کیمیا علیزاده و زهرا نعمتی 2 ستاره‌ای که به تاریخ‌سازی می‌اندیشند

دورخیز کیمیا برای طلای «ریو»

دختران ورزشکار ایران اگر تا دیروز به صرف حضور در یک رقابت ورزشی در قالب تیم ملی بسنده می‌کردند، امروز نه تنها پا به پای مردان در حال کسب سهمیه المپیک هستند بلکه با ظهور ستاره‌ای کم‌نظیر به نام کیمیا علیزاده در تکواندو به کسب مدال در المپیک می‌اندیشند.
کد خبر: ۸۲۶۸۹۶

به گزارش جام‌جم، ورزش بانوان ایران در حالی مدال المپیک را در کارنامه خود کم دارد که از المپیک 1996 آتلانتا با پرچمداری لیدا فریمان در مراسم افتتاحیه آن بازی‌ها وارد مرحله جدیدی از حیات خود شد. گرچه در آن رویداد فریمان تیرانداز در رده 47 المپیک ایستاد، اما حضور او نشان داد که نظام ورزش کشور، نیمه دیگر جامعه یعنی زنان را هم مدنظر قرار داده است. در این میان چند سال سرمایه‌گذاری در نهایت به دو رقمی شدن مدال بانوان ورزشکار در بازی‌های آسیایی 2010 گوانگجو و 2014 اینچئون انجامید تا دیگر همگان باور کنند دختران ورزشکار ایران برای مدال‌آوری چیزی از پسران کم ندارند. این نکته را البته زهرا نعمتی، بانوی معلول در رقابت‌های تیراندازی با کمان پارالمپیک لندن نیز با کسب مدال طلا اثبات کرد. در این میان در حالی ورزشکاران سراسر دنیا در رقابت‌های گوناگون برای کسب سهمیه المپیک 2016 برزیل تلاش می‌کنند که در بخش پسران تاکنون محمد حسین ابارقی، حسن تفتیان و رضا قاسمی در دوومیدانی، حسین عسگری در دوچرخه سواری و جابر روزبهانی دربوکس جواز حضور در المپیک را کسب کرده‌اند و در حالی که تا دو روز پیش الهه احمدی و نجمه خدمتی در تیراندازی و لیلا رجبی در پرتاب وزنه دوومیدانی بلیت ریو گرفته بودند، کیمیا علیزاده تکواندوکار 19 ساله تیم ملی که چندی پیش نخستین مدال(برنز) تاریخ تکواندوی ایران از رقابت‌های جهانی را کسب کرده بود در رقابت‌های جایزه بزرگ مسکو موفق شد با غلبه بر تمامی حریفان قدرتمند خود به مدال طلا دست یافته و 40 امتیاز در رده بندی کسب سهمیه المپیک کسب کند و نشان دهد عزم خود را برای کسب سهمیه جزم کرده است.

مینو مداح، سرمربی تیم ملی تکواندو درباره علیزاده گفت: او در جایزه بزرگ روسیه تمام حریفان نامدار خود را شکست داد، بسیار باغیرت و خوش‌تکنیک مبارزه کرد. این حریفان کوله باری از تجربه هستند و همگی از قهرمانان جهان و المپیک بودند که برای کسب بهترین مدال در این رقابت شرکت کردند. علیزاده در حالی به مدال طلا در برابر تکواندوکاران باتجربه رسید که مدت زیادی نیست از تیم ملی نوجوانان به بزرگسالان پیوسته است.

علیزاده که هنوز چند رویداد دیگر برای رسیدن به این مهم در پیش دارد به باور کارشناسان و ناظران تکواندو نه تنها سهمیه المپیک را خواهد گرفت که حتی توانایی کسب مدال در ریو 2016 را دارد و باید منتظر نخستین مدال بانوان ورزشکار ایران از المپیک بود.

سروی: کسب مدال المپیک دور از دسترس نیست

با این حال زهرا سروی، نایب رئیس بانوان فدراسیون تکواندو معتقد است قبل از آن‌که درباره موفقیت بانوان تکواندو در المپیک حرف بزنیم، باید روی کسب سهمیه این رقابت‌ها تمرکز کنیم. او که با «جام‌جم» صحبت می‌کرد، گفت: من به شخصه از قهرمانی کیمیا علیزاده در مسابقات جایزه بزرگ روسیه خوشحال هستم، اما واقعیت این است که اگر دیگر اعضای تیم از خودباوری بالاتری برخوردار بودند قطعا می‌توانستیم موفقیت‌های بیشتری را جشن بگیریم. بچه‌های ما به لحاظ فنی چیزی از سایر حریفان کم نداشتند، اما همین عدم خودباوری باعث شده بود تا بعضا در لحظات حساس و سرنوشت‌ساز نتیجه را به حریف واگذار کنند که نمونه بارز آن شکرانه ایزدی بود. حریف کره‌ای او طلای 2015 جهانی را داشت و از تجره بالایی برخوردار بود، با این حال شکرانه پابه‌پای این حریف مبارزه کرد و در نهایت در راند طلایی نتیجه را واگذار کرد. طبیعتا این خودباوری با حضور هرچه بیشتر ملی‌پوشان ما در مسابقات بین‌المللی به دست می‌آید و این همان پارامتری است که ما را به آینده این تکواندوکاران امیدوار می‌کند.

سروی در ادامه درباره مدال ارزشمند کیمیا علیزاده گفت: کیمیا هم به لحاظ اخلاقی و هم به لحاظ فنی یکی از استعدادهای درخشان تکواندوی ایران است. او از رده سنی نونهالی در تکواندو حضور داشته و در رده سنی نوجوانان برای ما افتخارات ارزشمندی چون مدال جهانی و طلای المپیک نوجوانان را به دست آورد. کیمیا الان هم که به رده سنی جوانان ورود پیدا کرده، طلسم بی‌مدالی در این رده سنی را شکست و در اولین حضورش در مسابقات جایزه بزرگ موفق به کسب مدال شد.

نایب رئیس بانوان فدراسیون تکواندو با اشاره به مسیر ملی‌پوشان کشورمان برای کسب سهمیه المپیک هم گفت: بجز اکرم خدابنده که دارای رنکینگ 20 جهانی است، بقیه نفرات ما در این رنکینگ بالای 30 قرار دارند و این کار را برای کسب سهمیه مستقیم دشوار می‌کند، چراکه فقط شش نفر اول دنیا در هر وزن می‌توانند مستقیما جواز حضور در المپیک را به دست بیاورند. با این حال ما این شانس را داریم که در مسابقات قاره‌ای کسب سهمیه کنیم و همین حضور ملی‌پوشان ما در رقابت‌های جایزه بزرگ به آنها کمک می‌کند که با آمادگی بالا در دیگر رقابت‌های کسب سهمیه شرکت کنند.

با وجود این پشتوانه‌ها آیا می‌توانیم در المپیک صاحب اولین مدال تاریخ بانوان ایران باشیم؟ زهرا سروی در پاسخ به این سوال هم گفت: همانطور که گفتم اول باید به دنبال کسب سهمیه باشیم و بعد درباره مدال المپیک صحبت کنیم. البته با اتفاقی که در مسابقات جایزه بزرگ روسیه افتاد و کیمیا علیزاده توانست قهرمان و نایب قهرمان جهان را ببرد، من هم براین با ور هستم که می‌توانیم به کسب اولین مدال بانوان ایران در تاریخ رقابت‌های المپیک امیدوار باشیم. واقعیت این است که الان خیلی از سدها برای بانوان ملی‌پوش تکواندوی ایران شکسته شده است و اگر حمایت خوبی از این پشتوانه شود، قطعا کاری خواهند کرد که همگان آنها را تحسین کنند.

نعمتی دیگر ستاره‌ای که می‌تواند

علیزاده تنها چهره‌ای نیست که علاقه‌مندان به ورزش روی مدال او در المپیک حساب باز کرده‌اند، زهرا نعمتی بانوی معلول کماندار با توجه به حدنصاب‌هایی که در رقابت‌های مختلف از جمله پارالمپیک لندن به ثبت رسانده است نیز شانس کسب مدال در المپیک 2016 ریو است و اساسا این بانوی افتخارآفرین به همین دلیل در تلاش است تا در ریو 2016 هم در بخش معلولان و هم در بخش ورزشکاران سالم فیزیکی، سیبل را نشانه برود.

نعمتی هرچند با تردیدها و بعضا مخالفت‌های فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولین برای حضور همزمان در رقابت‌های گزینشی هر دو بخش مواجه است اما او عزم خود را جزم کرده است و می‌خوهد تاریخ ساز ورزش بانوان لقب گیرد.

علاوه بر این، ورزش ایران ستارگان کم‌نظیر هم در کاراته و ووشو دارد که چنانچه این دو رشته روزی به بازی‌های المپیک اضافه شوند دختران ووشو و کاراته کار ایران توانایی کسب مدال در این دو ورزش را هم دارند ؛ همه اینها گویای توان بالای ورزش ایران در بخش بانوان است توانی که در صورت بارور شدن می‌تواند موفقیت‌های ورزش ایران را دو چندان کند.

طلای ناب علیزاده در مسکو

مدال طلای کیمیا علیزاده در رقابت‌های جایزه بزرگ روسیه، امیدواری‌ها را برای درخشش بانوان تکواندوکار ایران در رقابت‌های المپیک افزایش داد. علیزاده که در اولین سال حضور خود در رده سنی بزرگسالان برنز جهان را گرفته بود، در رقابت‌های جایزه بزرگ روسیه هم در حالی طلا گرفت که رقیبان پرقدرتی همچون جید جونز، قهرمان انگلیسی المپیک لندن را شکست داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها