مرکز مشاوره قوه‌قضاییه با توجه به پرسش برخی خوانندگان درخصوص قرار‌داد خرید خودرو، مهریه، انتشار عکس‌های خصوصی، شراکت در ساخت‌وساز و نفقه به پرسش‌های مطرح شده در این باره پاسخ داده است. مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامک به شماره 300011224 مطرح کنند و پاسخ را در همین صفحه بخوانند.
کد خبر: ۸۲۷۳۴۴

حدود 4 ماه از جدا زندگی کردن من و همسرم می‌گذرد. الزام به تمکین داده‌ام و دادگاه بنده را به تهیه منزل مسکونی مستقل الزام کرده و من با توجه به وضعیت مالی خود این خانه را تهیه کردم. به دادگاه توضیح داده‌ام وسایلی را که بنده خریداری کرده‌ام ایشان به بنده بازنمی‌گرداند و نیز مخارجی را که در خانه صرف بازسازی آپارتمان ایشان انجام داده بودم نیز باز نگردانده‌اند. چطور می‌توانم مطالبه طلب‌هایم را بدون طرح دعوی جدید در همان پرونده انجام دهم؟

برای هر ادعایی باید دادخواست تنظیم و تقدیم دادگاه کنید. تا رسیدگی شود بدون طرح دعوی، ادعایی قابل اثبات نیست. شما برای اثبات این موضوع می‌توانید به همان شعبه دادگاه مراجعه و دادخواستی ارائه دهید.

می‌خواستم بدانم اگر در یک ساختمان سرقتی اتفاق بیفتد آیا پلیس آگاهی می‌تواند ساکنان آن ساختمان را بازجویی و مورد ضرب و شتم و فحاشی و بی‌احترامی قرار بدهد؟

قانون آیین دادرسی کیفری، وظایف ضابطان دادگستری را مشخص کرده و آنان باید تحت نظر مقام قضایی تحقیقات جهت کشف جرم انجام بدهند و حق ضرب و شتم و فحاشی به هیچ‌کس را ندارد و می‌توان علیه آنان به دادسرای عمومی و انقلاب شکایت مطرح کرد.

شوهرم مدت یک‌سال است مرا ترک کرده و در شهر محل سکونت قبلی زندگی می‌کند اخیرا از طریق همسایه‌ها متوجه شدم با زنی رابطه دارد و او را به منزل می‌آورد و مواد مخدر نیز مصرف می‌کند با توجه به این‌که مهریه‌ام را به اجرا گذاشته‌ام چگونه می‌توانم او را که دو فرزند خود را رها کرده و رفته و در حال خوشگذرانی است سر جای خود بنشانم و از این موضوع در دادگاه استفاده کنم و به پدر و مادرش که او را پاک و مبرا می‌دانند ثابت کنم فرزندشان خلافکار است و تعهدی به زندگی ندارد؟

شما می‌توانید بابت نفقه خود و فرزندان مشترک در دادسرا شکایت ترک انفاق کنید یا در دادگاه خانواده دادخواست نفقه بدهید و برای مصرف مواد مخدر باید به دادگاه انقلاب مراجعه شود و در مورد رابطه نامشروع با زن دیگر هم می‌توانید به دادسرای محل اعلام کنید ولی باید دلیل داشته باشید و بدون دلیل و مدرک
پذیرفته شدنی نیست.

من کارگر یک شرکت بودم که کارهای بنایی آن را انجام می‌دادم بین من و کارفرما هیچ قراردادی نبوده است و من بی‌سواد هستم لذا آقای کارفرما از این مساله سوءاستفاده کرده و به جای 24 سال برای من 5 سال حق بیمه رد کرده است. کارگران شاهد من هستند و دیوان عدالت اداری رای به نفع من صادر کرده است. چه باید انجام دهم؟

رأی صادره از دیوان عدالت اداری قطعی است مگر این‌که طبق مواد 16، 17 و 18 قانون دیوان عدالت اداری اعلام اشتباه شود یا با کسب مدرک جدید تقاضای اعاده دادرسی شود یا از طرف رئیس قوه یا رئیس دیوان اعلام خلاف بین شرع و قانون شود. پس مشکلی ندارید در این زمینه.

اگر کسی بخواهد یکی از املاکش بعد از مرگش فقط به یکی از فرزندان برسد و از طرفی نیز می‌خواهد که آن ملک تا زمانی که زنده است در مالکیت خودش باقی بماند باید از چه قرارداد یا عقدی استفاده کند؟

اگر ملک مورد نظر در حد ثلث اموال آن شخص باشد می‌تواند در قالب وصیت تملیکی بعد از مرگ خود برای فرزند مورد نظرش قرار دهد ضمنا طریق دیگری برای تأمین خواسته وی وجود دارد و آن استفاده از عقد بیع و انتقال رسمی آن به فرزند با حق انتفاع و حفظ منافع ملک برای بایع به مدت عمر خود است؛ البته در این حالت برخلاف نظر شخص مسائل عین ملک از مالکیتش خارج می‌شود.

آیا پس از صدور حکم ورشکستگی می‌توان تاجر ورشکسته را حبس و درخصوص او اعمال ماده 2 قانون نحوه محکومیت‌های مالی کرد؟

ورشکستگی عادی زندان ندارد و امکان اعمال ماده 2 نیز وجود ندارد. ولی در ورشکستگی به تقلب و تقصیر، ورشکسته مرتکب جرم شده و ممکن است به حبس محکوم شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها