پیام شدیداللحن داعش برای ترکیه:

اردوغان یک خائن است

تروریست‌های داعش طی یک سال گذشته بارها با انتشار ویدئوهای تبلیغاتی مختلف، سران کشورها را تهدید و مردمان آن را به بیعت با خود دعوت کرده‌اند که ترکیه در میان آنها حکم یک استثنا را داشته است؛ زیرا بارها در منابع خبری آمده بود که رجب طیب اردوغان با داعش همکاری کرده و طی دو سال گذشته، بیشترین امکانات و کمک‌ها را در اختیار آنان گذاشته است.
کد خبر: ۸۲۷۵۵۱

در ویدئویی که در یکی از حساب‌های توئیتری وابسته به داعش منتشر شد، یکی از اعضای این گروه در حالی که لباسی طوسی‌رنگ به تن داشت و بین دو نفر دیگر نشسته بود، گفت: به دستور ابوبکر البغدادی تمام مومنان باید استانبول را فتح کرده و آن را از چنگال حاکم خائن آن، اردوغان، که شب و روز تلاش می‌کند این شهر را تسلیم صلیبی‌ها کند نجات دهند.

برخلاف دیگر ویدئوهای داعش که افراد نام و منصب خود را اعلام می‌کنند، این فرد که در تمام طول مصاحبه یک سلاح کلاشینکف روی سینه‌اش است، هیچ اسمی از خود نمی‌آورد، اما به زبان ترکی فصیحی صحبت می‌کند.

او از مردم ترکیه می‌خواهد علیه کافران، صلیبی‌ها و طاغوت‌هایی قیام کنند که قصد دارند مردم را به بردگان صلیبی‌ها تبدیل کنند. او در ادامه از ترک‌ها می‌خواهد از گناهانی استغفار کنند که باعث شده آنها اسیر طاغوت‌هایی همچون اردوغان شوند. او از آنها می‌خواهد دموکراسی، سکولاریسم و قوانین وضع شده توسط انسان را به طور کلی کنار بگذارند.

در این ویدئو که نام رقه (پایتخت خود خوانده داعش در شمال سوریه) در بالای آن دیده می‌شود، فرد مذکور می‌گوید صلیبی‌های غرب (آمریکا) با حمایت از صلیبی‌های شرق (اعضای پ.ک.ک) در حال استعمار ترکیه هستند. او در پایان به ترک‌ها پیشنهاد می‌دهد اگر می‌خواهند بار دیگر قسطنطنیه (نام قبلی استانبول) را تصرف کنند، باید با ابوبکر البغدادی بیعت کنند.

تهدیدهای گذشته

البته این اولین مرتبه‌ای نیست که نیروهای داعش با انتشار ویدئو ترکیه و مقامات این کشور را تهدید می‌کنند. در ماه آگوست سال گذشته میلادی نیز یکی از تروریست‌های داعش که خود را ابوموسی معرفی کرد، در ویدئویی تهدید کرد در صورتی که دولت ترکیه با باز کردن آب بیشتر از رود فرات به سوریه مخالفت کند، داعش استانبول را فتح می‌کند. چند ماه بعد موسی در حملات هوایی نیروهای ارتش سوریه در شمال شرقی این کشور کشته شد.

بنا به اعلام رسانه‌های ترکیه، در ماه جولای نیز گروهی از طرفداران داعش در محله امرلی استانبول برای برگزاری نماز عید فطر دور هم جمع شدند. ریاست این گروه را فردی به نام هالیس بایانکوک معروف به ابوحنظله برعهده داشت. او که گفته می‌شود یکی از اعضای عالی‌رتبه داعش در ترکیه است، در آن جمع از طرفداران خود خواست در جنگ علیه صلیبی‌ها شرکت داشته باشند. او در سخنرانی 15 دقیقه‌ای خود از دموکراسی انتقاد کرد و خواستار تشکیل دولتی براساس قوانین مذهبی همچون داعش شد.

ضبط مهمات داعش

در همین حال منابع دولتی ترکیه روز گذشته اعلام کردند نیروهای امنیتی این کشور در ادامه عملیات خود برای دستگیری و شناسایی اعضای داعش، چهار نفر که قصد پیوستن به این گروه تروریستی داشتند، دستگیر کردند. نیروهای پلیس به یک ماشین در شهر غازی آنتپ در مرز ترکیه و سوریه مشکوک شده و با متوقف کردن آن، چهار سرنشین‌اش را دستگیر کردند. گفته می‌شود سه نفر از آنها خارجی بودند.

پس از تحویل آنها به دفتر دادستانی این شهر، نیروهای پلیس شروع به بررسی لوازم و بسته‌های داخل خودرو کرده و توانستند حجم زیادی از تجهیزات نظامی را کشف کنند. برخی از این تجهیزات عبارت بود از: یک پهپاد کوچک به همراه تجهیزات آن، دو دوربین دید در شب 352 خشاب کلاشینکف، دو دوربین مخصوص سلاح، 50 گلوله 45 میلیمتری، 18 دود استتار و سه حمایل فشنگ. این اتفاقات نشان می‌دهد که درگیری بین گروه تروریستی داعش و دولت ترکیه به مرحله خطرناکی رسیده است.

از سوی دیگر، از استان دیاربکر خبر می‌رسد در درگیری نیروهای ارتش با اعضای پ.ک.ک یکی از نیروهای ارتش بشدت زخمی شد که پس از انتقال به بیمارستان بر اثر شدت جراحات درگذشت.

علاوه بر این گزارش شده چهار نیروی ارتش نیز بر اثر این درگیری‌ها زخمی شده‌اند. درگیری داعش با اردوغان در حالی صورت می‌گیرد که دولت ترکیه به شدت با کردهای وابسته به حزب کارگران کرد نیز درگیر است.

پیشنهاد برگزاری همه‌پرسی

این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که اوضاع سیاسی ترکیه نیز به دنبال تشکیل نشدن ائتلاف همچنان در بن‌بست قرار دارد. بعداز این‌که داوود اوغلو نتوانست دولت ائتلافی خود را تشکیل دهد، او این مسئولیت را به رئیس‌جمهور سپرد. وی باید طبق قانون مسئولیت تشکیل دولت را به یک حزب دیگر واگذار کند، اما اردوغان تاکنون دست به چنین کاری نزده است.

همه منابع خبری بر این نکته تاکید دارند که حزب عدالت و توسعه به سمت برگزاری انتخابات زودهنگام طی سه ماه آینده می‌رود. شخص اردوغان طی چند روز گذشته بحث تغییر نظام سیاسی این کشور را مطرح کرد. صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر حزب دموکراتیک خلق‌ها در واکنش به اظهارات اردوغان گفته است پیشنهاد می‌شود یک همه‌پرسی تک موضوعی در کشور برگزار و در آن از مردم پرسیده شود آیا موافق تصمیم اردوغان برای تغییر قانون اساسی هستند یا نه.

وی به خبرنگاران در نشست اعضای حزب گفت: در انتخابات احتمالی، همه‌پرسی برگزار کنیم که در آن از مردم این پرسش را بپرسیم که آیا خواهان این سیستم ریاست جمهوری هستند یا نه.

وی ادامه داد: رژیم دولتی را نمی‌توان به عنوان یک حقیقت صریح تغییر داد. آنها فقط زمانی می‌توانند این سیستم را تغییر دهند که مردم خواستار آن باشند. ما به نتایج همه‌پرسی احتمالی احترام خواهیم گذاشت.

آخرین خبر این‌که اردوغان روز گذشته اعلام کرد انتخابات باید به زودی برگزار شود این اظهار نظر به معنای تائید رسمی شکست احزاب ترکیه در تشکیل دولت ائتلافی است.

حمله علیه مدارس گولن

همزمان با حملات نیروهای امنیتی علیه مظنونان به عضویت داعش و اعضای پ.ک.ک، این نیروها همچنان حملات خود به مراکز وابسته به فتح‌الله گولن (رهبر اسلامگرای در تبعید ترکیه) را ادامه می‌دهند. در تازه‌ترین این اتفاقات، نیروهای امنیتی به چند مدرسه وابسته به گولن در استان ازمیر حمله کردند. این حمله پس از آن انجام شد که برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی عضو این مدارس اقدامات دولت اردوغان را شبیه به اقدامات بوکوحرام در نیجریه دانستند.

نیروهای امنیتی حداقل به پنج مدرسه یا مرکز آموزشی در این استان حمله کرده و تعدادی از مدیران و مسئولان اجرایی را دستگیر کردند. یکی از نکات مهم این است که تعداد زیادی از دانش‌آموزان این مدارس طی سال‌های گذشته در اکثر المپیادهای علمی کشور رتبه بالا داشته‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها