بیشتر از پولی که دادی آش بخور

بررسی کارت گرافیک نیترو

آیا سیستم شما از پس اجرای ویندوز 10 بر خواهد آمد؟

ادوات جنگی برای مبارزه با خوان دهم

همان‌طور که در شماره قبل کلیک خواندید بالاخره پس از مدت‌ها انتظار از 7 مرداد عرضه عمومی نسخه تجاری ویندوز جدید آغاز شد. هنوز برای پیدا کردن مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری باقی‌مانده در ویندوز 10 و مسائلی از قبیل انطباق‌پذیری با مدل‌های بخصوص کارت گرافیک یا مواردی از این نوع خیلی زود است، اما یک پرسش اساسی‌تر ذهن بسیاری از کاربران مشتاق به امتحان این سیستم‌عامل جدید را درگیر کرده است؛ آیا سیستم شما از پس اجرای نرم و روان ویندوز 10 بر خواهد آمد؟ به طور خلاصه نگاهی داریم به ویژگی‌های سخت‌افزاری مورد نیاز برای اجرای ویندوز 10 و این‌که چه سیستم‌هایی برای اجرای آن مناسب است.
کد خبر: ۸۲۶۲۲۰

ویندوز هشتی‌ها نگران نباشند

خبر خوب آن‌که تلاش مایکروسافت برای همه‌گیر کردن ویندوز و ارائه آن به عنوان یک سرویس تا یک سیستم‌عامل به این معنی است که برای ارتقای سیستم‌عامل خود به ارتقای سخت‌افزاری گسترده نیاز نخواهید داشت و تلاش شده ویندوز جدید تا حد امکان سبک و روان باشد. به‌صورت کلی می‌توان گفت اگر سیستم شما بخوبی ویندوز 7 یا 8.1 را اجرا می‌کرد، نگرانی جدی درباره اجرای ویندوز 10 نخواهید داشت، زیرا مدت‌هاست روند جهشی پیشرفت سخت‌افزار کند شده و سیستم‌های تولیدشده در سه یا چهار سال اخیر از نظر عملکردی فاصله چندانی ندارد. همچنین تنها مشخصات پردازنده و مقدار حافظه رم برای اجرای درست سیستم‌عامل اهمیت ندارد و مسائل دیگری نیز می‌تواند باعث تغییر نتیجه نهایی شود.

موارد اولیه

سایت مایکروسافت در صفحه‌ای مشخصات سخت‌افزاری لازم برای اجرای ویندوز 10 را تشریح کرده است. مبنای ما در این مطلب نیز همان مشخصات ارائه شده از سوی خود مایکروسافت است، هرچند همان طور که گفتیم در صورتی که سیستم شما بتواند ویندوز 1/8 را اجرا کند، نباید مشکلی برای اجرای ویندوز 10 داشته باشید. اما در صورتی که باز هم مطمئن نیستید، نگران نباشید، زیرا خود ویندوز 10 هنگام نصب سیستم شما را چک کرده و در صورتی که مشخصات لازم برای نصب آن را نداشته باشید به شما اعلام می‌کند. این قابلیت بسیار مفید است، زیرا قبل از آن‌که بخواهد سیستم‌عامل جدید را به زور به خورد سخت‌افزار شما بدهد، از سازگاری آن با سیستم اطمینان حاصل می‌کند و می‌تواند در وقت و هزینه شما صرفه‌جویی کند. بنابر گفته شرکت مایکروسافت، حداقل مشخصات سیستم برای اجرای ویندوز جدید عبارت‌است از:

پردازنده: یک گیگاهرتز یا سریع‌تر

رم: یک گیگابایت (برای سیستم‌های 32بیتی) و دو گیگابایت (برای سیستم‌های 64بیتی)

فضای ذخیره‌سازی داده قابل استفاده: 16گیگابایت

کارت گرافیک: کارت‌های گرافیک سازگار با DirectX 9 و بالاتر با درایور WDDM

یک حساب کاربری مایکروسافت و اتصال به اینترنت

کاربران حرفه‌ای‌تر که حافظه بسیار خوبی هم داشته باشند به یاد خواهند آورد این مشخصات همان مشخصات اعلام شده برای اجرای
ویندوز 7 است. هرچند نکته ظریفی وجود دارد که باید از آن مطلع باشید و تنها زمانی به چشم می‌آید که به مشخصات اعلام شده برای پردازنده‌های مناسب برای ویندوز 8 و 1/8 نگاه دقیق‌تری بیندازید:

پردازنده: یک گیگاهرتز یا سریع‌تر با پشتیبانی از PAE، NX و SSE2

بنابراین برای آن‌که بتوانید ویندوز 10 (یا 8 و 1/8) را اجرا کنید، باید از پردازنده‌ای استفاده کنید که از PAE، NX و SSE2 پشتیبانی کند، در غیر این صورت خوشحالی زود‌هنگام شما به یاس بدل خواهد شد. اگر تاکنون اسم این فناوری‌ها نیز به گوشتان نخورده بود نگران نباشید، زیرا شما تنها نیستید و به همین دلیل مایکروسافت درباره آنها این طور توضیح داده‌است:

PAE: فناوری است که به پردازنده‌های 32بیتی اجازه می‌دهد در نسخه‌هایی از ویندوز که این توانایی را دارند، از بیشتر از چهار گیگابایت حافظه فیزیکی RAM استفاده کنند و پیش‌نیاز NX به شمار می‌آید.

NX: از سیستم شما در برابر حملات نرم‌افزارهای خطرناک محافظت می‌کند.

SSE2: یک مجموعه دستورالعمل استاندارد برای پردازنده‌‌هاست که بیشتر از سوی شرکت‌های ثانویه و درایورهای سخت‌افزاری به کار گرفته می‌شود.

آزمایش

حال که با این تعاریف آشنا شدید، چطور می‌خواهید مطمئن شوید پردازنده شما از آنها پشتیبانی می‌کند؟ چند روش برای آزمایش این موضوع وجود دارد:

نرم‌افزار کاربردی Windows 8/8.1 Upgrade Assistant را از سایت مایکروسافت دانلود و نصب کنید. در صورتی که مشخصات سخت‌افزاری سیستم شما مناسب نباشد متوجه می‌شوید و لازم نیست چند گیگابایت از حجم اینترنت خود را هدر دهید.

در صورتی که به اینترنت دسترسی ندارید، می‌توانید خود ویندوز 8 و1/8 را نصب کنید. در صورتی که سیستم شما با آن سازگار نباشد (و در نتیجه فناوری‌های لازم برای نصب ویندوز 10 را نیز نداشته باشد) قبل از آن‌که بخواهید وقت بیشتری صرف کنید باخبر می‌شوید.

یک راه دیگر، استفاده از نرم‌افزار کاربردی CPU-Z است. اگر در بخش توضیحات عبارات SSE2، EM64T (که نشان‌دهنده پشتیبانی پردازنده از PAE است) و هر یک از عبارات VT- d یا VT-x را مشاهده کردید (که برای پشتیبانی از NX مورد نیاز است) آماده نصب ویندوز 10 هستید.

روش آخر جستجوی دستی است. اگر مدل پردازنده سیستم خود را دارید، می‌توانید با جستجو در اینترنت از وجود پیش‌نیاز‌های لازم در آن مطمئن شوید.

ماشین‌های مجازی

یک روش دیگر که از برخی جهات امن‌ترین روش نیز به شمار می‌رود، نصب و اجرای ویندوز 10 روی یک ماشین‌مجازی است. برای این منظور می‌توانید از نرم‌افزارهایی مثل VirtualBox، Hyper-V یا برنامه‌ای مثل VMware Workstation استفاده کنید. در صورتی‌که سخت‌افزار شما قابلیت پشتیبانی از مجازی‌سازی و قدرت کافی برای اجرای دو سیستم‌عامل به‌صورت همزمان را داشته باشد، این راه‌حل می‌تواند برای شما ایده‌آل باشد؛ زیرا بدون آن‌که به تغییر اساسی در سیستم خود نیاز داشته باشید، می‌توانید از سازگاری آن با ویندوز 10 مطمئن شوید.

آرش جهانگیری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها