نگاهی به مهم‌ترین اتفاقات رویداد گیمزکام 2015

فصل برداشت بازی رسید

Gamescom بعد از E3 تقریبا بزرگ‌ترین رویداد حوزه بازی‌های ویدئویی در جهان است که هر سال از 14 تا 18 مرداد در شهر کلن آلمان برگزار می‌شود. در این رویداد هزاران طرفدار، منتقد و بازی‌ساز مستقل و غیرمستقل از سراسر جهان گرد هم می‌آیند تا در جریان آخرین اخبار صنعت بازی‌ها قرار بگیرند و اطلاعات و تجارب ارزشمند خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. امسال نیز بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای کشور در این رویداد حاضر شد. به گفته کریمی قدوسی، مدیرعامل بنیاد هدف از شرکت در گیمزکام برقراری تعامل با ناشران و بازی‌سازان بزرگ بوده است. با توجه به این‌که این رویداد به فاصله نسبتا کمی بعد از E3 برگزار می‌شود، معمولا جزئیات بیشتری از بسیاری از بازی‌های معرفی شده در E3 منتشر می‌شود. در این گزارش اطلاعات حاصل از دو روز ابتدایی این رویداد را بیان می‌کنیم.
کد خبر: ۸۲۶۲۳۱

مرد ایکس باکسی مایکروسافت

فیل اسپنسر، رئیس بخش ایکس باکس شرکت مایکروسافت در مصاحبه اخیر خود با گیم اسپات به انحصاری شدن بازی‌های 3rd-Party برای کنسول‌ها اشاره کرد و گفت: «دلیل واقعی این‌که بازی‌هایی مثل Street Fighter V برای PS4 انحصاری می‌شوند این نیست که کنسول سونی حجم بیشتری از بازار را به نسبت ما در اختیار دارد، بلکه آنها خیلی ساده به شرکت‌ها پول می‌دهند و آنها را برای این کار می‌خرند.» شرکت‌های 3rd-Party به شرکت‌هایی گفته می‌شود که سهام و حق امتیازشان متعلق به خودشان است و از سوی سونی یا مایکروسافت خریداری نشده‌اند و فقط برای هرجا که سود بیشتری عایدشان کند، بازی می‌سازند. اما در مورد صحبت‌های آقای اسپنسر به نظر می‌رسد در شأن مقام و منصب رئیس کل ایکس باکس نیست که چنین سخنانی را با لحنی نسبتا تند که ناشی از ناراحتی شدید آنهاست بیان کند؛ زیرا این مساله‌ای کاملا بدیهی و روشن است که شرکت‌های سونی و مایکروسافت به سازنده‌هایی که تحت اختیارشان نیستند پول بدهند تا برای آنها محتوای انحصاری تولید کنند. پس داستان این DLCها و بازی‌هایی که در انحصار زمانی یک کنسول قرار می‌گیرند یا برای آن زودتر از دیگر نسخه‌ها عرضه می‌شوند، چیست؟ اصلا اگر غیر از این بود جای تعجب داشت!

مورد دیگر این‌که در جریان کنفرانس مایکروسافت اعلام شد برای برنامه یکپارچه‌سازی و هماهنگ کردن تمام محصولات خانواده ویندوز با سرویس Xbox Live، پشتیبانی Hololens نیز از این سرویس تائید شد. نکته شایان ذکر سخنان یکی از روسای مایکروسافت است که گفته «در ابتدا نمی‌توان برای بازی کردن روی هولولنز حساب کرد؛ زیرا هدف اصلی این فناوری بیشتر سازنده‌ها و سناریوهای تجارتی است.»

همچنین سَم لِیک بزرگ با حضور روی صحنه کنفرانس مایکروسافت، تاریخ عرضه عنوان انحصاری Quantum Break را آوریل 2016 (فروردین و اردیبهشت 95) اعلام کرد.

آخرین فرزند مجموعه بازی سولز

شرکت مستقل Moon Studios که چند ماه پیش بازی بسیار زیبا و موفق Ori and the Blind Forest را منتشر کرده، در جریان گیمزکام اعلام کرد نسخه Definitive Edition بازی کریسمس امسال برای استیم، ایکس باکس وان و ویندوز 10 منتشر خواهد شد. به گفته سازنده، این نسخه با تمرکز روی نظرات کاربران تولید می‌شود که به معنی مناطق، مکانیک‌ها و تغییرات هنری جدید است و حتی این امکان وجود دارد که توانایی‌های جدیدی نیز به کاراکترها اضافه شود.

خبر خوب و هیجان‌انگیز برای طرفداران و عاشقان شرکت From Software و بازی‌های مجموعه Souls این‌که به نظر می‌رسد عنوان Dark Souls III که پیشتر خبر ساخت آن منتشر شده بود، حسابی بزرگ، مهیب، چالش‌برانگیز و فوق‌العاده خواهد بود. سومین بازی سه‌گانه دارک سولز امسال با تریلرهای طولانی از گیم‌پلی و نمایش قسمت‌های مختلف بازی، حسابی در گیمزکام دلبری می‌‌کند. اگر بلادبورن را بازی کرده باشید، بلافاصله متوجه شباهت بعضی از مکانیک‌های بازی با آن خواهید شد مثلا بازی ساختار هجومی‌تری پیدا کرده و چابک و چالاکی کاراکتر بیشتر شده است. گرافیک بالا و با جزئیات در کنار دشمنان سرسخت و غول‌های عظیم‌الجثه از دیگر موارد چشمگیر دارک سولز‌3 است که انتظار شما را می‌کشد. اگر واقعا این مجموعه را دوست دارید، حتما پیگیر اخبار بازی EITR نیز باشید. این بازی مستقل را دو دانشجو ساخته و تاثیرها و الهامات مجموعه سولز بر بازی غیر قابل انکار است.

MMO بازها و بلیزارد دوستان کلاه از سر بردارید که شرکت Blizzard در جریان گیمزکام امسال ششمین بسته الحاقی بازی World of Warcraft را معرفی کرد. این بسته Legion نام داشته و در تریلر سینمایی معرفی آن شاهد شخصیت Gul’dan بودیم که به نظر می‌رسید در تدارک و آماده‌سازی رخدادهایی است که در این بسته الحاقی شاهدش خواهیم بود. این طور که پیداست Illidan خائن نیز بازخواهد گشت. این‌که این بسته الحاقی چه مواردی از لحاظ داستانی و گیم‌پلی به دنیای وسیع و لایتناهی WoW اضافه می‌کند، خود به مقاله‌ای مجزا نیاز دارد که از حوصله این مطلب خارج است.

یک بازی پرسر و صدا

یکی از بازی‌هایی که در گیمزکام 2015 سر و صدای زیادی به پا کرد، شماره سوم عنوان Crackdown است که با انتشار تریلرهای طولانی از داستان و گیم‌پلی خود، حجم زیادی اطلاعات برای مطبوعات و سایت‌ها فراهم کرده است. خبر در دست ساخت و انحصاری بودن بازی برای Xbox One پیشتر در جریان E3 سال گذشته اعلام شده بود و برای آن‌که مایکروسافت در گیمزکام دست پر بیاید، از نمایش بازی در E3 امسال صرف‌نظر شد. بازی شما را در شهری بزرگ قرار می‌دهد که می‌توانید آزادانه در آن گشت و گذار کرده و شاهد فیزیک تخریب صد‌درصدی و اعجاب‌آور آن باشید. البته گفته شده این فیزیک به دلیل نیاز به محاسباتی متکی بر سرویس‌های ابری، فقط در حالت آنلاین بازی وجود داشته و در حالت آفلاین محدودیت‌هایی برای فیزیک تخریب وجود دارد. سازنده‌های بازی در گیمزکام اعلام کردند نسخه PC بازی نیز در دست ساخت است، بنابراین اگرچه Crackdown 3 در انحصار مایکروسافت باقی می‌ماند، اما حالا دیگر PS4داران نیز می‌توانند بازی را روی رایانه شخصی خود تجربه کنند.

یکی از مانگاها و انیمه‌های ژاپنی اخیر که موفق شد در مدتی کوتاه، شهرت و محبوبیت فوق‌العاده زیادی در سطح بین‌المللی به دست بیاورد، Attack on Titan است. شرکت Koei Tecmo در جریان گیمزکام اعلام کرد یک بازی بر اساس این انیمه زیبا در دست ساخت دارد و سال 2016 را برای عرضه آن در نظر گرفته‌ است. البته با وجود مشخص نبودن تاریخ دقیق انتشار بازی، با قطعیت می‌دانیم این عنوان برای کنسول‌های سونی یعنی PS4، PS3 و Vita منتشر خواهد شد.

دست‌های نیمه پر الکترونیک آرتز

شرکت EA امسال با دست نه‌چندان پر، اما کنفرانسی معقول در گیمزکام حاضر شد و بیشتر به نمایش و ارائه‌ اطلاعات بازی‌هایی که طی یک سال آینده عرضه خواهد شد، اکتفا کرد. Star Wars Battlefront که افراد زیادی شامل دوستداران سه‌گانه اصلی جنگ‌های ستاره‌ای را تشنه خود کرده است، مد جدیدی موسوم به Fighter Squadron را معرفی کرد که به نبردهای هوایی نیروهای شورشی و امپراتوری با یکدیگر اختصاص داشته و نه‌تنها جنگنده‌ها‌ی معروف TIE Fighters و X-Wings در بازی حضور دارد بلکه شاهد Millennium Falcon نیز خواهیم بود.

EA همچنین کاراکترهای جدیدی برای بازی Plants vs Zombies: Garden Warfare 2 معرفی کرد که نشانه‌هایی از دیگر بازی‌های این ناشر مثل Mass Effect را می‌توان در طراحی شخصیت‌ها تشخیص داد. Mirror’s Edge Catalyst دیگر بازی محبوبی است که خیلی‌ها را مدت‌ها منتظر نگه داشته است. در تریلرهای امسال بازی ویژگی‌های قبلی بهبود یافته و گیم‌پلی جدید نمایش داده شد. همچنین شاهد حضور شخصیتی مرموز بودیم که به نظر می‌رسد در نقطه مقابل Faith قرار داشته و آنتاگونیست این نسخه به شمار می‌رود. سازندگان نسخه جدید Need for Speed قول بخش تک‌نفره داستان محور را داده‌اند و گویا از پنج چهره شناخته شده دنیای مسابقات زیرزمینی و غیرقانونی نیز استفاده کرده‌اند. دیگر بخش‌های کنفرانس شرکت EA به معرفی بسته‌های الحاقی جدید برای بازی‌هایی مثل The Sims 4 و بازی آنلاین Star Wars: The Old Republic سپری شد.

جزئیات بیشتر از بازی‌ها

اگر یادتان باشد یوبی‌سافت در E3 یک بازی عالی و هیجان‌انگیز به اسم For Honor معرفی کرد. حالا در گیمزکام، اطلاعات بیشتری درخصوص بازی ارائه شده است. شما بین سه کلاس سامورایی، وایکینگ و شوالیه می‌توانید کلاس دلخواه خود را انتخاب کرده و وارد میدان نبرد شوید، اما این انتخاب در گیم‌پلی بازی تاثیر مستقیمی دارد و بهتر است با توجه به سابقه و شخصیت خود دست به چنین انتخاب‌هایی بزنید. هر کلاس ویژگی و خصوصیت‌هایی مجزا دارد که در جهت مکتب و عقاید آنها طراحی شده‌ است. مثلا سامورایی‌ها جنگجویانی ماهر و سریع هستند، شوالیه‌ها منظم بوده و در مبارزات با ساختار دفاعی، قدرت بیشتری دارند یا وایکینگ‌ها، انسان‌هایی قدرتمند و سرکش با ضربات سنگین هستند که شاید قدرت مانور بالایی نداشته باشند.

به عنوان آخرین بخش این گزارش نیز جای دارد اشاره‌ای کنیم به عنوان Mafia III که طرفداران خاص خود را دارد. شرکت 2K Games در تریلری که گیمزکام امسال نمایش داد، ما را با شخصیت اصلی بازی و بستر شکل‌گیری حوادث آن آشنا کرد. بازی در شهر نیواورلئان 1968 رخ می‌دهد، جایی که لینکلن کِلی سرباز از جنگ ویتنام بازگشته می‌خواهد زندگی جدیدی برای خود دست و پا کند. در تریلر نمایش داده، لینکلن فردی دست و پا بسته را به جایی خلوت برده و همراه سه نفر دیگر از دوستانش یک مشت و مال حسابی به او می‌دهند. نکته جالب این‌که هرچند شخصیت اصلی بازی عوض شده، ولی به نظر می‌رسد شخصیت نسخه قبلی یعنی Vito همان فرد میانسالی است که در تریلر بازی دیده می‌شود. مافیا 3 برای کنسول‌های پلی‌استیشن 4، ایکس‌باکس وان و رایانه شخصی در حال ساخت است.

مجید رحمانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها