اکران جهانی فیلم «محمد(ص)» صبح روز پنجشنبه به طور رسمی‌آغاز شد و بازتاب‌های متعددی داشت. مجید مجیدی هم در جایگاه کارگردان این فیلم در نشست خبری این فیلم در جشنواره مونترال کانادا یک بار دیگر بر سه گانه بودن این اثر تاکید کرد و مهم‌ترین هدف از تولید فیلم «محمد» را اصلاح نگاه جهانی و نمایش صحیح سیمای پیامبر رحمت و دین اسلام معرفی کرد.
کد خبر: ۸۳۰۱۱۲

به گزارش جام‌جم، صبح روز پنجشنبه اولین نمایش فیلم محمد(ص) تازه‌ترین اثر مجید مجیدی با حضور نویسندگان، منتقدان و اهالی رسانه در جشنواره مونترال رقم خورد که با اقبال خوب منتقدان هم مواجه شد.

یک حماسه

نشست خبری این فیلم هم با حضور مجید مجیدی، محمدرضا صابری، مهدی پاکدل، علیرضا شجاعی‌نوری، ساره بیات و مینا ساداتی انجام شد که بسیاری از منابع مهم خبری جهان به پوشش آن پرداختند از جمله خبرگزاری فرانسه این تیتر را برای اکران و نمایش جهانی این اثر فاخر برگزید:

Iranian epic 'Muhammad' aims to change Islam's image

حماسه ایرانی «محمد» با هدف تغییر تصویر اسلام

سایت آی ام دی بی نیز امتیاز بالای 8.6 را برای فیلم مجیدی در نظر گرفت و در توضیحاتش فیلمبرداری آن را خیره‌کننده توصیف کرد، همچنین یورونیوز هم مانند خبرگزاری فرانسه از معرفی سیمای پیامبر اسلام توسط این فیلم نوشت و این تیتر را برگزید:

Iranian Muhammad film aims to introduce prophet to the world

فیلم ایرانی محمد با هدف معرفی پیامبر(ص) به جهان

«محمد» در رسانه‌های عربی

رسانه‌های عربی هم واکنش‌های متعددی به آغاز اکران نمایش محمد نشان دادند. آنها این فیلم را یکی از پر خرج‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران معرفی کردند. بی.بی.سی عربی به نقل از مجید مجیدی این اثر سینمایی را در راستای «تحکیم وحدت در جهان اسلام» دانست، اما در عین حال این شبکه خبری پیش‌بینی کرد اکران جهانی فیلم در آینده «بحث‌برانگیز» باشد .

بی.بی.سی نوشته است، در این فیلم چهره پیامبر اصلا نشان داده نمی‌شود زیرا طبق تعالیم اسلامی‌ تصویرسازی از پیامبر در آثار هنری ممنوع است. اما به گفته این شبکه همین امر نیز نتوانسته است رضایت شیوخ الازهر را که جایگاه بلندی در جهان اسلام دارند جلب کند و به همین دلیل برخی علمای الازهر خواستار به نمایش درنیامدن فیلم شده‌اند.

شبکه المنار لبنان هم گزارشی مبسوط از آغاز اکران این فیلم در سالن‌های سینمای ایران منتشر کرده است، شبکه المنار هم به مواجهه برخی شخصیت‌های نزدیک به الازهر با ساخته مجیدی بی‌تفاوت نبوده و به آن اشاره کرده است، المنار نوشت آنها این فیلم را «عجیب» توصیف می‌کنند.

این شبکه همچنین در گزارشش تاکید کرده است که این فیلم با این هدف ساخته شده است تا به نمایش «چهره‌ای خوب از اسلام کمک کند، چهره‌ای که گروه‌های تروریستی امثال داعش آن را
منحرف ساخته‌اند.»

روزنامه الشروق چاپ مصر هم در گزارشی نوشت: فیلم محمد(ص) که روایتگر دوران کودکی پیامبر است از روز پنجشنبه در ایران اکران خود را آغاز کرده است و سالن‌های سینما مملو از تماشاچیان بوده است. این درحالی است که مخالفان نظام ایران پیش از شروع نمایش فیلم در مونترال کانادا برعلیه آن تظاهرات کردند. این مخالفان که تعدادشان به 50 نفر می‌رسید مجید مجیدی، کارگردان فیلم را «خائن» و کسانی که تدارک این جشنواره را در کانادا دیده بودند به «همدستی تبلیغاتی» با ایران متهم کردند.

این روزنامه هم به نشست خبری مجیدی در کانادا اشاره کرده و گفته است کارگردان می‌گوید هدف این فیلم از بین بردن چهره اسلام به‌عنوان یک دین خشن است.

این روزنامه مصری هزینه تولید این فیلم را بیش از 40 میلیون دلار آورده است که بخشی از آن را دولت پرداخت کرده است. روزنامه الحیات نیز در گزارشی از نمایش این فیلم به استقبال خوب تماشاچیان در تهران پرداخته است، این روزنامه می‌نویسد مهدی آزار 25 ساله می‌گوید: فیلمی‌طولانی بود. اولش کند شروع شد اما بعد جذاب شد به‌طوری که همه را شیفته خود کرد . مهسا رسول‌زاده 40 ساله می‌گوید : خیلی تاثیر گذار بود. من فکر می‌کنم روی غیر مسلمانان هم اثر بگذارد و باز هم در انتها گریزی به صحبت‌های مجیدی زده است و نوشته است: در این فیلم چهره پیامبر نشان داده نشده است بلکه محیط پیرامون او توصیف می‌شود فقط به گفته او (کارگردان) می‌توان «سایه جسم او را دید.»

حرف‌های مهم مجیدی

مجیدی در نشست خبری این فیلم در مونترال کانادا حرف‌های مهمی‌زد، او گفت که «محمد(ص)» اولین بخش از یک سه‌گانه در خصوص زندگی رسول مکرم اسلام است و هدف از ساخت آن، اصلاح چهره برحق اسلام در جهان است.

مجیدی افزود: فیلم محمد(ص) تلاش می‌کند اسلام را به عنوان دین صلح، دوستی و عشق معرفی کند. کارگردان فیلم محمد(ص) به تلاش گروه‌های افراط‌گرا برای مخدوش کردن چهره دین مبین اسلام هم پرداخت و تکفیری‌ها را با سلاح خود، یعنی هنر، مورد حمله قرار داد و گفت: «اقدامات وحشیانه گروه‌های تروریستی که تحت پوشش نام اسلام فعالیت می‌کنند، هیچ ارتباطی به این دین ندارد.»

کارگردان فیلم‌های تحسین‌شده‌ای مانند «بچه‌های آسمان» و «آواز گنجشک‌ها» برداشت متفاوت از برداشت داعش از اسلام را در برابر خبرنگاران حاضر در جشنواره مونترال این‌گونه بیان کرد: «اسلام دین صلح، دوستی و عشق است و من هم تلاش کردم این مطلب را در فیلمم به نمایش بگذارم.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها