در وضعیت کنونی که عراق دو مبارزه فراگیر را به‌طور همزمان علیه: تروریسم تکفیری و فساد اقتصادی اغاز کرده و با حمایت مردم و مرجعیت به پیش می‌برد، بیش از هر زمان دیگر به وحدت همبستگی ملی نیاز دارد.
کد خبر: ۸۲۹۸۴۲
مقابله توام با داعش فساد و تجزیه در عراق

تهدیدهای ناشی از خطر تروریسم تکفیری و فساد افسارگسیخته (که ریشه‌های آن به زمان اشغال عراق در دوران پل برمر، حاکم وقت آمریکایی برمی‌گردد) به قدری است که خیلی از عراقی‌ها را علیرغم وجود برخی اختلاف نظرهای داخلی حول این دو محور مبارزه گردهم آورده و واگرایی‌های گذشته را تا حدودی کاهش داده است.

با این حال کسانی که مایل به حفظ تمامیت ارضی و تقویت همبستگی ملی در عراق نیستند هم جلوی مبارزه عراقی‌ها با تروریسم تکفیری و مبارزه با فساد سنگ می‌اندازند و هم به‌منظور ایجاد انحراف در مسیر این دو مبارزه فراگیر، طرح تجزیه عراق را مطرح می‌کنند.

سابقه این طرح به سال 2006 برمی‌گردد که به وسیله جوبایدن سناتور دموکرات (و معاون کنونی باراک اوباما) و با هدف توجیهی جلوگیری از درگیری‌های داخلی بین شیعیان و سنی‌ها پیشنهاد شد اما اکنون نه تنها درگیری‌های فرقه‌ای داخلی وجود ندارد بلکه با توجه به گستره تهدیدهای داعش و کشتارهای آن علیه همه اقوام و طوایف عراقی اعم از کرد، شیعه، سنی ایزدی و مسیحی همه آنها در یک جیهه مشترک علیه این تهدید مشترک گردهم امده‌اند.

بر این اساس زمانی که ژنرال ریموند اودیرنو فرمانده نیروهای زمینی ارتش آمریکا و فرمانده پیشین نیروهای این کشور در زمان اشغال عراق در 22 مردادماه طی اظهاراتی از لزوم تجزیه سخن گفت این احتمال را تقویت کرد که وی نیز همانند بایدن برای خوش خدمتی به رژیم صهیونیستی و برای بیمه کردن دوران بازنشستگی خود این اظهارات را بر زبان جاری کرده است.

هرچند برخی اقدامات جاری آمریکا از جمله آموزش نیروهای مستقل سنی برای جنگ با داعش این ذهنیت را ایجاد می‌کند که گویا آمریکا به‌طور خزنده همچنان برای تجزیه عراق تلاش می‌کند اما به هرحال مسئولان دولت اوباما در مواضع اعلامی خود این ادعا را رد می‌کنند.

با اینحال تردیدی در این نیست که رژیم صهیونیستی همچنان بر تجزیه عراق و دیگر کشورهای منطقه از جمله سوریه مبتنی است و حتی اگر سیاست و مواضع رسمی دولت آمریکا آنگونه که اعلام می‌شود برخلاف این رویکرد باشد اما به هرحال آنها با استفاده از عوامل نفوذی که در مراکز نظامی، اطلاعاتی، سیاسی و قانونگذاری دارند ایده خود را همچنان دنبال می‌کنند و متاسفانه کسانی هم که در عراق چه مانند کردها در پی استقلال هستند یا مثل بعثی‌ها و حامیان آنها در کشورهای عربی بخصوص عربستان با تثبیت نظام سیاسی جدید مخالف هستند آب به آسیاب رژیم صهیونیستی و دیگر هواداران تجزیه عراق در آمریکا می‌ریزند.

احمد کاظم‌زاده - کارشناس خاورمیانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها