977 سوئیس: منصور برزگر (نقره)

1978 مکزیک: محمدحسین محبی و رضا سوخته‌سرایی (نقره)، محمد بزم‌آور و محمد رضایی (برنز)

1981 یوگسلاوی: رضا سوخته‌سرایی (نقره)

1985 مجارستان: مجید ترکان و محمدحسن محبی (نقره)

1989 سوئیس: علیرضا سلیمانی (طلا)، عسکری محمدیان (نقره) و مجید ترکان (برنز)

1990 ژاپن: مجید ترکان (طلا)، امیررضا خادم و محمدحسن محبی (برنز)

1991 بلغارستان: امیررضا خادم (طلا) و اویس ملاح (برنز)

1993 کانادا: اکبر فلاح (طلا) و غلامرضا محمدی (نقره)

1994 ترکیه: رسول خادم (طلا)، محمد طلایی (نقره)، غلامرضا محمدی و بهروز یاری (برنز)

1995 آمریکا: رسول خادم (طلا)، غلامرضا محمدی و اکبر فلاح (نقره) و عباس جدیدی (برنز)

1997 روسیه: محمد طلایی و عباس حاج‌کناری (طلا) و علیرضا حیدری (برنز)

1998 ایران: علیرضا حیدری، علیرضا دبیر، عباس جدیدی (طلا)، عباس حاج‌کناری و رسول خادم (نقره) و غلامرضا محمدی (برنز)

1999 ترکیه: علیرضا دبیر،‌ علیرضا حیدری (نقره) و عباس جدیدی (برنز)

2001 بلغارستان: بابک نورزاد، علیرضا دبیر و امیر توکلیان (نقره)

2002 ایران: مهدی حاجی‌زاده (طلا)، علیرضا دبیر و علیرضا حیدری (نقره)، محمد طلایی و مجید خدایی (برنز)

2003 آمریکا: علیرضا حیدری (نقره) و علیرضا رضایی (برنز)

2005 مجارستان: مراد محمدی (برنز)

2006 چین: مراد محمدی (طلا)، علی‌اصغر بذری (نقره)،‌ رضا یزدانی و فردین معصومی (برنز)

2007 جمهوری آذربایجان: سعید ابراهیمی (نقره) و رضا یزدانی (برنز)

2009 دانمارک: مهدی تقوی (طلا)، فردین معصومی (نقره) و صادق گودرزی (برنز)

2010 روسیه: صادق گودرزی (نقره) و سیدمراد محمدی (برنز)

2011 ترکیه: مهدی تقوی و رضا یزدانی (طلا)، صادق گودرزی (نقره) و حسن رحیمی (برنز)

2013 مجارستان: حسن رحیمی و رضا یزدانی (طلا)، عزت الله اکبری (نقره)، مسعود اسماعیل‌پور و احسان لشگری (برنز)

2014 ازبکستان: مسعود اسماعیل‌پور، سیداحمد محمدی و کمیل قاسمی (نقره)، حسن رحیمی و محمدحسین محمدیان (برنز)

44 مدال طلا، 43 نقره و 38 برنز ره‌آورد ملی‌پوشان کشتی آزاد ایران از این مسابقات است. ضمن این که تیم ملی کشتی آزاد ایران پنج بار قهرمان و شش بار نایب‌قهرمان این رقابت‌ها شده است.

امید توفیقی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها