در سومین روز از هفته دولت در آیینی با حضور استاندار بوشهر انجام شد؛

واگذاری یک هزار قطعه زمین به یک هزار خانواده دیلمی

هفته دولت معمولا به بررسی عملکرد دولت در امور تصدی‌گری خلاصه می‌شود. گرچه تصدی‌گری دولت با زندگی روز مردم در ارتباط است و به جای خود مهم اما همه کارکرد دولت نیست. دولت‌ها علاوه بر تمشیت امور جاری باید برای آینده نیز تصمیمات راهبردی اتخاذ کنند.
کد خبر: ۸۲۹۴۷۸
هفته دولت و ضرورت 3 گام راهبردی

تفاوت تصمیمات معطوف به تصدی‌گری با تصمیمات معطوف به راهبرد در آن است که اقدامات معطوف به تصدیگری در گرو زمین و زمان است با تغییر اوضاع و احوال طبعا کنش‌های مربوطه نیز تغییر می‌کند اما تصمیمات معطوف به راهبرد، ماندگاری دارند و ریل‌گذاری جدیدی است که با شناخت آینده و نتیجه‌گیری در آینده تمهید می‌شوند.

مثل پدری که فرزندش را به درمانگاه می‌برد (تصدیگری) و اسم او را در مدرسه می‌نویسد (معطوف به آینده). به نظر می‌رسد حداقل تا آنجا که به ما رسانه‌چی‌ها مربوط می‌شود دولت حداقل تاکنون در سه تصمیم‌سازی راهبردی و ساختاری گام بر نداشته است.

الف- دولت بار‌ها از عزم جزم خود دال بر مبارزه با فساد یاد کرده اما به‌جز افشای چند مورد خلاف و .... مالی قدمی بر نداشته است.

دولت نگفته است برای تکرار نشدن ترک تشریفات مناقصه، برای جلوگیری از پرداخت وام میلیاردی بدون وثیقه، برای هزینه‌کرد بودجه در غیر ما وضع له و برای ممانعت از حیف کردن بودجه و میل کردن اموال عمومی چه کرده است.

خلاصه هنوز راهکاری برای مقابله با تکثیر بابک زنجانی‌ها ارائه نشده است. گویا مقابله با فاسد جای خود را به مبارزه با فساد داده است.

کشتن پشه یک موضوع است و خشکاندن مرداب یه داستان دیگر.دولت می‌تواند مقابله با فساد را به مردم نشان دهد. همه امور مبارزه با فساد در دست قوه قضاییه نیست.

ب-دولت همچون اسلاف خود از تدبیر «مدیریت مسائل میان‌بخشی» بازمانده است. مسائل مربوط به مدیریت میان‌بخشی مسائلی است که از عهده یک سازمان و وزارتخانه بر نمی‌آید، بلکه چند وزارتخانه و سازمان باید هر یک در حیطه مسئولیت خود بخشی از کار را بر عهده گیرند.

مثل اعلای مسائل میان بخشی، محیط زیست است. به همین دلیل است که رئیس سازمان محیط زیست معاون رئیس‌جمهور و عضو هیات دولت است اما در عمل دیده می‌شود که محیط زیست، مساله‌ای است که در مواقع بحران هیچکس مسئولیت برعهده نمی‌گیرد. شما نگاه کنید برای آلودگی هوای کلانشهر‌ها از شورای تامین استان تا شهرداری تا پلیس راهور تا محیط زیست و...... مسئولیت دارند اما آلودگی هم هر روز بیشتر می‌شود.

ج- دولت چنان درگیر تصدیگری است که حتی اسمی از «مدیریت مسائل میان‌نسلی» به میان نمی‌آید. مسائل میان‌نسلی مساله‌ای است که برای نسل جدید وجود دارد اما نسل قدیم اساسا هیچ تجربه‌ای در باره آن ندارد. یا آن زمان مساله نبوده است.

آلودگی هوا و تخریب محیط‌زیست 30-20 سال پیش یا نبود و اگر هم بود بحرانی نبود. لذا ادارات، مدیران، مقررات و مردم با قوانین و برداشت‌های آن دوره قطعا توفیقی در بهبود محیط زیست نخواهند داشت.

مدیریت مسائل میان نسلی در امور فرهنگی و اجتماعی نیز بسیار تاثیرگذار است. چنان‌که به عنوان مثال، عمر یک نسل در یک اپلیکیشن خاص شاید به چند ماه محدود باشد.

یعنی اگر شما در موبایل هوشمند خود اپلیکیشنی دارید که ورژن جدید آن آمده، شما به این جهت از پسر 15 ساله خود عقب هستید ولو استاندار یا وزیر باشید.

وقتی مادران امروزی هیچ تجربه‌ای از فضای مجازی ندارند چگونه می‌توانند راهنمای فرزندانشان باشند، حال تصور کنید مهندسی که 45 سال پیش فارغ‌التحصیل شده و حالا مصدر امور است، حتی اگر خوب هم درس خوانده باشد فناوری دوره او چند نسل را پشت سر گذاشته است. مدیر آنالوگ چطور می‌تواند عصر دیجیتال را مدیریت کند.

نگاهی گذرا به اخبار و رویدادهای ناخوشایند اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی رسانه‌ها هریک به نوعی بازتاب غفلت از این سه تصمیم راهبردی دولت است.

عزیز شاه‌ محمدی - سردبیر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها