تالاب انزلی این روزها بر اثر صدمات ناشی از تزریق انبوه رسوبات، پسماندها، پساب‌ها و کم‌آبی‌های اخیر در وضعیت اورژانس قرار گرفته است.
کد خبر: ۸۲۹۷۳۰

به گفته کارشناسان محیط‌زیست و منابع طبیعی، سالانه بالغ بر 585 هزار تن خاک به صورت رسوب به این تالاب سرازیر می‌شود.

نماینده آژانس بین‌المللی همکاری‌های ژاپن (جایکا) ـ‌ که در زمینه احیای تالاب انزلی با سازمان حفاظت محیط‌زیست همکاری دارد ـ‌ بتازگی نسبت به اثرات کم‌آبی تالاب هشدار داده و اعلام کرده تصاویر ماهواره‌ای در چند سال اخیر نشان‌دهنده کاهش شدید عمق تالاب است .

طبق آمار رسمی اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان، عمق آب دریای خزر بیش از 90 سانتی‌متر کاهش یافته که با توجه به ارتباط بین رژیم آب تالاب و دریا بر خشک‌شدن تالاب تاثیرگذار است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست انزلی در این باره به ایرنا گفت: با توجه به کاهش سطح آب خزر و ارتباط رژیم آب تالاب به این دریا، شاهد کاهش آب تالاب هستیم .

اکبر میغی همچنین به ارتباط میان اتفاق‌هایی که در بالادست و حوضه آبریز تالاب می‌افتد بر وضعیت تالاب اشاره و خاطرنشان کرد: برداشت بی‌رویه پوشش گیاهی مراتع و جنگل‌ها و پر‌شدن تالاب بر اثر انباشت رسوبات، باعث شده ظرفیت نگه‌داشت آب تالاب کم و آب با شدت از این عرصه خارج شود .

وی افزود: این وضعیت موجب شده عمق تالاب انزلی در منطقه جنوبی مثل سیاه‌کشیم و سلکه بشدت کم و حتی خشک شود. در منطقه شرقی و مرکزی تالاب نیز اوضاع به همین منوال است.

به گفته وی، این شرایط برای بوم‌سازگان منطقه مشکل ایجاد کرده و نه‌تنها بر حیات آبزیان و پرندگان، بلکه بر زندگی انسان‌ها تاثیر گذاشته است.

فرماندار انزلی نیز ضمن ابراز تاسف از وضعیت بحرانی تالاب بین‌المللی انزلی گفت: به دستور ویژه استاندار گیلان، جلسات متعددی به منظور برنامه‌ریزی برای احیای اصولی تالاب و ساماندهی وضعیت نابسامان آن برگزار شده است .

عبدالصمد صفرنژاد افزود: مقرر شده عملیات لایروبی تالاب در نقاط معینی آغاز شود که امیدواریم با تخصیص بودجه طی هفته دولت عملیاتی شود.

آنچه مسلم است این که با این حجم از رسوبات لایروبی و نصب تله‌های رسوبگیر، کاری از پیش نمی‌رود. باید جلوی ورود رسوبات و آلاینده‌ها را به تالاب گرفت .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها