اشاره: با آوردن نامشان، ترس اولین چیزی است که ذهن را پریشان می‌کند. داعش از زمان روی کار آمدن، قوانین عجیبی وضع کرده است. برای این سیاهپوشان ژولیده، چشمپوشی از این قوانین مجازات‌های عجیبی به همراه دارد. با این حال در رقابت قوانین داعش با یکدیگر می‌توان جام عجیب‌ترین قوانین را به زنان گازگیر، ممنوعیت کفتربازی و غیرمجاز بودن توالت فرنگی اهدا کرد. در ادامه دیگر قوانین عجیب این گروه تروریستی را می‌خوانید.
کد خبر: ۸۲۷۳۲۹

نفهم باشید

سرکرده‌های داعش نمی‌خواهند دیگران به سمت کتاب خواندن رو بیاورند. نیروهای داعش اوایل سال 2015 حدود 2000 کتاب را از کتابخانه مرکزی موصل خارج کردند. به جز متون اسلامی، کتاب‌های دیگر درباره فلسفه، فرهنگ، علوم و موضوع‌های دیگر و حتی کتاب‌های کودکان توسط داعش از قفسه‌های کتاب خارج شدند. همچنین سال گذشته داعش برنامه آموزشی مدارس موصل را تغییر داد. این گروه تروریستی با آغاز سال تحصیلی جدید اعلام کرد ادبیات، تاریخ،‌ هنر و معارف مسیحی (برای اقلیت‌ها) برای همیشه از برنامه درسی دانش‌آموزان موصل و شهرهای پیرامون حذف می‌شود. از نگاه داعش هیچ رسانه‌ای نباید فعال باشد. برای همین آنها استفاده از رادیو را هم در موصل ممنوع کردند. این اتفاق زمانی اعلام شد که ماموران به شلاق زدن برخی خریداران رادیو از بازار پرداختند. در رساله داعش معلم‌هایی که برای تدریس به کشورهای اسلامی می‌روند، جاسوس‌هایی هستند که هدفشان ترویج افکار مسموم و بی‌دینی است. این تروریست‌ها همچنین دانش‌آموزان ابتدایی را به پرداخت 25 هزار دینار، دانش‌آموزان دبیرستان را به پرداخت 50 هزار دینار و دانشجویان را به پرداخت 75 هزار دینار به عنوان شهریه مجبور کردند.

عروس و داماد و سیطره تروریسم

گروه تروریستی داعش، با وضع مجموعه جدیدی از قوانین، استفاده از حلقه ازدواج را ممنوع کرد. آیا این قانون شما را به خنده می‌اندازد؟ پس اگر علت شورای مشورتی داعش برای ممنوع کردن حلقه را بشنوید باید به قهقهه بیفتید. به عقیده آنها وقتی دو نامزد یا همسر می‌گویند با استفاده از حلقه‌ها، دیگر تا آخر عمر از یکدیگر جدا نخواهند شد، در واقع مدعی می‌شوند علم غیب دارند. این عناصر تروریستی آنقدر سر ناسازگاری با حلقه ازدواج دارند که چندی پیش حلقه‌های ازدواج زنان مسیحی را هنگام کوچاندن آنها از شهر موصل به سرقت بردند.

برای داعش ازدواج هم معنایی خارج از این رژیم تروریستی ندارد. هر جوانی که خارج از دادگاه‌های تحت امر داعش برای ثبت عقد ازدواج مراجعه کند، مجازات خواهد شد. چرا که به اعتقاد آنها دادگاه‌ها متعلق به مرتدهاست و هر کسی خارج از دادگاه‌های داعش عقد کند، اعم از عاقد و عقد شونده، به صلیب کشیده خواهند شد.

والی دادگاه به اصطلاح شرعی داعش، اصولی برای ازدواج در دادگاه‌های این گروه تروریستی در مناطق تحت نفوذشان ازجمله منطقه «الحویجه» در جنوب غرب کرکوک، تعیین کرده است که تعیین سقف برای مهریه یک و نیم میلیون دینار عراقی (تقریبا معادل 3 میلیون و 500 هزار تومان ایرانی) یکی از آنهاست. هر فردی که خواهان مهریه‌ای بیش از این شود، با 30 ضربه شلاق مجازات خواهد شد.

همچنین ابوبکر البغدادی، سرکرده گروه تروریستی داعش دستور داده است به اعضای این گروه که ازدواج کنند، هدایایی اعطا شود. هدایایی که او برای اعضای راغب به ازدواج گروه تروریستی داعش در نظر گرفته، شامل یک منزل مسکونی با امکانات لازم و 1200 دلار است. برخی اعتقاد دارند این یکی از دلایل اصلی پدران خانواده برای مجبور کردن دخترانشان برای ازدواج با عناصر داعشی است.

البته ترس از کشته‌شدن هم دلیل تمایل آنها برای این کار به شمار می‌آید. چنانچه تروریست‌های داعش پیش از این اقدام به قتل عام خانواده دختر 14 ساله‌ای کردند که پیشنهاد ازدواج یکی از تکفیری‌های داعش به نام جمال صدام را نپذیرفت. این هدیه فقط کاری تبلیغی برای ازدواج با اعضای داعش است.

کسب و کار جریمه کردن

چندی پیش داعش 100 نفر از صاحبان مکان‌های تجاری را به اتهام نپرداختن زکات دستگیر و 17ماهیگیر را به اتهام پرداخت نکردن سهم این گروه تروریستی اعدام کرده است. تعیین غرامت برای خاطیان قوانین داعش سیاست جدید این گروه برای ایجاد منبع درآمد است. این گروه تروریستی علاوه بر جریمه نقدی پیش از این نیز جریمه‌های مختلفی از جمله نظافت محله، تخریب قبور و اجبار برای حفر خندق در شهر رقه وضع کرده بود. همچنین اگر راننده‌ای مسیری را اشتباه برود حق ندارد پول اضافی بگیرد و چنانچه این کار را انجام دهد، باید اعدام شود؛ این قانون بارها در فلوجه عراق اجرا شده است. فعالان رسانه‌ای در الرقه اعلام کردند که داعش فعالیت‌های اینترنتی در کافی‌نت‌ها را فقط از ساعت 9 تا 17 مجاز دانست. این در حالی است که 40هزار حساب اینترنتی از سوی داعش در شبکه‌های اجتماعی مختلف در حال فعالیت هستند.

مخالفت با ورزش

گروه تروریستی داعش، فوتبال را برای نیروهایش در بخش‌هایی از عراق حرام اعلام کرده است تا جایی که در مناطقی در سوریه ادعا کرده که پوشیدن لباس‌های دارای لوگوی این تیم‌های برتر جهان همچون بُت‌پرستی و حرام است. متخلفان از این قانون با مجازات 80 ضربه شلاق روبه‌رو می‌شوند. همچنین گروه تکفیری داعش قهرمان سابق کیک‌بوکسینگ جهان را که مدتی پیش به این گروه پیوسته بود اعدام کرد؛ وال دت جاشی، 29 ساله، قهرمان سابق کیک‌بوکسینگ جهان از کشور تایلند که اصالت کوزوویی داشت به اتهام تلاش برای فرار از قلمروی داعش اعدام شد.

ادبیات زیر یوغ داعش

«به ما نگویید داعش» این درخواستی است که اعضای داعش از مردم دارد. در خواست که نه! امری که اگر اجرا نشود متخلف را با 70 ضربه شلاق روبه‌رو می‌کند. گروه داعش همچنین از صاحبان مغازه‌ها و اماکن تجاری این شهر شمالی عراق که تحت کنترلش است، خواست تا از گذاشتن نامهای خارجی بر این اماکن، که به گفته این گروه با عقاید کفار مرتبط است ازجمله ونوس یا گیتار خودداری و فقط از نام‌های فصیح عربی استفاده کنند. همچنین استفاده مردم سوریه از 20 کلمه و جمله رایج در این کشور کفرگویی اعلام شده است.

لطفا چرک باشید

داعش سر سازگاری با آرایش و پیرایش ندارد. از نظر آنها هر چیزی که صورت شهروندان را زیبا‌تر کند، غیرقانونی است. مردهای ساکن در این حکومت تروریستی نباید موهای خود را کوتاه کنند. آرایشگرانی که این خدمات را ارائه کنند با تعطیلی کار، ضربات شلاق، زندان و جریمه نقدی مجازات می‌شوند. نه‌تنها کوتاه که آنها نباید موی سر و صورت خود را آرایش کنند. تبلیغ آرایشگاه‌های زنانه نیز نباید در شهر‌های زیر نظر داعش انجام شود. البته ناهنجاری از این قواعد درآمدی برای آنهال به شمار می‌آید. برای کسانی که ریش خود را بتراشند باید 100 دلار و کسانی که ریش خود به صورت مدل‌های غربی اصلاح کنند 50 دلار باید بپردازند. همچنین جارچیان داعشی، مجازات کوتاه کردن ریش را 80 ضربه شلاق در ملأعام اعلام کردند.

کبوتر بازی ممنوع

گروه تروریستی تکفیری داعش با صدور بیانیه‌ای «پرورش کبوتر» را هم ممنوع اعلام کرد. رسانه‌های لبنانی درباره علت این تصمیم داعش نوشتند: زن‌ها برای دیدن کبوترها به پشت‌بام خانه‌ها می‌روند و این اقدام آنها موجب می‌شود که مورد توجه همسایگان قرار گیرند. در بیانیه این گروه تروریستی تکفیری آمده است که همه پرورش‌دهندگان کبوتر باید کار خود را متوقف کنند و هر کس این ممنوعیت را نقض کند، علاوه بر پرداخت غرامت، به زندان و شلاق هم محکوم می‌شود. البته فقط کبوتر بازی نیست که با مجازات شلاق روبه‌رو می‌شود، بلکه پنج نفر از شهروندان شهر‌های تحت نفوذ نیروهای داعش به جرم استفاده از توالت فرنگی شلاق زده شدند.

عبادت، آن‌طور که ما می‌گوییم!

از نظر نیروهای داعشی برگزاری نماز فطر و جشن این عید مراسمی جدید است که پیش از آن سابقه نداشته است. داعشی‌ها صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که مردم موصل حق ندارند در تعطیلات عید فطر شادی کرده، جشن بگیرند و با هر کس که به زیارت اهل قبور برود، برخورد خواهند کرد. نیروهای داعش قوانینی را هم برای ماه رمضان وضع کرده بودند که بر مبنای آن روزه‌خواران به صلیب کشیده می‌شوند. عکس‌هایی که از روزه‌خواران منتشر شده نشان می‌دهد نیروهای داعشی افراد را در تیر‌های برق با تکه چوبی زیر نور آفتاب به صلیب کشیده‌اند.

داعش در مقابل زنان

زنان مهم‌ترین گروهی هستند که در مقابل داعش با آسیب‌های جسمی و روحی روبه‌رو شده‌اند. این گروه تروریستی در بیشتر حملات خود به روستا‌های تحت نفوذ، مردان را به قتل رسانده و زنان را به عنوان برده جنسی و کنیز مورد خرید و فروش قرار داده‌اند. گروه هدفی برای داعش که حتی رساله‌ای مجزا را به خود اختصاص داده‌اند. بر مبنای رساله داعش دختران فقط تا پانزده سالگی حق تحصیل دارند و پس از آن باید ازدواج کنند البته ازدواج یک دختر در 9 سالگی هم قانونی است. اما بسیاری از دختران در 16 یا 17 سالگی ازدواج می‌کنند. از این سن به بعد او باید در خانه و به دور از انظار عمومی باشد و از خلیفه در پشت درهای بسته حمایت کند. در بخش دیگری از این رساله آمده زنان نباید خود را از فعالیت‌ها دور نگه دارند، بلکه برعکس باید بویژه درباره تمامی جنبه‌های اسلام تحصیل کنند. همین موضوعی است که داعش را از دیگر گروه‌های تروریستی جدا می‌کند. تشویق زنان به تحصیل و لزوم فعالیت‌های تروریستی بر خلاف نگاه منفعلانه دیگر گروهک‌ها، زنان زیادی را به سمت خود فراخوانده است. زنانی که با شنیدن این تبلیغات دروغین ازدواج کرده پس از ازدواج و زندگی زجرآور، فروخته شدن‌های پی در پی، بسیاری از آنها را عاصی و راهی ترکیه کرد. برخی از آنها هم که امکان فرار نداشتند با اعدام‌های زجر‌آورتر روبه‌رو شدند. از جمله قوانین داعش درباره زنان می‌توان به ممنوعیت نشستن آنها بر صندلی اشاره کرد. همچنین دخترانی که چشم‌های خود را نپوشاندباید یک گرم طلای 24 عیار بپردازند. بر مبنای قوانین داعش زنان نباید روی صندلی بنشینند، چرا که ممکن است پس از زن، مردی صندلی را برای نشستن انتخاب کند. از نظر قانونگذار داعش مراجعه زنان به پزشک مرد هم غیرقانونی است. در این رساله از بوتیک‌های لباس و سالن‌های زیبایی به عنوان کارهای شیطانی یاد شده است. گروه تروریستی داعش ضمن وضع قواعد عجیبی برای پوشش زنان، زنانی را مأمور کرده است که در صورت رعایت نکردن پوششِ داعشی از سوی بانوان، آنان را گاز بگیرند.از دیگر قوانین داعش که در رساله آنها درباره زنان آمده است به منحرف بودن زنان نویسنده برمی‌گردد.

پوشش زیر نگاه داعش

لباس پوشیدن برای مردم تحت نفوذ داعش نیز قواعد خاصی دارد. بر‌اساس قوانین این حکومت شلوار جین قبیح است. البته پوشیدن این شلوار از سوی مردانی که کمر باریک ندارند قبحی ندارد. علاوه بر شلوار جین نمایش لباس‌های زنانه در ویترین و کار کردن مردان در فروشگاه لباس زنانه هم ایراد دارد. شیوه‌نامه‌ای که از سوی سرکرده‌های این گروه‌ها هرازگاهی منتشر می‌شود قواعد خاصی را برای مردان و زنان به صورت مجزا ارائه می‌کند. برای مثال لباس زنان نباید شبیه لباس زنان یا مردان کافر باشد. چرا که آنها لباس عادی دولت گذشته این کشورها را لباس‌های کافران می‌دانند. پرداخت 12 دلار برای کسانی که پایین لباس خود را بالا بدهد هم بخش دیگری از قوانین داعش است که هم در تلاش برای زیر نظر گرفتن بدن انسان‌ها بوده و هم از این تلاش به درآمد‌زایی رو آورده است. تحکم در انتخاب پوشش فقط محدود به زندگی روزمره نیست، بلکه این تروریست‌ها دانش‌آموزان و دانشجویان را ملزم می‌کنند تا لباس‌های خود را از مراکزی که داعش تعیین می‌کند، تهیه کنند.

نگین باقری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها